جزئیات کشف بزرگترین قاچاق کالا به ارزش 300 میلیارد تومان با فعالیت پنج هزار نفر

گروه اجتماعی- جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به کشف بزرگترین شبکه قاچاق کالای خانگی به کشور گفت: بر اساس اطلاعات رسیده به ما بیش از 90 درصد قاچاق کالای خانگی به داخل کشور از کالاهای 2 شرکت ال جی و سامسونگ است.

وی افزود: اخیر یک تاجر بزرگ وارد کننده کالای خانگی تهران، به کره سفری داشته و با  تجار آنجا قرارداد بالای 200 و تا 300 میلیارد تومان امضاء می کند و همه اسناد و مدارک در همان جا رد و بدل می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این تاجر حدود 50 میلیارد تومان به قاچاقچیان پرداخت می کند تا کالا را وارد ایران کنند، تصریح کرد: این تاجر بعد از خرید کالا و پرداخت پول به قاچاقچیان با خیال راحت به تهران بر می گردد چرا که ضمانت های لازم را از قاچاقچیان گرفته بود.

کریمی قدوسی افزود: شبکه قاچاق با سازمان کشتیرانی برخی کشورها وارد مذاکره می شود و این کالاها با 50 کشتی به سوی برخی کشورهای همسایه حرکت می کنند و برای رد گم کنی، در برخی کشورها این بارها خالی و با 500 لنج به سمت بنادر ایران از جمله بندر چابهار، بندر بوشهر، بندر رجایی و... حمل می شود.

وی تصریح کرد: بر اساس هماهنگی هایی که این قاچاقچی انجام داده بود، صدها تریلی برای حمل این کالاها به تهران در نظر گرفته شدند و در تهران نیز چند صد انبار آماده تحویل این اجناس بودند.

 نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود پنج هزار نفر برای این شبکه قاچاق فعال شدند و کالاها بدون پرداخت عوارض گمرگ، به تهران می رسد و تحویل قاچاقچی اصلی می شود.

کریمی قدوسی با اشاره به حجم زیاد قاچاق کالا به داخل کشور افزود: شاید آنچه کشف شده تنها یک چهارم از کالاهای قاچاق به کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدای مجلس دهم طرح تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز تحویل هیئت رئیسه مجلس شده که تا الان هیچ اقدامی در این زمینه نشده، گفت: همچنین ما سوالی از علی طیب نیا وزیر اقتصاد در خصوص قاچاق کالا و ارز مطرح کردیم که هنوز هیئت رئیسه مجلس این موارد را به کمیسیونهای تخصصی مجلس ارجاع نداد تا در دستور کار قرار گیرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اضافه کرد: متاسفانه هیئت رئیسه مجلس در خصوص اقدام نظارتی مجلس تعلل می کند و همین باعث می شود تا نمایندگان نتوانند به موقع بر وظیفه نظارتی خود عمل کنند.

کریمی قدوسی با تقدیر و تشکر از سازمان اطلاعات سپاه گفت: خوشبختانه مسئولین اشراف کاملی دارند که امیدواریم با زحمات این عزیزان فساد در کشور ریشه کن شود.

فرمانده انتظامی هرمزگان کشف بزرگترین محموله قاچاق ٣٨ سال اخیر کشور به همراه ضبط  210 کانتینر به ارزش بیش از 190 میلیارد تومان خبر داد که در پی آن 17 قاچاقچی دستگیر و ۲۳ فرد مرتبط با دستگاه‌ها احضار شدند.

اجناس قاچاق شامل اسباب بازی، ظروف شیشه ای، لوازم خودرو و لوازم خانگی هستند.