زور پرسپولیس بیشتر است که تمام پول را می گیرد

صمد مرفاوی  در خصوص شرایط تیم فوتبال صبا قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ برتر، جذب بازیکنان، تعطیلی لیگ برتر پس از 4 هفته و همچنین مشخص نبودن اسپانسر صبا صحبت‌هایی را انجام داد که در زیر می‌‌خوانید.

شرایط تیم فوتبال صبا چگونه است؟ از اردوی سرعین راضی هستید؟

شرایط خوب است. ما تمرینات خود را در اردبیل انجام دادیم و خوشبختانه تمامی بازیکنان را در اختیار داشتیم. دو بازی تدارکاتی خوب را هم برگزار کردیم و خود را برای حضور در لیگ برتر آماده می‌کنیم.

 با توجه به اینکه دیر هدایت تیم را برعهده گرفته‌اید از لحاظ زمانی با مشکل روبرو نشده‌اید؟

به هر حال مجبور هستیم که این مشکل را تحمل کنیم. ما باید تیم را بازسازی کنیم چراکه اکثر بازیکنان فصل گذشته از تیم جدا شده‌اند و باید با جذب نفرات جدید و یا گرفتن بازیکن از تیم‌های امید هماهنگی را به وجود بیاوریم. طبیعی است که این هماهنگی زمانبر است. خدا را شکر در دو بازی دوستانه‌ای که انجام دادیم خیلی از مشکلات‌مان برطرف شد و تلاش‌مان این است که کم کم با گذر زمان شرایط را بهبود بخشیم.

قرعه‌کشی رقابت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در بازی اول باید به مصاف صنعت نفت و پس از آن پیکان بروید.

قطعا قرعه آسانی نداریم چراکه سایر تیم‌ها زودتر از ما تکلیف‌شان مشخص شده بود در حالی که ما تازه تمرینات خود را آغاز کرده‌ایم و این به ضرر ماست. برنامه ما برای 4 هفته ابتدایی کوتاه مدت است که تلاش‌مان این است پس از تعطیلات 4 هفته بتوانیم با قدرت بیشتری در لیگ برتر حاضر شویم. به هر حال هیچ بازی در لیگ برتر ساده نیست و همه تیم‌ها با قدرت در لیگ حاضر می‌شوند. تیم‌ها تلاش می‌کنند تا در رتبه‌های بالای جدول قرار بگیرند و هزینه‌های زیادی هم می‌کنند. ما هم تلاش‌مان این است که نتایج خوبی کسب کنیم.

 نظرتان در مورد تعطیلی لیگ پس از 4 هفته چیست؟

به هر حال این برنامه‌ریزی برای تیم ملی صورت گرفته و آن زمانی که این برنامه‌ریزی شده بود ما در کار نبودیم که در مورد آن نظر بدهیم و پس از بسته شدن این برنامه ما آمدیم. به هر حال نمی‌توانیم در مورد آن نظر بدهیم چراکه از قبل برنامه‌ریزی شده بود ما هم مجبور هستیم تابع آن باشیم. کار خود را دنبال می‌کنیم و سعی‌مان این است که رفته رفته به شرایط آرمانی برسیم.

 صحبت‌هایی هم در خصوص جدایی میلاد فراهانی و جذب وحید طالب‌لو شده است. این موضوع تا چه حد پیشرفته است؟

به هر حال میلاد فراهانی در حالی که با ما قرارداد بسته بود و همه چیز هم خوب بود در عرض 24 ساعت نظرش عوض شد و تصمیم به جدایی گرفت. وقتی بازیکن با یک تیمی قرارداد می‌بندد باید به آن پایبند باشد اما حالا اتفاقاتی افتاد و فراهانی خواستار جدایی از تیم شد. ما هم تنها در صورتی راضی به جدایی او شدیم که بتوانیم یک گلر جذب کنیم. گزینه‌های داخلی و خارجی مدنظرمان هست که هنوز به توافق نرسیده‌ایم و طبیعتا هنوز رضایت میلاد فراهانی هم داده نشده است. ما اگر فراهانی را از دست بدهیم باید یک دروازه‌بان لیگ برتری جذب کنیم. همین موضوع هم باعث می‌شود که یک سهمیه لیگ برتری خود را از دست بدهیم.

