عدم مناسب سازی بانک ها برای حضور معلولین در ابهر

به نقل از ابهر۲۴ با تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تمام وزارتخانه‌ ها، سازمان ‌ها، موسسات و شرکت‌ های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف شدند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ ها و اماکن عمومی و معابر و سایل خدماتی به گونه ‌ای عمل کنند که امکان دسترسی و بهره ‌مندی از آنها برای معلولان مانند افراد عادی فراهم شود.

عدم مناسب سازی بانک ها برای حضور معلولین در ابهر (۵)

طبق این قانون شهرداری ‌ها نیز موظف شدند از صدور پروانه احداث و یا پایان کار برای آن تعداد از ساختمان‌ ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری کنند.

سازمان بهزیستی کشور نیز مجاز است بر امر مناسب‌ سازی ساختمان‌ ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه‌ های مذکور نظارت کند.

مناسب ‌سازی معابر و اماکن همچون دانشگاه‌ ها برای استفاده افراد دارای معلولیت نه تنها منجر به سهولت تحصیل آنها می ‌شود بلکه می‌تواند به پویایی و جلوگیری از انزوای این قشر نیز کمک کند.

ابلاغ بخشنامه وزارت علوم به دانشگاه‌ ها درخصوص فضاسازی برای تردد معلولان جسمی و حرکتی، این امیدواری را ایجاد می‌ کند تا یکی از موانعی که راه تحصیل افراد دارای معلولیت را سد کرده است، از میان برود.

گفتنی است، هموارسازی معابر و اماکن عمومی نیاز بیشتر افراد جامعه است و تنها مشکل معلولان نیست؛ هرچند که همه‌ مردم با مشکل ناهمواری معابر درگیر هستند.

عدم مناسب سازی بانک ها برای حضور معلولین در ابهر (۲)

اجرای بخشنامه مناسب ‌سازی فضاهای آموزشی که یکی از مهم‌ ترین دغدغه‌ های تحصیلی افراد دارای معلولیت است، گام موثری برای اجرای قانون مغفول مانده‌ی ۱۶ ماده‌ای حقوق معلولان خواهد بود.

اما باید دید این مناسب سازی در شهر ابهر چقدر اجرا شده و تا کنون چه نوع امکاناتی برای دسترسی آسان معلولان به جامعه انجام شده است، اما با گشتی در شهر متوجه می شوید که مناسب سازی در شهر ابهر معنا ندارد، و فقط در چندین معبر مشخص شده است.

اگرچه مسئولان بارها در این زمینه قول هایی داده و برخی از برنامه های خود را نیز اعلام کرده اند، اما هنوز هیچ یک از خدمات به نفع معلولان به کار گیری نشده است.

عدم مناسب سازی بانک ها برای حضور معلولین در ابهر (۴)

گفتنی است ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران که خود متولی ایثارگران در شهرستان ابهر است نیز مناسب سازی برای حضور ایثارگران و جانبازان انجام نداده است.

عدم مناسب سازی بانک ها برای حضور معلولین در ابهر (۱)

رئیس بهزیستی شهرستان ابهر در گفت و گو با خبرنگار ابهر۲۴ با اشاره به عدم مناسب سازی بانک ها و معابر در ابهر برای تردد معلولان اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم معلولین را برای انجام امورات شخصی به جامعه بیاوریم بایستی موانع از جامعه از سر راه معلولان برداشته شود.

شهرام رجبی در ادامه اضافه کرد: عدم مناسب سازی بیشتر در معابر، اماکن عمومی بانک ها، پیاده رو ها و کانال های آب و جوب ها، ادارات انجام نشده است.

عدم مناسب سازی بانک ها برای حضور معلولین در ابهر (۱۱)

وی با بیان اینکه حتی چهار راه ها هم در ابهر به سیستم های صوتی هشدار دهنده برای نابینایان مجهز نیستند افزود: همه بانک ها به جز بانک توسعه تعاون در ابهر برای حضور معلولین مناسب نیستند.

رئیس بهزیستی شهرستان ابهر با بیان اینکه با وضعیت حاضر امکان تردد معلولین در بانک ها وجود ندارد تصریح کرد: بانک ها اذعان دارند که باید بودجه خواصی در این باره در نظر گرفته شود و آنها می توانند از بالابر های الکتریکی برای جابه جایی استفاده نمایند.

رجبی ۷۵ درصد ادارات و سازمانه ای دولتی و خصوصی را فاقد مناسب سازی برای معلولین دانست و گفت: ۲۵ درصد ادارات و سازمان های خصوصی و دولتی مناسب سازی را انجام داده اند .

عدم مناسب سازی بانک ها برای حضور معلولین در ابهر (۳)

وی ضعف اجرایی را عامل مهم در عدم مناسب سازی برای حضور معلولین دانست و افزود: سازمان بهزیستی مطالبه گر است و خواسته های معلولین در قانون پیش بینی شده است ولی ضعف دستگاه های اجرایی عامل اصلی در اجرایی نشدن مناسب سازی در ادارات و سازمان ها و ... است.

لازم به ذکر است در شهرستان ابهر ۱ هزار و ۲۴۶ معلول شناسایی شده است.

امیدواریم در گزارش بعدی چندین نقطه مناسب سازی شده شهر ابهر را اعلام کنیم، معلولان مانند سایر افراد این حق را دارند که بتوانند به راحتی در خیابان‌ ها، معابر و ساختمان ‌ها تردد کنند و در این خصوص با مشکل و مانعی مواجه نباشند.

عدم مناسب سازی بانک ها برای حضور معلولین در ابهر (۶)

عدم مناسب سازی بانک ها برای حضور معلولین در ابهر (۷)

عدم مناسب سازی بانک ها برای حضور معلولین در ابهر (۸)

عدم مناسب سازی بانک ها برای حضور معلولین در ابهر (۹)

عدم مناسب سازی بانک ها برای حضور معلولین در ابهر (۱۰)

  انتهای پیام/