ایران از پرتاب موشک خودداری کند/آمریکا طلبکار شد!

پس از انتشار متن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، کارشناسان و صاحب‌نظران به بررسی آن پرداخته و انتقادات جدی خود به مفاد بخش‌های مختلف آن را بیان کردند.

از سوی دیگر مقامات دولت یازدهم از متن قطعنامه استقبال کرده و تاکید کردند که در قطعنامه مذکور «موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای» مطرح شده است و موشک‌های بالستیک ایران مشمول آن نمی‌شوند! همچنین برخی دولتمردان تاکید کردند که «تفکیک موضوع هسته‌ای از موشکی» از دستاوردهای برجام بوده است.

 بان کی مون: ایران از پرتاب موشک خودداری کند

حال با گذشت یکسال از امضای برجام، اشکالات اساسی قطعنامه 2231 نمایان‌تر می‌شود.

«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود با موضوع قطعنامه 2231 تاکید کرد: با در نظر گرفتن مفاد ضمیمه B قطعنامه 2231، پرتاب موشک‌های بالستیک از سوی جمهوری اسلامی ایران در ماه مارس 2016، برای من نگران‌کننده شد. از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم با درنظر گرفتن پتانسیلی که پرتاب این موشک‌ها برای ایجاد تنش در منطقه دارد، از این کار خودداری بورزد. با اینکه تفسیر قطعنامه‌های شورای امنیت بر عهده این نهاد است، لیکن من نگرانم که پرتاب این موشک‌ها با روح سازنده‌ای که در امضای برجام به نمایش گذاشته شد، در تعارض باشد.

 ظریف: گزارش براساس اطلاعات ناقص است

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنگره پرسش مهر 16 که دیروز(سه شنبه) برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درباره گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل گفت: این گزارش براساس اطلاعات ناقص و بی‌خبری ایشان (بان کی مون) از دوران مذاکرات تدوین شده و ما قبلاً هم گفتیم که سازمان ملل نقشی در تدوین برجام نداشته و لذا همانطور که مشاهده شد، کاری کردند که منفعتی برای برجام ندارد.

وی درخصوص اتهامات وارد شده به ایران در این گزارش بویژه ارسال سلاح به عراق، تصریح کرد: ما در بیانیه‌ای که همزمان با قطعنامه 2231 صادر کردیم گفتیم که به اقدامات خود در مقابله با تروریسم ادامه می‌دهیم و این سیاست ماست و ارتباطی با برجام ندارد.

 رژیم صهیونیستی: با

«بان کی مون» تعامل کردیم

به گزارش فارس، «دنی دنون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد گفت که این رژیم با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد درباره گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت این سازمان، تعامل کرده است.

«دنون» با اشاره به آزمایش‌های موشکی ایران در ماه‌های اخیر مدعی شد: اشتباه نکنید؛ این موشک‌ها قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند و بنابراین، این آزمایش‌ها نقض قطعنامه 2231 محسوب می‌شوند.

 پاور: ایران، برجام را

 نقض کرد!

سازمان ملل در جلسه خود برای بررسی اجرای برجام در شورای امنیت، با تایید پایبندی ایران به بخش مربوط به موشک‌های بالستیک در قطعنامه ۲۲۳۱، از تهران خواست از پرتاب این موشک‌ها به عنوان اقدامی که می‌تواند بالقوه تنش را در منطقه افزایش دهد، خودداری کند.

«جفری فلتمن» معاون «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل، با استناد به اولین گزارش وی درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره اجرای توافق هسته‌‌ای ایران و گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) اعلام کرد دبیرخانه این سازمان تاکنون هیچ اطلاعاتی دال بر دریافت، خرید یا صادرات مواد یا تجهیزات مربوط به موشک‌های بالستیک از سوی ایران که با قطعنامه 2231 شورای امنیت مغایرت داشته باشد، دریافت نکرده است.

از سوی دیگر، فلتمن به نمایندگی از سوی سازمان ملل خواستار اجرای برجام شده است و این در حالی است که آمریکا هنوز به بخش عمده‌ای از تعهدات خود در برجام عمل نکرده است و این در صورتی است که یکی از اصول اساسی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اقدام گام به گام و عمل متقابل عنوان شده است.

