روزنامه دیلی میل انگلیس از احتمال دستیابی داعش به 87 هزار فشنگ به سرقت رفته از انبار مهمات ارتش انگلیس در جریان تمرین‌های نظامی توفان شمال، در صحرای اردن ابراز نگرانی کرد.

 

 

به نوشته این روزنامه، سرقت مهمات یاد شده در ماه مارس گذشته از پادگان آموزشی ارتش انگلیس در جریان مشارکت 1600 نظامی انگلیسی در تمرین نظامی توفان شمال صورت گرفت. این تمرین نظامی بزرگ با مشارکت نیروهای انگلیسی، اردنی و آمریکایی در صحرای اردن در نزدیک منطقه سینای مصر برگزار شد.

 

 

منابع نظامی اعلام کردند سارقان که احتمالا تحت امر داعش بوده‌اند، با ایجاد یک حفره در محیط حصار کشیده در اطراف مهمات، توانسته‌اند به مهمات دست یابند.

 

 

سارقان چند روز تردد گشتی‌های نظامی در اطراف انبار مهمات را زیر نظر داشتند تا زمان مناسب برای سرقت را تعیین کنند، زیرا این انبار به طور 24 ساعته تحت مراقبت قرار نداشت. سارقان در زمان تعیین شده و مناسب حصار اطراف انبار را خراب و با یک کامیون وارد شده و مهمات سرقتی را بار آن کرده و با خود بردند. مهمات مسروقه شامل 87 هزار فشنگ است که برد آن 600 یارد می‌باشد. گزارش‌ها همچنین حاکی است که داعش قادر است تا از این مهمات استفاده کند، زیرا ده‌ها هزار تفنگ آمریکایی در اختیار دارد که می‌توان از این مهمات در آن استفاده کرد. داعش این تفنگ‌ها را از ارتش عراق به غنیمت گرفته است.

 

 

چرا داعش فشنگ‌های ارتش انگلیس را دزدید؟ + تصاویر

 

 

این حادثه، بزرگ‌ترین سرقت در ارتش انگلیس در طول دهه‌های گذشته بوده است.

 

 

ریچارد بینیون عضو کمیسیون دفاعی مجلس عوام انگلیس خواستار تحقیق فوری درباره چگونگی خروج کامیون از منطقه تمرین نظامی در نزدیک شهر عقبه اردن به رغم وجود یک بیمارستان صحرایی نیروهای نظامی و آموزش آنها درخصوص برخورد با تهدید سلاح های بیولوژیک و شیمیایی در آنجا شد.

 

 

وی افزود: این وضعیت بسیار خطرناک است. ممکن است که این مهمات به دست تجار غیرقانونی سلاح بیفتد و در اختیار گروه‌های تندرو از جمله داعش قرار گیرد.

 

 

اکنون این شاعبه در میان کارشناسان به وجود آمده است که آیا داعش از ارباب خود دزدی کرده یا بازهم یک جنگ دروغ تبلیغاتی به راه انداخته است. چطور می‌شود که داعش از کشوری که از هر 10 نفر آن یک نفر طرفدار داعش است، دزدی کند؛ کشوری که پس از خروج آن از اتحادیه اروپا این گروه تروریستی به نشانه حمایت از این کشور بیانبه صادر می‌کند.

 

 

اخیرا روزنامه میرور، در گزارش خود خبری شوکه کننده‌ای را منتشر کرده است. به گفته این روزنامه طبق نظرسنجی به عمل آمده از سوی موسسه نظرسنجی عمومی ICM، از هر 10 بریتانیایی، یک نفر خود را حامی گروه داعش می‌داند. این تحقیق، نشان می‌دهد که به رغم وحشی‌گری‌ها و اعدام‌های وحشتناک داعش، حمایت از داعش در بریتانیا از 7 درصد به 9 درصد افزایش یافته است.

 

 

پژوهش به عمل آمده موسسه واشنگتن نشان می‌دهد که داعش در کشورهای عربی به نسبت کشورهای غربی شامل بریتانیا، از محبوبیت کمتری برخوردار است. طبق این مطالعه، داعش در لبنان، مصر، و عربستان از هیچ محبوبیتی برخوردار نیست. این میزان حمایت از داعش، پس از یک سال مشاهده قتل عام و ستمگری این گروه، خیلی نگران‌کننده است. البته تعجبی هم ندارد. دهه‌هاست اسلامگرایان، بدون آن‌که کسی مزاحمتی برایشان ایجاد کند، ذهن جوانان مسلمان را با افکار افراطی خود شستشو می‌دهند.

