این اندیشکده سعودی در یکی از گزارش‌های خود که به همایش گروهک تروریستی منافقین در فرانسه اختصاص یافته، ضمن ایراد اتهامات واهی و تکراری به جمهوری اسلامی ایران، خواستار حمایت همه‌جانبه از این سازمان مخوف و سایر گروهک‌های مسلح شده است.

 

در بخشی از این گزارش با بزرگنمایی آمیخته به توهم ادعا شده: «شکل گیری مقاومت مسلحانه در اقلیم های سنی نشین کردستان، احواز [خوزستان] و بلوچستان، حاکی از بحران عمیق در ایران است.»[!]

 

پایگاه فوق همچنین در تحلیلی از همایش منافقین در فرانسه نوشت: «اگر امروز جلوی رشد ماجراجویی نظام ولایت فقیه در منطقه گرفته نشود، مهار آن در آینده ناممکن است. مشارکت قابل ملاحظه هیأت های عربی و غربی در کنفرانس اخیر اپوزیسیون جمهوری اسلامی، ناشی از درک همین واقعیت بود.»

 

 

 

 

گزارش دیگرِ "مرکز تحقیقات ایرانی خلیج ع.ر.ب.ی" با نگاه به نقش آفرینی ایران در تحولات سوریه تنظیم شده است.

در بخشی از گزارش مزبور آمده است: «سوریه قلب استراتژی جمهوری اسلامی است و ایران برای تحقق سند چشم انداز خود -که بر اساس آن تا سال 2025 میلادی [1404 شمسی] باید به قدرت نخست منطقه بدل گردد- به هر قیمتی تلاش می‌کند نگذارد سوریه از محور مقاومت شیعی جدا شود.»

 

اندیشکده سعودی با اشاره به اثرگذاری چشمگیر ایران در صحنه تحولات میدانی سوریه می‌افزاید: «بر اساس داده های نظامی غیرقابل انکار، ایران بر استراتژیک ترین مناطق سوریه از پایتخت تا ساحل مدیترانه و مرز اسرائیل و از حمص تا نقاط سوق الجیشی و کوهستانی و مرز جنوبی ترکیه مسلط است. این محدوده از لحاظ راهبردی "قلب خاورمیانه" محسوب می‌شود.»

 

و بالاخره در قسمت دیگری از این گزارش، نقش فرمانده‌ای مانند "سردار سلیمانی" در حفظ ساختار حاکمیتی کشور سوریه اینگونه با چاشنی اغراق به تصویر کشیده شده است: «ژنرال قاسم سلیمانی حاکم واقعی سوریه است و مقدرات حال و آینده و جهت گیری دولتمردان این کشور را تعیین می کند. البته اوامر او در قالب توصیه صادر می شود که مقامات عالیرتبه سوری هم بی‌بروبرگرد می پذیرند. غالب افسران ارشد سرویس‌های اطلاعاتی سوریه زیردست معاونان ژنرال سلیمانی کار می‌کنند.»