روزهای جهادی؛ گرم، با صفا و خاکی

به نقل از رودآور، سالیان سال است که بسیجیان بسیج سازندگی در راستای کمک به محرومان و مستضعفین به مناطق محروم و روستاهای دوردست رفته، لباس کار بر تن می پوشند، آستین ها را بالا می زنند، اگر آفتاب گیری باشد بر سر می گذارند و یا علی گویان در آن مناطق، کمکی برای محرومان می شوند.

در همین راستا به روستای باباکمال تویسرکان می رویم، باباکمال تا مرکز تویسرکان در حدود 35 کیلومتر فاصله دارد، بسیجیان حوزه شهید باهنر گرد هم جمع شده اند، تا پایگاه بسیج و خانه یکی از اهالی روستا را بسازند، سابق بر این در ساخت خانه عالم روستا نیز فعالیت داشته اند.

به محل کارشان که می رسم، آن چنان مشغول کار هستند که از عکس گرفتن من مطلع نمی شوند، سلام و خدا قوتی گفته و آغاز ماجرا؛

روحانی روستا «حجت الاسلام مهدی ترکاشوندصفایی» نیز به جهادگران روستا کمک می کند و اما امروز او که لباس ار بر تن کرده، می گوید: طرح جوانه های صالحین که شاکله حلقه های صالحین است در خود محرومیت زدایی را نیز جای داده و با حضور بسیجیان پایگاه روستا در اردوهای جهادی تاکنون خانه عالم روستا ساخته شده و این روزها کمک به ساخت مسکن روستاییان و پایگاه مقاومت در دستور کارشان قرار دارد.

مالمیر، که به گفته خودش پیر بسیجی گروه است، نیز همراه با جوانان فعالیت می کند، انرژی اش شاید از جوانان هم بیشتر باشد، سایرین را هم به من معرفی می کند، با شوق از روزهای بسیجی بودن و جهادی خود می گوید، آنجا که به فرمان امام راحل(ره) بسیج مستضعفین تشکیل می شود و او جز اولین های بسیجی.

حالا دستی برای کربلایی خدا کرم بالا می برد و به او می گوید، کربلایی نگاهی هم به ما بیانداز، آن بالابالاها چه می کنی؟

او در دوران دفاع مقدس نیز در جبهه های نبرد حق علیه باطل به عنوان یک بسیجی حضوری فعال داشته و این روزها در جبهه محرومیت زدایی، سیمان می آورد، آجر جا به جا می کند و روی هم می گذارد تا خانه ای ساخته شود.

اینجا جهادگران در گرمای 39 درجه ای بازم هم فعالیت می کنند، من و تویی وجود ندارد، باید خاک، شن و سیمان را به وسیله بیل با آب مخلوط کنند، فرقان را به دست گیرند تا خانه ای ساخته شود، تاول هایی که بر روی دستانشان ایجاد می شود را، تاول های زندگی می دانند و با نگاه به آن ها، خستگی و گرما را احساس نمی کنند، چرا که در راه محرومیت زدایی به وجود آمده است.

در میان این جهادگران دانش آموز، دانشجو و فارغ التحصیل وجود دارد.

عباس از دیگر جهادگرانی جوانی است که مسلمان بودن را تنها در نماز و روزه خلاصه نمی بیند و کمک به محرومان و دستی را گرفتن وظیفه ای می داند که باید انجام دهد تا به سعادتی که دوست دار برسد.

مهدی، محمد، رضا، احمد و حسن همه و همه کار کردن برای مردمی را که امیدشان به آنان است، رضایت کننده می دانند، احساس رضایت مندی از زندگی و درک کردن مشکلات محرومان و اطرافیان را برای خودباوری و تزکیه نفس خود لازم می دانند.

یکی می گوید منتی بر سر کسی نداریم، اولا انجام وظیفه است، دوما چیزی از ما کم نمی شود که دستی را نگیرم، اینجا اگر در ظاهر به کسی کمک می شود، آن طرف تر فردی پیدا می شود که دستمان را می گیرد و هدایتمان می کند، مسیر زندگی را به ما می آموزد و پیدا کردن مسیر صحیح همان و اطمینان خاطر و آرامش قلبمان همان.

گاهی تشنه می شوند، آبی می نوشند و باز کارکردن را آغاز می کنند و افتخارشان کارگری برای محرومان است.

یکی از تلاشگران عرصه جهادی از نامناسب بودن بخش عظیمی از خانه های روستایی می گوید و مشکلات روستاییان در تأمین نیرو و منابع مالی برای بازسازی و بهسازی مساکنشان، می گوید در این اوضاع بد اقتصادی که هر کسی از کمبود بودجه و دیگر مسائل حرف به میان می آورد، در حالی که می توان با کارهای جهادی در اقتصاد مقاومتی سهیم بود، چرا کار نکرد؟

او هر نوع کمک و خدمت به محرومیت زدایی را یک اصل در ایجاد پایه های اقتصاد مقاومتی می داند.

یکی دیگر از جهادگران نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: زمانی که تلاشگران عرصه های جهادی به کمک روستاییان می آیند، در همه زمینه هایی که آنان نیاز به کمک دارند پا به کار می شوند و قدمی جلو می گذارند، گاه زمینی برای کشاورزان مسن شخم می زنند و گاه درختی هرس می کنند، گاهی هم پرچین و حصاری می سازنند تا حیوانات مزاحم به مزارع و دام های روستاییان آسیبی نرسانند.

او همه این اقدامات جهادی را تنها در راستای تحقق اقتصادی مقاومتی عنوان می کند.

و اما «محمدرضا گمار» مسئول بسیج سازندگی تویسرکان نیز در گفت و گویی از فعالیت بیش از 410 جهادگر در اردوهای جهادی هفت روزه در تویسرکان خبر می دهد و می گوید: این تعداد نفر تنها در این اردوهای جهادی حوزه های مقاومت فعالیت دارند، این در حالی است که اردوهای جهادی محلات به صورت یک روزه و سه روزه و نیز طرح هجرت 3 دانش آموزی نیز در حال برگزاری است.

وی همچنین عنوان کرد: خدمت رسانی به مناطق محروم در عرصه های جهادی از جمله؛ سازندگی، فرهنگی، عمرانی و علمی و برگزاری دوره های آموزشی در قالب کلاس های تقویتی و فنی و حرفه ای همه و همه برای نهادینه کردن فرهنگ جهادگری در جامعه و به ویژه جوانان است.

مسئول بسیج سازندگی تویسرکانی این اقدامات را راهی برای تقویت تقوا می داند، راهی که با دوری از خانواده و رفتن به روستاهای دور دست به سر منزل مقصود می رسد و سعادت در کمک به مردم است.

«خدایار مومیوند» مسئول تربیت آموزه حوزه شهید باهنر تویسرکان نیز از دیگر طرح های اجرایی در قالب طرح جوانه های صالحین در تابستان سال جاری خبر داد و گفت: علاوه بر فعالیت های عمرانی، کلاس های فرهنگی و ورزشی همچون مباحث قرآنی و اقتصاد مقاومتی و فوتبال نیز برای بسیجیان با بهره مندی از مربیانی که در اردوهای جهادی حضور دارند، برگزار می شود.