تلاش کانادا برای تصویب قطعنامه علیه ایران

به نقل از تورنتو سان، «دنیل جین»، معاون سابق وزارت خارجه کانادا در یادداشتی ارسالی به «استفان دیون»، وزیر خارجه این کشور، از تلاش های دولت لیبرال کانادا در راستای تدوین قطعنامه ضد ایرانی با ماهیت اعتراض به وضع حقوق بشر در کشورمان به منظور ارائه به مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است در پاییز سال جاری برگزار شود، خبر داد.

گفتنی است این چهاردهمین سال متوالی است که دولت کانادا با تدوین چنین قطعنامه هایی علیه ایران، کره شمالی و سوریه وضعیت حقوق بشر در این کشورها را زیر سوال برده و آن را محکوم می کند.

به نوشته تورنتو سان، این رویه طی سالهای گذشته توسط دولت لیبرال کانادا اتخاذ شده و احتمالا در دولت تازه کار «جاستین ترودو» که خواهان برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با کشورمان است، نیز ادامه خواهد یافت.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه کانادا ادعا کرده که لحن قطعنامه امسال، منعکس کننده آخرین وضعیت حقوق بشر در ایران خواهد بود.

در قطعنامه تصویب شده در سال ۲۰۱۵ بر بهبود نسبی در وضعیت حقوق بشر در ایران تاکید شده بود اما همزمان از کشورمان خواسته شده بود تا برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در ایران اقدامات عملی بیشتری انجام دهد.