هیئت دولت در سفر به استان مرکزی فکری به حال آلودگی هوا کند

به نقل از اراک امروز؛ کلانشهر اراک جزء یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است، به همین منظور طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از طرح‌های ملی است که در راستای کاهش آلودگی هوای آن در سال ۱۳۸۶ در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید.

1410563

 

شهر اراک به دلیل ویژگیهای اقلیمی و به دلیل محاط شدن توسط ارتفاعات، وجود کویر (تالاب میقان) در پنج کیلومتری شمال شرقی که در تابستانها منبع تولید گرد و غبار و در زمستانها منبع تولید مه است.

 

در روزهای اخیر شاهد هجوم ریزگردها به استان مرکزی بوده ایم به طوری که حتی شاهد بودیم در ۱۰ روز متوالی هوای اراک در شرایط ناسالم قرار گرفت.

 

هر چند سال گذشته ۳۷ روز آلوده را در اراک شاهد بودیم ولی اراک امسال تا کنون  ۳۹ روز با کیفیت ناسالم را سپری کرده است که این موضوع هشداری برای مسئولین است که بیشتربه مقوله آلودگی توجه داشته باشند.

وضعیت ناسالم هوای اراک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کیفیت هوای اراک روز یکشنبه ۲۷ تیرماه برای تمامی گروه های جمعیتی در شرایط ناسالم قرار گرفت.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این خصوص؛ گفت: بر اساس اطلاعات مرکز پایش، میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک صبح روز یکشنبه ۲۷ تیرماه به ۴۴ میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده که فراتر از استانداردهای زیست محیطی است.

139405261807307105896534

ابراهیمی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مرکز پایش، میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته به ۵۱ میکروگرم بر متر مکعب گزارش شد.

وی ادامه داد: استاندارد زیست محیطی سنجش ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون در هوا ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: در سه ماهه سال ۹۵ مجموع روزهایی که کیفیت هوا سالم نبوده ۱۸ روز گزارش شده در حالی که سال گذشته در مدت مشابه این روزها ده روز بوده است و این آمار افزایش ۸۰ درصدی در مدت مشابه را نشان می‌دهد.

اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۳۹ روز با کیفیت ناسالم را سپری کرده و سال گذشته نیز ۳۷ روز آلوده را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

بعد از گذشته ۹ سال از طرح کاهش آلودگی هوای اراک؛

کمتر از ۳۰ درصد مصوبات و ۱۰ درصد اعتبارات اختصاص یافته است/بیماری سرطان در اراک بی داد می کند

 

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم اینکه حدود ۹ سال از مصوب شدن طرح کاهش آلودگی هوای اراک می گذرد تا کنون کمتر از ۳۰ درصد مصوبات اجرایی و کمتر از ۱۰ درصد اعتبارات این حوزه اختصاص یافته است.

 

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در خصوص آلایندگی هوای اراک در گفتگو با  اراک امروز؛ گفت: آلودگی هوای اراک وضعیت نابسامانی دارد.

 

کریمی با بیان اینکه ۲۰ سال است که آلودگی اراک در کنار هفت کلانشهر کشور مطرح است اظهار کرد: طرح کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۸۶ توسط هیات وزیران مصوب شده است.

 

وی ادامه داد: علیرغم اینکه حدود ۹ سال از مصوب شدن طرح کاهش آلودگی هوای اراک می گذرد تا کنون کمتر از ۳۰ درصد مصوبات اجرایی و کمتر از ۱۰ درصد اعتبارات این حوزه اختصاص یافته است.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این در حالی است که بیماری سرطان در اراک بی داد می کند.

 

کریمی ادامه داد: در آستانه سفر هیات دولت به استان انتظار داریم که مصوبات خوبی را در زمینه کاهش آلودگی هوا اراک داشته باشیم.

افزایش بیماری های قلبی، تنفسی و سرطان در اراک به دلیل ریزگردها

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: آمار بیماری های ناشی از ریزگردها همچون سرطان، قلبی و تنفسی روز به روز در اراک در حال افزایش است.

h

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در خصوص آلودگی هوای اراک گفت: ریزگردها، وجود صنایع آلاینده در اراک وضعیت بحرانی زیست محیطی را برای مردم به وجود آورده است.

مقدسی خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، اظهار کرد: خانم ابتکار آلودگی در شهر اراک علاوه بر ریزگردها،  وجود صنایع آلاینده وضعیت بحرانی را به وجود آورده است و آمار بیماری هایی همچون سرطان، قلبی و ریوی روز به روز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: از این رو از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتظار داریم که قبل از سفر هیات دولت به استان مرکزی مسائل زیست محیطی را بررسی و در سفر دولت مصوبات ویژه ای را در این خصوص برای رفع آلایندگی اتخاذ کند.