 به نظر می‌رسد از دست فراهانی دلخور هستید؟!

به هر حال وقتی بازیکن با تیمی قرارداد می‌بندد بهتر است به قرارداد خود پایبند باشد. حالا این موضوع رفتن فراهانی را هم بر سر جوانی او می‌گذاریم. او خواستار جدایی از تیم شده اما همانطور که گفتم ما باید یک دروازه‌بان لیگ برتری جذب کنیم تا با رفتن او موافقت کنیم.

باشگاه صبا فصل گذشته با مشکلات مالی زیادی روبرو بود و در این فصل هم هنوز اسپانسر باشگاه مشخص نشده است. به نظر شما این موضوع برای تیم مشکلی به وجود نمی‌آورد؟

این موضوعی است که مدیریت دنبال آن است. امیدوارم که به مشکل نخوریم. ضمن اینکه در لیگ برتر ما تمام تیم‌ها مشکلات مالی دارند و این موضوع مختص تیم صبا نیست. تنها شرایط برای استقلال و پرسپولیس مهیا است و متاسفانه سایر تیم‌ها وضعیت مناسبی ندارند. شما نگاه کنید اسپانسری که برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس هزینه می‌کنند چرا برای سایر تیم‌ها این پول را پرداخت نمی‌کند؟! مگر استقلال و پرسپولیس با خودشان بازی می‌کنند؟! طبیعتا جواب این سوال خیر است. آنها مقابل تیم‌های دیگر قرار می‌گیرند و اگر قرار است اسپانسر هزینه کند باید این پول را به سایر باشگاه‌ها هم پرداخت کند اما متاسفانه زور باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بیشتر است و همه این پول را برای خودشان برمی‌دارند. در حالی که این باشگاه‌ها دولتی هم هستند اما این پول به کام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تمام می‌شود. امیدوارم که مسئولان چاره‌ای برای این موضوع بیندیشند.

هنگامی که شما به عنوان سرمربی صبا انتخاب شدید محمدرضا کشوری مدیرعامل باشگاه اعلام کرد که انتخاب شما با نظر علی دایی صورت گرفته است. نظرتان در این باره چیست؟

من چند سال تجربه سرمربیگری در صبات را داشتم و با این تیم غریبه نیستم. هنگامی هم که به من پیشنهاد داده شد آن را پذیرفتم. به هر حال همه ما مربیان با هم دوست هستیم. من هم با علی دایی رفاقت دارم و رابطه‌مان خوب است. برای او آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم هر جایی که هست موفق باشد.

 با تیم صبا به دنبال کسب چه جایگاهی در لیگ شانزدهم هستید؟

طبیعی است که هر کسی دوست دارد بهترین نتیجه را در لیگ برتر کسب کند و با تمام قدرت حاضر شود. ما هم امیدواریم بتوانیم نتایج خوبی را در لیگ کسب کنیم.

 به جز بحث دروازه‌بانی به دنبال جذب بازیکن دیگری هم هستید؟

ما چند بازیکن دیگر جا داریم و سعی‌مان هم این است که در پست دفاع بتوانیم بازیکن جذب کنیم البته فعلا در حال بررسی گزینه‌ها هستیم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

 زمانی که کادر فنی شما معرفی شد نام مرتضی کاشی بازیکن سابق صبا در این لیست دیده می‌شد در صورتی که او مدرک مربیگری ندارد.

کاشی بازیکن صبا بوده و چندین سال در این تیم زحمت کشیده حتی او به خاطر بازی‌هایی که در تیم صبا انجام می‌داد مصدوم شد و در حالی که می‌توانست چندین سال دیگر بازی کند اما دوران فوتبالی‌اش به خاطر مصدومیت در صبا زود به اتمام رسید. من همان موقع سرمربی صبا بودم و می‌دیدم که او چقدر زحمت می‌‌کشد. واقعا حق اوست که از وی تشکر کنیم چراکه تلاش زیادی در تیم انجام داده است. من خودم به باشگاه پیشنهاد دادم که به کادر فنی اضافه شود چراکه باید از زحمات این گونه افراد قدردانی کنیم. او در کلاس‌های مربیگری هم شرکت خواهد کرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.