چرا کودتا در ترکیه پیروز نشد؟

باب (رابرت) بائر جاسوس کارکشتۀ سیا که در چند کودتای نظامی در سراسر جهان دست داشته است، ساعاتی پس از اعلام کودتای ترکیه در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: «من از مشاهده اتفاقات ترکیه شگفت زده نشدم؛ زیرا کودتای این کشور حرفه ای نیست».

بائر به دست داشتن خود در کودتاهای کشورهای مختلف جهان اذعان کرد و گفت: «من در گذشته در کودتاهای مختلفی مشارکت کرده بودم. کودتاچیان ترکیه باید ساختمان شبکه سی ان ان تُرک را  اشغال می کردند و آن را خصوصاً بخش های رادیو ، شبکه های اجتماعی و  اینترنت آن چند دقیقه می بستند».

بائر افزود: «کودتاچیان حتی اگر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را هم به گروگان نمی گرفتند، باید پیش از هر چیز ساختمان شبکه سی ان ان تُرک را اشغال می کردند».

برنامه ریزی نادرست کودتاچیان

بایر اعلام کرد که 2 ماه پیش از کودتای ترکیه با چند مسئول تُرک درباره احتمال آغاز کودتا در این کشور گفتگو کرده بود و مسئولان تُرک احتمال آغاز کودتا را بعید دانسته بودند.

بائر در همین راستا می افزاید مسئولانی که با آنها گفتگو کرده بود، هیچ نقشی در کودتا ندارند و هیچ دلیلی برای دست داشتن آنها در کودتا وجود ندارد.

جاسوس کارکشته و پیشین سیا درصد پیروزی کودتا را اندک دانست و گفت: «شانس پیروزی کودتا اندک است ولی امکان پیروزی آن وجود دارد».

جاسوسی دیگر به نام جیمز وولسی که قبلا مدیر سیا بود و خواستار دار زدن ادوارد اسنودن کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا به علت افشای اسناد و اسرار این آژانس شده بود، گفت: «در کودتا همچون عملیات نظامی، کارها حتی در ابتدا طبق نقشه پیش نمی رود. بنابراین باید نرمش و انعطاف کافی از خود نشان داد و تاکتیک ها را براساس اوضاع و شرایط حاکم تغییر داد. گویا کودتاچیان ترکیه از نرمش و انعطاف کافی برخوردار نیستند و نمی توانند تاکتیک درستی را درپیش بگیرند».

 

 

وولسی که سال 2015 به مدت 6 ماه در ترکیه به سر برده بود ، افزود: «اگر کودتاچیان پیروز شوند، لزومی ندارد که تغییری در روابط مستحکم ترکیه و آمریکا ایجاد کنند. ترکیه کشوری شکوفا و پیشرفته است و ما به این کشور نیاز داریم». 

عدم جدیت کودتاچیان

سومین میهمان سی ان ان به نام وِسلی کلارک نیز از مخالفت خود با کودتای ترکیه خبر داد و گفت: «تاریخ ثابت کرده است که اگر می خواهی کودتا کنی ، باید با همه وجودت دست به کار شوی».

 

در کودتای نافرجام ترکیه 190 نفر از شهروندان ترکیه و 100 نفر از کودتاچیان کشته شدند. تا کنون 6000 نفر نیز در ارتباط با کودتا دستگیر شده اند.