مرگ تدریجی قلعه کلات اهرم

به نقل از تنگستان نما، مطالعه تاریخ نه تنها برای آگاهی از وقایع و یافتن علت ها و درک روابط میان آنها بوده، بلکه برای آن است که از گذشته عبرت گرفته و اشتباهات گذشته را در زمان حال و آینده تکرارنکنیم.

این دیدگاه حاصل  پذیرش تاریخ به عنوان مجموعه ای از  وقایع مرتبط  و قانون مند است و بر آن است که این قانون مندی ها را که در همه ابعاد تاریخی وجود دارند بیابد تاریخ گذشته ایست که زمان حال را پدید می آورد وخود یک عامل مستقل موثربرروندحرکت جامعه می باشد.

قلعه تاریخی کلات شهر اهرم، قلعه ای  با هویت تاریخی بومی و ملی واقع شده در شمال شهر اهرم سندی زنده از گذشته باشکوه دیار تنگستان بنایی که باشکوه و قدرت هر چه تمام تر گذشته درخشان تنگستان را به تصویر می کشد، که متاسفانه امروزه مورد بی مهری و بی توجهی مسئولین شهرستانی و استانی واقع گردیده است و توجهی بدان نمی شود به طور قطع اگر همین روند ادامه پیدا کند در آینده ای نه چندان دور به سرنوشتی مشابه  قلعه باقرخان تنگستانی که در قسمت غربی شهر اهرم قرار داشت و اکنون حتی از بقایای بنا نیز آثاری باقی نمانده است و باخاک یکسان شده دچار می شود.

این چنین ناملایمات و رفتارهای ناشایستی با میراث تاریخی و فرهنگی شهر، بی عدالتی است آشکار؛ در حق مردم و آیندگان مان چندسالی است که میراث فرهنگی استان مسئولیت مرمت کالبد کلات را عهده دار می باشد.

ولی متاسفانه  روند این فرآیند بسیار کند و نامطلوب می باشد به خصوص اینکه بنا از فعالیت کارکردی نیز بی بهره است و چنانچه کالبد نیز مرمت شود ولی بدون فعالیت باقی بماند بنا رو به فرسودگی نسبی می گذارد ولی در حال حاضر جهت این فرسودگی از نسبی  به سمت کامل شدن گذارده است؛ هر بنا ی قدیمی میراث  فرهنگی به جا مانده از گذشتگان ما وقلعه تاریخی زائرخضرخان اهرمی سندی زنده بر مدعای حماسه آفرینی و غرور ملی ما تنگستانی ها، غرور و سند افتخاری که مسئولین ما بدان کاملا بی تفاوت هستند، گویی آن را به حساب نمی آورند و واقعیت نیز همین گونه است.

 چرا بعد از گذشت چندین سال کار مرمت بنا هنوز به اتمام نرسیده است و مرمت خود باعث تخریب بنا شده است.

 چرا نحوه کار میراث فرهنگی در سایر نقاط استان با تنگستان متفاوت است؟ چرا شهرستان ما همواره می بایست ضعیف انگاشته شود و در بی توجهی کامل به سر برد؟ چرا به سادگی می بایست از کنار میراث با ارزش شهرستان ما به سادگی گذر شود؟ اگر کلات هم به سرنوشت قلعه باقرخان تنگستانی دچار شود کدام یک از مسئولین ما پاسخگو خواهند بود؟

مسئولینی که قبل از تحویل گرفتن مسند پست و مقام  وعدهای زیبایی فراوانی می دهند اما بعد از چند مدت تمامی این وعدها و صحبت ها به طور کلی فراموششان می شود.

متاسفانه باید این واقعیت تلخ و تاسف بار را بپذیریم که مسئولین شهری ما بسیار ضعیف عمل می کنند و به راستی از عناصر هویت بخش شهرستان خود می گذرند در این امر نه تنها مسئولین شهرستان بلکه مسئولین استانی نیز می بایست پاسخگو باشند؛ چراکه اگر کلات نیز همانند قلعه باقرخان از ماگرفته شود خیانتی در حق مردم این دیار که هرگز فراموش نخواهد شد و مسئولینی که می بایست بابت کم کاری خود پاسخگو باشند.

از هر دیدگاهی بخواهیم به کلات بنگریم می بینیم بی اهمیتی و بی مهری به آن ضربه ای جبران ناپذیر را به تنگستان وارد می کند تنگستانی که تمامی ایران آن را با عنوان خطه حماسه آفرین می شناسند، حماسه آفرینانی که اکنون به سادگی از کنار میراث ارزشمند خود گذشته اند و با آنکه تمامی این بی مهری و بی توجهی ها را می بینند سکوت اختیار کرده اند؛ سکوتی که تاوان بسیار بدی را در پیش خواهد داشت.

 تاریخ و هویت بومی و ملی ما به راحتی دارد از بین می رود و تنها کاری که مسئولین ما تاکنون انجام داده اند این است که نظارگر این ویرانی باشند.

با اینکه منتقدین و دوستداران میراث تاریخی  تاکنون فراوان بنام کلات قلم زده اند اما همچنان مسئولین ما بی تفاوتی خود را حفظ کرده اند و امید است این نقد تلنگری مثبت در راستای حفظ هویت بومی و ملی تنگستان عزیزمان باشد.