خروج سرمایه ملی زنگ خطری برای آینده جوانان

به نقل از زاهدانه، خشکسالی، نبود اشتغال، بیکاری، فشارهای اقتصادی، فقر، همجواری با دو کشور مرزی پاکستان وافغانستان و هزاران دلیل دیگر باعث شده تا برخی جوانان در استان پهناور سیستان و بلوچستان برای امرار معاش به قاچاق و فروش بنزین روی بیاورند.

در این بین هر چند سیاست های دولت بنزین را به نرخ آزاد کشاند و سهمیه بندی ها را بطور کامل حذف کرد اما هر چه روزها سپری می شود شاهد رونق کسب و کار  بنزین فروش ها در بازار سیاه هستیم بگونه ای که جولان دست فروشان در معابر شهری زاهدان نه تنها چهره شهر را از لحاظ فرهنگی- اجتماعی مخدوش کرده بلکه همچون یک بمب ساعتی می ماند که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد.

در فاصله 200 متری جایگاه های بنزین این شهر از خیابان امام خمینی(ره) گرفته تا خیابان های دانشگاه، مدائن، کشاورز و غیره شاهد عرضه سوخت در دبه های 20 لیتری و بطری های 4 لیتری هستیم که اغلب تا وسط خیابان جلو آمده و عاملی برای سد معبر شدن هم به حساب می آید.

 

دفن رویاهای کودکانه در لابه لای دبه های بنزین

قاچاق سوختی که نه تنها باعث هدر رفت سرمایه ملی و ضربه به اقتصاد کشور می شود بلکه بلای جان هزاران شهروند در جاده های استان است؛ بلای جان به این دلیل که وقتی پدال گاز ماشین های حمل سوخت با پلاک های مخدوش و گِل گرفته شده توسط قاچاقچیان فشرده می شود دیگر رعایت حال دیگران برایشان مهم نبوده و برای بدست آوردن لقمه نانی برای خانواده خود، خانواده های زیادی را داغدار می کنند.

از طرفی نبود نظارت کافی در این زمینه و بی توجهی مسئولان امر باعث ضربه های زیادی به ساختار فرهنگی و اجتماعی کلان شهر زاهدان شده به طوریکه در این بین کودکان زیادی به چشم می خورند که درس و مدرسه را رها کرده و در نزدیکی جایگاه های بنزین مشغول خرید و فروش سوخت هستند. کودکانی که رویای کودکی خود را در میان بطری و دبه های بنزین دفن کرده و از 10 سالگی زیر بار فشارهای اقتصادی خانواده خود کمر خم کرده و مرد خانه شده اند.

 

 

 

در ادامه خالی از لطف نیست اگر بگوییم هر روز شیوه قاچاق سوخت در استان تغییر می کند بگونه ای که قاچاقچیان برای راحتی کار خود مشک های پلاستیکی را جایگزین دبه و بانکه های چندین لیتری کرده که می طلبد مسئولان امر مانع هدر رفت این سرمایه عظیم ملی از کشور با جدیت بیشتری شوند.

 

خروج سرمایه ملی زنگ خطری برای آینده جوانان

در این خصوص مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان در نشست مشترک با مدیر شرکت نفت منطقه زاهدان با اشاره به اینکه روزانه 3 الی 5 میلیون قاچاق سوخت در استان صورت می‌گیرد، گفت: قاچاق سوخت تاثیر فراوانی بر وضعیت اقتصاد کشور دارد.

سیدمرتضی مدنی فدکی خروج سرمایه ملی را یک زنگ خطر در ابعاد وسیع عنوان کرد و گفت: خطر قاچاق سوخت فراتر از ضربه به اقتصاد کشور است.

مدنی فدکی ادامه داد: در برخی نقاط استان بعلت نبود شرایط اشتغال جوانان به سوی قاچاق سوق داده شده که می طلبد در این راستا مسئولین مربوطه چاره‌اندیشی کرده چرا که خروج سرمایه ملی یک زنگ خطر در ابعاد وسیع بشمار می آید که یکی از مهمترین آن آینده جوانان است.

 

قاچاق سوخت رکوردار بالاترین آمار پرونده‌های تعزیرات حکومتی استان  

وی با بیان اینکه قاچاق سوخت تمام حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی جامعه را تحت تأثیر خود قرار می دهد، ادامه داد: بالاترین آمار پرونده‌های تعزیرات حکومتی استان نیز به قاچاق سوخت اختصاص دارد که تلاش ما ابتدا در جهت پیشگیری است که اقدامات صورت گرفته در سال قبل نیز حکایت از این موضوع دارد.

این مسئول در ادامه بیان کرد: باید در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل با هم افزایی و تلاش به جهت خدمت به مردم و جلوگیری از قاچاق کالا و عرضه خارج از شبکه سوخت نقش خود را به بهترین شکل ایفا کنیم.