جان کری وزیر خارجه آمریکا که در بروکسل به سر می‌‌برد در کنفرانس خبری مشترکی با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ترکیه خواست تا مدارک پیرامون دست داشتن فتح الله گولن در طرح کودتا علیه دولت آنکارا را به آمریکا ارائه دهد.

کری در این کنفرانس گفت که برای مقامات ترکیه روشن ساخته که باید به‌دنبال درخواست برای استرداد فتح الله گولن به ترکیه شواهد واقعی ارائه شود.

وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت: آمریکا یک فرآیند رسمی در زمینه درخواست استرداد اشخاص به کشورها دارد و ترکیه باید به جای اتهام‌زنی به ارائه مدرک در این زمینه بپردازد.

کری همچنین گفت که آمریکا در کنار دولت برآمده از مردم ایستاده است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این کنفرانس خبری از مقامات ترکیه خواست تا به دموکراسی احترام گذاشته و گفت که حاکمیت قانون در ترکیه باید حفاظت شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: تلاش برای کودتا در ترکیه نباید بهانه‌ای برای خارج شدن این کشور از مسیر حاکمیت قانون باشد.

وی افزود: ترکیه بخشی از شورای اروپا است و ملزم به رعایت کنوانسیون اروپا درمورد حقوق بشر است. هیچ کشوری با مجازات اعدام نمی‌تواند به عضویت اتحادیه اروپا درآید.