دریافت شهریه‌های میلیونی با دور زدن قانون

گروه اجتماعی- علاوه بر مدارس غیر انتفاعی و غیر دولتی، مدارس شاهد و استعدادهای درخشان (سمپاد) نیز از دانش اموزان پیش از ثبت نام شهریه دریافت می کنند و علاوه بر آنها اولیای دانش آموزان مدارس دولتی نیز مجبورند مبالغی را با عنوان مشارکت مردمی تغییر پرداخت کنند در غیر این صورت از فرزندان آنان ثبت نام نمی شود.

به گزارش افکارنیوز، انتخاب مدرسه غیر دولتی و دولتی هر سال به یکی از معضلات والدین تبدیل می شود و در این دوراهی سرگردان می شوند.

مدارس غیردولتی در اصل شامل مدارسی می شود که از طریق مشارکت مردم، مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های عمومی وزارت آموزش و پرورش و زیر نظرآن وزارتخانه تاسیس و اداره می ‌شوند.

با توجه به اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های گسترده آموزش و پرورش را تامین کند  یکی از اهداف و برنامه‌های سیاستگزاران بخش آموزشی کشور، توسعه مشارکت‌های مردمی در تاسیس، اداره و تامین هزینه‌های آموزشی و پرورشی است.

مدارس غیردولتی برای تحقق این امر و با هدف ایجاد رقابت سالم بین مدارس و ارتقاء سطح کمی و کیفی آموزشی و پرورشی در نظام آموزش و پرورش شکل گرفت.

این مدارس براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بطور رسمی از سال تحصیلی ۶۹-۱۳۶۸ با هدف افزایش مشارکت‌های مردمی آغاز به کار کرد تا بتواند بخشی از سنگینی وظیفه تعلیم و تربیت را که بر دوش مدارس دولتی آموزش و پرورش است، کاهش دهد.

در بهار 94 مسوولان آموزش و پرورش اقدام به تعیین شهریه تحصیل در مدارس غیر دولتی تهران کردند.

به گفته مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، امسال درصد رشد شهریه در دوره متوسطه دوم و پیش دانشگاهی کمتر از 15 درصد است.

زینی وند افزود: در دوره ابتدایی 31 ساعت درس ارائه می‌شود که ‌25 ساعت آن برنامه مصوب درسی و 6 ساعت فوق برنامه است، حداقل شهریه مدارس ابتدایی غیردولتی در شهر تهران 2 میلیون و 22هزار تومان و سقف آن 5 میلیون و 595هزار تومان تعیین شده است.

وی تصریح کرد:  در متوسطه اول 38ساعت درسی وجود دارد که 30 ساعت برنامه درسی مصوب و 8 ساعت فوق برنامه است که کمترین میزان شهریه مصوب شهر تهران در این دوره 2 میلیون و990هزارتومان و بیشترین میزان آن 6 میلیون 856هزار تومان است.

وی با بیان اینکه در متوسطه دوم نیز 42 ساعت درس ارائه می شود که 34 ساعت آن برنامه مصوب درسی و 8 ساعت آن فوق برنامه است، اظهار کرد: حداقل شهریه در این دوره 3 میلیون و 780 هزار تومان و حداکثر آن 8 میلیون و 419 هزار تومان است.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: در دوره پیش دانشگاهی 40 ساعت درس ارائه می شود که 16 ساعت آن فوق برنامه است، بر این اساس در شهر تهران کمترین میزان شهریه در این دوره 4 میلیون و 725 هزار تومان و بیشترین میزان آن 10میلیون و 524 هزار تومان است.

گفتنی است مواردی چون امکانات و تجهیزات، عملکرد اداری و پشتیبانی، وضعیت نیروی انسانی، سطح آموزشی و... از جمله این شاخص‌های تعیین شهریه مدارس هستند البته این تنها یک روی ماجراست و معمولا هنگام ثبت نام این مبالغ به عنوان شهریه اعلام و اخذ می شود اما پس از آغاز سال تحصیلی ؛ بسیاری از مدارس غیر دولتی برای استفاده دانش آموزان از کلاس های فوق العاده زبان های خارجی، ورزشی، تفریحی، گردشی و آزمایشگاهی علاوه بر شهریه متداول، مبالغ اضافه از خانواده ها دریافت می کنند.

به این صورت و در نبود نظارت های کافی ازسوی مسوولان وزارت آموزش و پرورش ، مدیران و مسوولان مدارس قانون را دور می زنند و سقف شهریه تعیین شده به خودی خود از بین رفته و شهریه دانش آموزان سر به فلک می کشد.

 

هزینه 14 میلیون تومانی ثبت نام کلاس اول دبستان

رییس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس نیز با تایید این مساله گفت: گزارش هایی به این کمیسیون رسیده که برخی مدارس برای پایه اول ابتدایی 14 میلیون تومان دریافت می کنند.

محمد مهدی زاهدی افزود: مدارس غیر دولتی برای اخذ مبالغ اضافه از ارائه خدمات ویژه نام می برند در حالی که بررسی ها نشان می دهد این خدمات مصداق واقعی ندارند و برای افزای شهریه فوق برنامه ها در قالب شهریه مصوبه مدرسه گنجانده شده است.

وی تاکید کرد: دریافت هزینه از خانواده ها بابت ارائه خدمات ویژه درمدارس غیر دولتی، قانونی نیست و و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این مساله را با جدیت پیگیری می کنیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: خانواده ها می توانند مشکلات مختلف مانند اخذ شهریه های بالا و غیر قانونی و ... را با شماره 02133440065 به این کمیسیون اطلاع دهند و حتم بدانید این موضوع در اسرع وقت از مسوولان آموزش و پرورش پیگیری خواهد شد.

با توجه به عزم جدی نمایندگان مجلس دهم به نظر می رسد دولت نیز باید جدیت بیشتری در مقابله با تخلفات سیستم آموزشی کشور از خود نشان دهد زیرا ادامه این روند اصلا مناسب نبوده و موجب بازماندن تعدادی از دانش آموزان از تحصیل خواهد شد.