آمار عجیب فروش تسلیحات آمریکا به سایر کشورها

دریادار «جو ریکسی» معاون نیروی دریایی آمریکا که فرماندهی آژانس همکاری امنیت دفاعی پنتاگون را برعهده دارد به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که دولت آمریکا در مسیر تأیید 40 میلیارد دلار فروش نظامی به کشورهای خارجی در سال مالی 2016 است که اول اکتبر به پایان می‌رساند.

فروش تسلیحات نظامی آمریکا به کشورهای خارجی در سال گذشته میلادی حدود 46.6 میلیارد دلار بوده است.

ریکسی تصریح کرد: «ما در مسیر رسیدن به فروش 40 میلیارد دلاری (تسلیحات نظامی به کشورهای خارجی) هستیم. ما به سوی پیش‌بینی‌هایی که در ذهن داشتیم حرکت می‌کنیم».

وی ادامه داد که مجموع این فروش هنوز می‌تواند نوساناتی داشته باشد و این بستگی به آنچه که در سه ماهه چهارم سال به وقوع می‌پیوندد، دارد.

این مقام آمریکایی تصریح کرد که برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) نباید بر روابط انگلستان با آمریکا یا فروش احتمالی تسلیحات در آینده تأثیر بگذارد.

وی ادامه داد: «من شخصاً هیچ‌گونه تأثیری در روابط کنونی اما با انگلستان مشاهده نمی‌کنم».

ریکسی تصریح کرد که تقاضای جهانی برای بالگردها و دیگر تسلیحات آمریکا همچنان زیاد است.

وی حدود 40 طرح جداگانه برای تسهیل فرایند تأیید فروش تسلیحات به کشورهای خارجی و پاسخگویی به انتقادات مرتبط با تأخیرها در رسیدگی به حجم بالای درخواست‌ها برای تسلیحات آمریکا، مطرح کرده است.

وی ادامه داد که سازمان آنها تصمیمات سیاسی را اتخاذ نمی‌کند اما زمانیکه طرح فروش تسلیحات به کشورهای خارجی مورد تأیید وزارت خارجه، پنتاگون و کاخ سفید برسد، فرایند فروش را تسهیل می‌بخشند.

ریکسی حاضر نشد درباره فروش تسلیحات به کشورهای خلیج‌فارس که به مدت یکسال است به تعویق درآمده است اظهارنظر کند. این قرارداد فروش شامل یک توافق 4 میلیارد دلاری فروش 36 جنگنده «اف 15» به قطر و قرارداد 3 میلیارد دلاری فروش 24 جنگنده F/A-18E/F سوپرهورنت به کویت که ساخت شرکت بوئینگ است، می‌شود.