 

 

چرا داعش فشنگ‌های ارتش انگلیس را دزدید؟ + تصاویر

 

 

نوع فشنگ‌های سرقتی چیست؟

 

 

فشنگ‌های سرقت شده از نظامیان انگلیسی توسط داعش در اردن، گلوله‌های مورد استفاده در اسلحه M.4 کارابین است. این اسلحه به خانواده‌ای از کارابین‌های تفنگ M.16 گفته می‌شود که همگی الگو گرفته از اسلحه I.R.15 به طراحی یوجین استونر در شرکت آرمالایت هستند. M.4 کارابین در واقع نوع کوتاه‌شده و سبک‌شده تفنگ تهاجمی M.16.2.A است و با آن ۸۰ درصد اشتراک قطعات دارد. تولید M.4 در سال ۱۹۹۴ در شرکت کلت آغاز شد و هم‌اکنون به همراه‌ M.16.A.4 سلاح سازمانی اصلی ارتش آمریکا و انگلیس شده و در بیشتر واحدها جای مدل قدیمی‌تر M.16.2.A و سلاح کمری BERTA.M9 را گرفته‌است.

 

 

چرا داعش فشنگ‌های ارتش انگلیس را دزدید؟ + تصاویر

 

 

امتیازهای M.4 کارابین با انواع معمولی M.16 شامل اندازه کوچک‌تر و جمع و جورتر و وزن سبک‌تر، لوله کوتاه‌تر و قنداق قابل تنظیم و چندوضعیتی می‌شود. در مقابل به دلیل خصوصیاتی همچون شتاب کمتر گلوله، صدای بیشتر و فشار بیشتر بر روی برخی بخش‌های تفنگ به دلیل کوتاهی لوله و سیستم گاز و همچنین احتمال بیشتر داغ کردن نسبت به‌ M.16 مورد انتقاد قرار گرفته‌است.

 

 

این اسلحه با عملکرد گاز باروت بازمسلح شده، با هوا خنک می‌شود و دارای قنداق جمع‌شونده است. کلید گزینش آتش این سلاح دارای حالت‌های نیمه‌خودکار و شلیک سه گلوله پی‌درپی می‌باشد. همچنین این اسلحه قابلیت نصب نارنجک‌انداز M203 را نیز دارا است.

 

 

چرا داعش فشنگ‌های ارتش انگلیس را دزدید؟ + تصاویر

 

 

وزن آن در حالت خالی 3 کیلو و با خشابی سی‌فشنگه 3/5 کیلوگرم است. درازای M.4 با قنداق باز 840 میلی‌متر و با قنداق جمع‌شده 756میلی‌متر، برد مؤثر آن 500 متر در نشانه‌گیری نقطه‌ای و تا 600 متر در نشانه‌گیری محیطی، شتاب گلوله در هنگام خروج از لوله884 متر بر ثانیه و نرخ آتش تئوریک آن 700 تا 950 گلوله در دقیقه است.

 

 

 

 

M.4 در کدام جنگ‌هااستفاده شده است؟

 

 

جنگ افغانستان، جنگ عراق، جنگ اسرائیل و حزب‌الله لبنان در سال 2006 (میلادی)، جنگ مواد مخدر در مکزیک، جنگ 22 روزه غزه، جنگ مواد مخدر کلمبیا، جنگ اوستیای جنوبی 2008 و جنگ داخلی سوریه از جمله نبردهایی است که M.4 در آنها سرکت داشته است.

 

 

چرا داعش فشنگ‌های ارتش انگلیس را دزدید؟ + تصاویر
اسلحه M.4 در دستان تروریست‌های داعش

 

 

 

 

در هرحال این اتفاق بار دیگر نشان داد که تروریست‌ها در زمان‌های حساس تقویت می‌شوند، یک بار از طریق آسمان و بار دیگر از طریق دزدی‌های ساختگی. اسلحه‌های M.4 که قبلا از طریق ارتش آمریکا و انگلیس در اختیار داعش قرار گرفته بود، با این دزدی شاید واقعی، کاربرد بسیار بیشتری پیدا خواهند کرد...