پیوستن ایران به کنوانسیون گروه ویژه اقدام مالی بررسی می شود

با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص بررسی تفاهم‌نامه ایران با سازمان FATF اظهار داشت: در این جلسه که با حضور معاون امور بانک و بیمه وزارت اقتصاد و اعضای کمیسیون برگزار شد. یکی از دغدغه‌ها و انتظارات این بود روشن شود در  تفاهم‌نامه چه تعهداتی برای کشور ایجاد شده که آقای قضاوی توضیحاتی را ارائه کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با بیان اینکه معاون وزیر اقتصاد معتقد است آنچه انجام شده به صورت گام به گام و براساس قانون اساسی پیش می‌رود، تصریح کرد: برای اینکه کشور از لیست اقدامات تنبیهی خارج شود و بتوانیم عضو گروه ویژه اقدام مالی شویم نیاز است یکسری از الزامات رعایت شود.

وی ادامه داد: با این حال این موضوع در دست بررسی نمایندگان بوده تا ابهامات آن بررسی و رفع شود.

سعیدی با تاکید بر اینکه یکی از ابهامات مربوط به چگونگی ضمانت خروج ایران از لیست اقدامات تنبیهی است، یادآور شد: قطعاً نمایندگان در این رابطه دغدغه‌هایی دارند و نیاز است که تفاهم‌نامه و همکاری فی‌مابین شفاف شود. در این راستا نیز تعریف دوگانه‌ای از تروریسم وجود دارد که باید مسئولان در این رابطه توضیح دهند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: تعهدات سیاسی FATF ابهام داشته و قرار شد در جلسه آینده مسئولان توضیحات لازم و مبسوط را ارائه کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم خاطرنشان کرد: مجلس و مسئولان بر این باورند که اجازه نفوذ و دسترسی به حسابهای بانکی برای FATF ایجاد نخواهد شد اما برای اینکه بتوانیم در عرصه بین‌المللی نیز حضور داشته باشیم نیاز است یکسری الزامات و استانداردهایی رعایت شود.