ایرج ندیمی معاون پارلمانی وزیر صنایع که همزمان چند سمت و پست مشاوره ای دیگر دارد، چندیپیش با اظهار نظر خود در خصوص جایگاه مجلس خبر ساز شد.

به گزارش سرویس سیاسی «فردا» ماجرا از آنجا آغاز شد که وی در گفتگوی با یکی از نشریات از نظر رئیس جمهور در خصوص جایگاه مجلس دفاع کرد. احمدی نژاد قبل از سفر به نیویورک در گفتگویی مفصل با رونامه ایران تاکید کرده بود که جمله معروف امام مبنی بر اینکه «مجلس در راس امور است» متعلق به همان دوره ای است که سیستم سیاسی کشور بر پایه نخست وزیری بوده و حالا این قوه مجریه است که به خاطر وظایف و تلاش هایی که می کند در راس قوای دیگر است.



در پی واکنش های متعدد کارشناسان و نمایندگان مجلس به این موضع، ایرج ندیمی در گفتگویی با هفته نامه پنجره از نظر احمدی نژاد دفاع کرد و در بخشی از این مصاحبه گفت: «… امام گفتند که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد؛ این سئوال مطرح است که آیا این حرف‌ها برای مرحله‌گذار بوده است، یا این‌که نه؛ دائمی هستند. مثل این‌که یک موقع امام فرمودند که روحانیت در کارهای اجرایی نباشند اما در زمان خود امام، روحانیت، ریاست‌جمهوری و مانند آن را هم قبول کردند. شرایط متفاوت است و طبق مقتضیات زمان و مکان، برخی چیزها گفته می‌شود؛ ولی ما آیه قرآن نداریم که مجلس در رأس امور است، این یک دیدگاه و بیان است، بیان یک ظرفیت و توانمندی است. ما یک زمانی برخی نهادها را داشتیم که امروز به مقتضای زمان نداریم…»

این اظهار موضع با واکنش شدید نمایندگان مجلس روبه رو شد و وزیر صنایع تهدید به استیضاح یا برکناری معاون پارلمانی خود شد. ندیمی اعلام کرده که متن مصاحبه وی تغیر یافته است. با این حال و به رغم اینکه وی مدعی شده متن مصاحبه وی تغییر داده شده، بابت همین مصاحبه تغییر یافته از مجلس عذرخواهی کرد.

سید شهاب الدین صدر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست بخشی از جلسه علنی چهارشنبه گذشته مجلس را بر عهده داشت با اعلام دریافت نامه‌ای از معاون پارلمانی وزیر صنایع افزود: در این نامه معاون پارلمانی وزیر صنایع ضمن اعلام وفاداری خود نسبت به اسلام، انقلاب، رهبری و فرمایشات امام راحل تاکید کرده است که مطالب منتشر شده در مصاحبه با وی در یکی از رسانه ها، یک مقدار با نظرات وی مغایرت داشته است و منظور وی به هیچ وجه خدشه وارد کردن به فرمایشات امام راحل نبوده و آن اظهارات با تغییرات منتقل شده است. در ادامه ایرج ندیمی معاون پارلمانی مجلس از صاحت مقدس مجلس عذرخواهی کرده است.

ادعای ندیمی مبنی بر تغییر متن مصاحبه‌اش در حالی است که سایت فردا بخش‌هایی از گفتگوی وی با هفته نامه پنجره را منعکس کرده بود و این هفته‌نامه هم در توضیحی اعلام کرد که هیچ گونه تغییری در گفتگوی ندیمی داده نشده و فایل صوتی آن موجود است.

به هر روی موضوع استیضاح وزیر صنایع با عذرخواهی ندیمی پایان یافت، اما آنچه تصوری بر پایان آن نیست حضور برخی شخصیت های پر حاشیه در بدنه دولت است که گاها دردسرهای پر هزینه ای را بوجود می آورد.

مصادیق شیفتگان خدمت!
حکایت ایرج ندیمی که در حال حاضر و با توجه به انواع و اقسام سمت‌ها و پست های دولتی که دارد، مورد وثوق دولت است، حکایت جالب و البته قابل تامل است. بیراه نیست اگر وی را از جمله مصادیق و نمونه های «شیفتگان خدمت» قلمداد کنند! چه او سال های سال است که در حال خدمت است و فرقی هم نمی کند روزی با اصلاح طلبان باشد و روزی دیگر با اصول گرایان منتقد و روزگار دیگری اصول گرای دو آتشه و مدیر دولتی!

ندیمی که گفته می شود در حال حاضر همزمان مشاور معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، مشاور وزیر صنایع و معادن، مشاور عالی اتاق تعاون ایران، مشاور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عضو هیئت مدیره شرکت ایران خودرو مازندران، عضو هیئت مدیره شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، عضو هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع بهشهر وعضو هیئت مدیره شرکت مدیریت صنعت قند توسعه صنایع بهشهر است، روزگاری نه چندان دور در جرگه منتقدان دولت بود و نطق های آتشین او در مجلس هفتم و در انتقاد به دولتمردان فراموش نشده است.

ندیمی اصلاح طلب کارشناس اقتصادی مجلس ششم
اما حیات سیاسی این مدیر دولتی از مجلس هفتم آغاز نشده و چند صباحی بیش از عضویت در مجلس هفتم، وی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم بوده است. ندیمی در مجلس ششم به عنوان نماینده اصلاح طلب لاهیجان و سیاهکل به عنوان یک کارشناس اقتصادی مدافع سیاست های دولت وقت، در میزگردها و نشست های مختلف دانشگاهی شرکت می کرد.

