تصویربرداری رزونانس مغناطیسی موسوم به "ام آر آی" (MRI) به فناوری اطلاق می‌شود که طی آن عکس‌هایی از بافت‌های نرم، استخوان‌ها و سایر اندام‌های داخلی بدن به منظور تشخیص برخی بیماری‌ها گرفته می‌شود.

 

قبل از انجام MRI لازم است داروی خاصی به نام "ماده حاجب" یا "ماده کنتراست‌زا" به بدن تزریق شود. این ماده که دارای یون "گادولینیوم" است، باعث می‌شود عکسبرداری با وضوح بیشتری صورت گیرد.

 

تحقیقی به تازگی نشان داد که برخی از انواع مواد حاجب می‌توانند از رگ‌های حساس مغز عبور کنند و مشکلات جدی برای بدن به وجود آورند.

 

مواد کنتراست‌زای دارای گادولینیوم (GBCA) طی 25 سال گذشته در تشخیص بیماری حدود 100 میلیون بیمار مورد استفاده قرار گرفته است.

 

محققان همواره بر این باور بوده‌اند که بدن بیمار مدتی پس از انجام آزمایش ام آر آی فرآیند دفع این مواد را آغاز می‌کند.

 

با این حال، محققان اروپایی در سال 2006 نشان دادند مصرف GBCA‌ خطر ابتلا به عارضه خطرناک "فیبروز سیستمیک نفروژنیک" (NFS) را در بیماران دارای مشکلات کلیوی افزایش می‌دهد.

 

همچنین گزارشی در سال 2013 نشان داد، حتی چند سال پس از انجام آزمایش ام آر آی، مواد GBCA در بدن (به ویژه مغز) مشاهده می‌شوند.

 

اکنون محققان در این خصوص اتفاق نظر دارند که مصرف برخی مواد حاجب GBCA (و نه همه آن‌ها) منجر به انباشت مواد سمی در بدن می‌شود.

 

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) چندی پیش اعلام کرد: تمامی شرکت‌های تولید کننده مواد حاجب موظفند با درج برچسب‌های هشدار بر روی این محصولات، بر مسئله سلامت و کارکرد درست کلیه‌ها پیش از انجام عکسبرداری ام آر آی تاکید کنند.