دبیرکل جدید اتحادیه عرب با نظر رژیم سعودی، امارات متحده عربی، قطر و چند کشور منطقه تغییر کرده و این موضوع نشان می دهد که تاکتیک هایی در پشت پرده این تغییر وجود دارد. "احمد ابوالغیظ" ماه مارس امسال به سمت دبیر کلی اتحادیه عرب منصوب شد ، این شخص که در مدت 10 سال، وزیر خارجه دیکتاتور مخلوع مصر بوده؛ شدیدا با مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان مخالف است.

کارشناسان معتقدند که انتخاب "ابوالغیظ " به عنوان یکی از مهره‌های "حسنی مبارک"، دیکتاتور مخلوع مصر، دیدگاه‌هایی ضد موج بیداری اسلامی و انقلاب‌های عربی داشته و دارد . ثانیاً او دارای سیاست‌هایی سختگیرانه‌ و منفی علیه محور مقاومت و گروه‌های جهادی فلسطین است و بیشترین سختگیری‎ها علیه فلسطینی‌ها از سوی مصر در دوران وزارت او رخ داده بود. در نهایت آنکه او ارتباطات گسترده و نزدیکی با سران و سیاستمداران اسراییلی داشته و دارد.

***"احمد ابوالغیظ" کیست؟ 

"احمد ابوالغیط" متولد 12 ژوئیه 1942 میلادی، در سال 1964 مدرک کارشناسی خود را در رشته تجارت و بازرگانی از دانشگاه «عین الشمس» مصر دریافت کرد و یک سال پس از آن (1965 میلادی) وارد وزارت خارجه مصر شد.

وی در سال 1968 به عنوان کاردار راهی سفارت مصر در قبرس شد و تا سال 1972 که به عنوان یکی از اعضای دفتر مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری مصر انتخاب شد و در همان سمت باقی ماند.

"ابوالغیط" کار خود را به عنوان دبیر سوم در سفارت مصر در قبرس آغاز کرد و پس از چندی به عنوان دبیر اول سفیر مصر در سازمان ملل و پس از آن به عنوان رایزن سیاسی سفارت مصر در روسیه در سال ۱۹۸۴ برگزیده شد. او پس از آن، سفیر مصر در ایتالیا، مقدونیه و سان مارینو شد و در سال ۱۹۹۹ ریاست نمایندگی دائمی مصر در سازمان ملل را بر عهده گرفت.

اجمد ابوالغیط  از سال ۲۰۰۴ که دولت احمد نظیف بر سر کار آمد در سمت وزیر امور خارجه مصر انجام وظیفه می‌کرد. وی  پیش از این تاریخ سفیر مصر در سازمان ملل متحد بود. وی در دسامبر ۲۰۰۵ در کشمکش چاد و سودان میانجی‌گری کرد.

ابو الغیط در برهه ای به وزیری خارجه مصر منصوب شد که منطقه با رخ دادها و تحولات بسیار مهمی از جمله تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان در سال 2006، تحولات جاری در پرونده هسته ای ایران، تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال 2008 و جدایی جنوب سودان از شمال آن مواجه بود.

 

"احمد ابوالغیظ" عاشق پیاده روی است و سال‌ها عادت داشته مسافت خانه تا دانشگاهش را که حدود پنج کیلومتر بوده پای پیاده طی کند. غالبا نیز زمانی که وزیر خارجه مصر در ژوئیه 2004 تا مارس 2011 بود این ورزش را در هر سفری به هر کشور عربی و خارجی انجام می‌داده است.

ابوالغیط به صاحب مکتب "دیپلماسی نرم" معروف است و برای تحقق هدفش بدون هیچ برخوردی با رقیبش تلاش می‌کند. مصداق آن این است که او توانست تلاش کشورهای آفریقایی به خصوص آفریقای جنوبی و نیجریه را برای دستیابی به دو کرسی این قاره در شورای امنیت به نفع مصر را ناکام بگذارد.

هنوز ساعتی از اعلام خبر انتخاب ابو الغیط به دبیرکلی اتحادیه عرب نگذشته بود که موج گسترده ای از انتقادات و اعتراض ها در محکومیت این انتصاب به ویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اینترنتی به راه افتاد و از آن به عنوان یکی از بزرگترین فضاحت ها و رسوایی های حکومت های عربی نام برده شد، چراکه این کشورها کسی را به دبیرکلی اتحادیه عرب انتخاب کرده بودند که به داشتن روابط نزدیک و گرم با مسئولان رژیم صهیونیستی معروف بود.

** القاب ابوالغیظ در جهان عرب چیست؟

در جهان عرب ابو الغیط به «مزدور اسرائیل»، «مرد اسرائیل»، «زاده کمپ دیوید» (چراکه فعالیت های جدی دیپلماتیک وی با حضور در پیمان ننگین کمپ دیوید، در زمان ریاست جمهوری انور سادات آغاز شد) و «پلیدترین دولتمرد حسنی مبارک» و مواضع خصمانه و ستیزه جویانه اش علیه انقلاب 25 ژانویه مردم مصر که به سرنگونی حکومت دیکتاتوری حسنی مبارک منتهی شد، معروف شده است.

 

از جمله مواضع سیاسی جنجال برانگیر "ابو الغیط"، می‌توان به موضع وی در سال ۲۰۰۸ میلادی اشاره کرد که "ابوالغیظ" در آن سال که رژیم صهیونیستی به نوار غزه حمله کرد، با «زیپی لیونی» وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی در کنفراس مطبوعاتی شرکت کرد.

 

 

 از آنجایی پادشاهی عربستان سعودی ، کویت، امارات، قطر و بحرین بیش از 80 درصد بودجه سالانه یک میلیارد دلاری اتحادیه عرب را تأمین می‌کنند، از نوعی حق وتو در انتخاب دبیر کل اتحادیه عرب برخوردار هستنند.

تنها در دوران دبیرکلی عمرو موسی، اتحادیه عرب توانست تا اندازه‌ای موضع‌گیری‌های متوازن در برابر سیاست‌های تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی اتخاذ کند اما در دوران دبیرکلی نبیل العربی، این اتحادیه به‌شدت تضعیف شد. عملکرد اتحادیه عرب از سال 2011 کاملاً همسو با سیاست‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا بوده است.

به همین دلیل فعالان اجتماعی فضای مجازی با راه اندازی هشتکی به نام «ابو الغیط» به بیان دیدگاه ها و مواضع منتقدانه خود در قبال این انتخاب پرداخته و تصاویر معروف وی را درحال لبخند زدن به لیونی و دست دادن با وی منتشر و از او به عنوان دوست اسرائیل و دوست لیونی یاد کردند.

دبیرکل جدید اتحادیه بر توافق اعراب اصرار داشته و بر پرونده‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی تمرکز دارد و به طرح‌های توسعه و بازسازی سیستم‌های مختلف و بالا بردن سطح آنها در سطح جهانی تاکید دارد.

انتخاب احمد ابوالغیط شایدیکی از نقاط بسیار تاریک تحادیه عرب تلقی شود؛ چرا که وی یکی از نزدیک‌ترین سیاستمداران مصری به است که در مقابل اسرائیل کرنش زیادی نشان می دهد.