در این نشست «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: توافق هسته‌ای با ایران باعث بهبود وضعیت صلح و امنیت جهانی شده است.

پاور ادعا کرد: ایران با آزمایش موشک‌های بالستیک، توافق هسته‌ای را نقض کرده است و ثبت نقض قطعنامه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران باید ادامه یابد.

ادعای آمریکایی‌ها درباره نقض برجام از سوی ایران در حالی است که تهران با سرعت و حتی بیش از آنچه باید به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده و واشنگتن به بهانه‌های مختلف از زیربار عمل به تعهدات خود طفره می‌رود.

گفتنی است در حال حاضر مقامات غربی با استناد به قطعنامه 2231 ادامه برنامه موشکی ایران، به خصوص آزمایش موشک‌های بالستیک را دلیلی برای وضع تحریم‌های جدید می‌دانند.

 روسیه: گزارش دبیرکل

 سیاسی است

«ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل هم به صراحت از گزارش بان کی مون انتقاد و خطاب به شورای امنیت گفت: در این گزارش اشتباهات فاحشی مشاهده می‌شود و روش‌هایی که از آنها برای گردآوری داده‌ها استفاده شده به هیچ عنوان قابل قبول نیست. در گزارش دبیرکل به شورای امنیت بی‌طرفی لازم وجود ندارد. این گزارش یک گزارش سیاسی است و چیزهایی فراتر از واقعیت‌های مربوط به چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت در آن درج شده است.

 چین: باید گزارش بی‌طرفانه باشد

«وو هایتائو» معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد نیز گفت: اجرای توافقنامه هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهان (برجام) نیازمند تلاش‌های مشترک و مداوم همه طرف‌هاست.

وی درمورد گزارش سازمان ملل متحد درباره اجرای برجام طی چند ماه گذشته که روز دوشنبه منتشر شد گفت: ما معتقدیم گزارش مربوطه باید بازتاب‌دهنده اجرای برجام توسط همه طرف‌ها به شکلی بی‌طرفانه و متوازن باشد. این گزارش همچنین باید بازتاب تلاش همه طرف‌ها باشد.

 ادعای آسوشیتدپرس مبنی بر توافق محرمانه ایران و 1+5

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس ادعا کرده است که به سندی دست یافته که نشان می‌دهد محدودیت‌های اعمال شده علیه برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، پیش از پایان مدت اعتبار 15 ساله این توافق، کاهش خواهد یافت و این مسئله توانایی تهران برای ساخت یک بمب اتمی حتی پیش از پایان مدت اعتبار توافق هسته‌ای را افزایش خواهد داد.

این گزارش افزود: ایران بعد از دوره 11 تا 13 ساله، می‌تواند 5060 دستگاه سانتریفیوژی را که اجازه استفاده از آن را دارد، با 3500 سانتریفیوژ پیشرفته، جایگزین نماید.

این سند نشان می‌دهد: تعداد این دستگاه‌های جدید و پیشرفته، کمتر از سانتریفیوژهای مورد استفاده کنونی و بین 2500 تا 3500 دستگاه خواهد بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به خبر خبرگزاری آسوشیتدپرس در خصوص وجود سند محرمانه در مورد برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد: همه رسانه‌های دنیا، تمام سند را ندیدند تا از افتخاری که دوستان مذاکره‌کننده و صنعت ما ایجاد کردند، با خبر باشند، ولی با این وجود همه رسانه‌ها می‌گویند ایران بعد از 10 سال به سرعت به سمت غنی‌سازی صنعتی خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: ان شاءالله وقتی تمام این سند منتشر شد، مشخص می‌شود ما ظرف 15 سال به کجا خواهیم رسید.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در واکنش به خبر آسوشیتدپرس در خصوص وجود یک سند محرمانه درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: خیلی از مسائل را به خاطر مصلحت مملکت نمی‌توانیم بگوییم و زمان نشان خواهد داد که چه اتفاقی افتاده است.