هوای سیستان بحرانی تر شد

به نقل از عصرهامون، آلودگی هوا این روز ها نفس مردم سیستان را تنگ کرده و مسکن های کوتاه مدت هم نه تنها دردی از آلودگی هوای شهر کم نکرده بلکه این منطقه را آلوده ترین شهر جهان کرده است ، این در حالی است که بانوی سبز دولت تدبیر چندی پیش در صحن علنی مجلس عنوان کرد "با بودجه فعلی 30 سال مبارزه با کانون‌های گردوغبار و بیابان‌زایی طول می‌کشد." 

 

غلظت گردو غبار به 35 برابر حد مجاز
با این حال در 2 روز اخیر سیستان از خط قرمز آلودگی هوا رد شد و رکورد جدیدی در غلظت هوا در دولت به ثبت رساند.
براساس اخبار اعلام شده از شبکه خبر  بر اثر طوفان شدید غلظت گردوغبار امروز به ۳۵ برابر حدمجاز رسیده است که در تماسی که پایگاه خبری عصرهامون با رضا فرجی کارشناس هواشناسی استان داشت، وی با بیان اینکه سرعت وزش باد  94 کیلومتر بر ساعت و غلظت آلودگی هوا به 9 هزار و 263 میکروگرم بر ثانیه است، گفت: امروز غلظت هوا به 21 برابر حد مجاز رسیده است که همچنان بر شدت وزش باد افزوده خواهد شد.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت، افزود: بر اثر شدت طوفان در منطقه سیستان تمام شهرهای استان شاهد پدیده گردو خاک شده اند و دید افقی در زاهدان 500 متر کاهش پیدا کرده است.
 
طوفان تا روز چهارشنبه ادامه دارد
فرجی ادامه داد: در شمال استان وقوع توفان گردوخاک، کاهش شدید شعاع دیدافقی و عمودی و کاهش شدید کیفیت هوا و حرکت شنهای روان پیش بینی می شود.
کارشناس هواشناسی استان گفت: شدت گرد و خاک درمحورزاهدان به زابل، زابل به نهبندان و زاهدان به نصرت آباد-بمطی این مدت سبب اختلال در تردد جاده ای و ریلی می شود.
وی با بیان اینکه ازنظر دمایی طی 2 روز آینده افزایش نسبی دمای هوا پیش بینی می شود، تصریح کرد: از روزچهارشنبه باتشدید جریانات شمالی کاهش 4 تا 8 درجه ای دمای هوا در اکثرنقاط استان  انتظار می رود. 
 
مراجعه بیش از هزار نفر به بیمارستان های زابل
در تماسی که این پایگاه خبری برای پیگیری بیشتر با هوشنگ ناظری فرماندار زابل داشت، وی با بیان اینکه به دلیل افزایش گردوخاک برای دومین روزمتوالی ادارات تعطیل می باشند، گفت: تا کنون خسارتی بر اثر طوفان به این اداره اعلام نشده است.
وی تعداد بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین را 25 نفر خواند و افزود: 8 بیمار بستری و 17 بیمار به صورت سرپایی مداوا شده اند.
ناظری همچنین در تماسی که روز گذشته خبرنگار این پایگاه خبری با وی داشت، آمار بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی را بیش از هزار نفر اعلام کرده بود.
 
لغو و تاخیر در 3 پرواز استان
در تماسی که پایگاه خبری عصرهامون با روابط عمومی اداره کل فرودگاه های استان داشت، عنوان شد که روز گذشته پرواز هواپیمایی آسمان در مسیر تهران- زاهدان- تهران با تاخیر بیش از یک ساعت در ورود انجام شد که به دلیل طوفان به بندر عباس پرواز و با 4 ساعت تاخیر در ساعت 22:33 وارد فرودگاه زاهدان شد.
وی ادامه داد: پرواز هواپیمایی ایران ایر در مسیر تهران زاهدان مشهدمقدس و بالعکس بدلیل شرایط نامساعد جوی و دید افقی 500 متر در فرودگاه بین المللی زاهدان باطل اعلام شد و امروز پرواز فوق العاده جایگزین شد .
در ادامه عنوان کرد: درحال حاضر تاخیر در پرواز ها اعلام نشده است اما احتمال تاخیر در پرواز زابل، ایرانشهر و چابهار است.