ندیمی را در مجلس هفتم هم به عنوان یک نماینده اصلاح طلب می شناختند. هر چند اصلاح طلبان در مجلس هفتم چندان حضور موثری نداشتند، اما گاها در انتقاد به دولت با اصول گرایان منتقد دولت همصدا بودند.

مواضع سیاسی ندیمی در انتهای مجلس هفتم به گونه ای بود که در انتخابات مجلس هشتم وی به خاطر آنچه عدم التزام به نظام و انقلاب خوانده شد، رد صلاحیت شد و از ورود به مجلس هشتم بازماند. بسیاری از خبرنگاران پارلمانی نطق آتشین وی در مجلس هفتم و در اعتراض به رد صلاحیت شدن خود را به یاد دارند که چگونه بر این نهاد انقلابی خرده گرفت و خطاب به آنها گفت که با داشتن چند برادر شهید و سابقه جانبازی چطور باید ثابت کند به نظام و انقلاب التزام دارد؟

به هر روی فرجام ندیمی با سرنوشت سیاسی بسیاری از نمایندگان مجلس ششم و کاندیداهایی که در مجلس هشتم رد صلاحیت شدند، بسیار متفاوت بود. او که توسط شورای نگهبان واجد صلاحیت برای حضور در مجلس شناخته نشده بود، بلافاصله در چرخشی ۱۸۰ درجه ای از یک نماینده اصلاح طلب به مدیری اصول گرا و همکار و مشاور دولت احمدی نژاد(مشاور معاون پارلمانی رئیس جمهور) تبدیل شد.

ندیمی: مجلس بابت صداقت رئیس جمهور مشکوک است
معاون پارلمانی وزیر صنایع که این روزها از مدافعان سیاست های دولت اصول گرا و همکار آن است، در حالی برای دفاع از دولت و شخص رئیس جمهور جایگاه مجلس را زیر سوال برده و تاکید کرده که مجلس حالا دیگر آن اختیارات گذشته را ندارد، که حدود ۹ سال پیش و زمانی که هنوز نماینده مجلس بود، نظری کاملا متفاوت داشت و اتفاقا بر دولت خره می گرفت که چرا خود را وامدار مجلس نمی داند!

ندیمی در تاریخ دوم آذر ۸۴ در حاشیه جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی احمدی نژاد برای وزارت خانه نفت در جمع خبرنگاران گفته است: «… رئیس جمهوری نوعا در تصمیم‌گیری‌هایی که انجام می‌دهد در عین حال که برای مجلس شانیت قائل می‌شود، ولی خود را وامدار مجلس نمی‌داند. بی‌توجهی که بصورت مستقیم و غیرمستقیم از طرف رئیس جمهور نسبت به مجلس انجام شده، موضع اداری کاری را به موضع اخلاقی تبدیل کرده است و مجلس هنوز از باب صداقت کامل رئیس جمهوری در به رسمیت شناختن مجلس مشکوک است. به رسمیت شناختن مجلس تنها سخنرانی مثبت نیست، بلکه رئیس جمهوری باید نظرات مجلس را نیز در معرفی وزرا و سایر موارد در نظر بگیرد. چنانچه دولت در آینده روحیه انعطاف را پیشه خود نکند، مجلس از حق قانونی خود از قبیل سوال، استیضاح و حتی طرح عدم کفایت استفاده خواهد کرد، اما طرح این مسئله در اوایل کار دولت عمل مفید و عاقلانه‌ای نیست و تنها می‌تواند فضا را برای برخی سوء برداشت‌ها و فرافکنی‌ها به قصد مخدوش کردن چهره مجلس آماده کند.»(خبرگزاری فارس ۲/۰۹ / ۱۳۸۴)

از زمان ایراد و بیان چنن نظری در سال ۸۴، نه تغییر قانونی در باره جایگاه مجلس صورت گرفته و نه تغییری در جایگاه دولت. مجلس هشتم همانند مجلس هفتم اصول گراست و دولت دهم هم ادامه همان دولت نهم است. در این میان تنها جایگاه آقای ندیمی است که تغییر کرده و با تغییر جایگاه وی از نماینده اصلاح طلب به مدیر و مشاور دولتی، نظرش در خصوص جایگاه مجلس و دولت تغییر کرده است.

ظاهرا اقتضای آن روزها که ندیمی نماینده اصلاح طلب بود چنین می نمود که رئیس جمهور خود را وامدار مجلس بداند و اقتضای این روزها که آقای ندیمی همکار دولت است، این چنین است که مجلس دیگر آن اختیارات را ندارد!

براستی اگر وی در مجلس هشتم رد صلاحیت نمی شد و موفق به کسب ارای لازم برای ورود به مجلس می شد، حالا در کدام فراکسیون مجلس حضور داشت. آیا بیشتر وقتش در مجلس در کنار محمدرضا تابش و جمشید انصاریان و داریوش قنبری اصلاح طلب می گذشت، یا با اصول گرایان منتقدی همچون احمد توکلی و علی مطهری دم خور بود و یا اینکه از فراکسیون انقلاب اسلامی و همنشینی با روح الله حسینیان و مهدی کوچک زاده سر در می آورد؟