بستن سفارتخانه کانادا در تهران اشتباه بود

کنگره ایرانیان کانادا دولت کانادا را به از سر گیری روابط دیپلماتیک با ایران تشویق کرد. کنگره ایرانیان کانادا به مناسبت یک ساله شدن توافق هسته ای ایران این پیشنهاد را مطرح کرد.

 
"بیژن احمدی،" رئیس این کنگره اعلام کرد تصمیم بستن سفارت کانادا در تهران و قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در پاییز 2012 که بوسیله دولت "استیون هارپر،" نخست وزیر پیشین این کشور اتخاذ شد، اشتباه بود. 
 
وی در ادامه افزود: ایرانیان کانادا با چالش هایی که روبرو شدند به اندازه کافی تاوان پس داده اند. رفتن به واشینگتن برای تمدید گذرنامه هایشان یکی از این چالش ها بوده است. 
 
احمدی در ادامه به شکایتی اشاره کرد که در آن یک نفر تقاضای وام مسکن کرده بود. به گفته وی، در ابتدا با اعطای این وام به وی موافقت شد؛ اما پس از آنکه مشخص شد او یک ایرانی است، بانک کانادا از اعطای وام سر باز زد.
 
"استفان دیون،" وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد: دولت کانادا و جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور علاقه مند به بهبود روابط با ایران هستند. اما این امر باید گام به گام انجام گیرد.
 
با وجود لغو تحریم های اقتصادی ایران پس از توافق هسته ای، بسیاری از ایرانیان کانادا همچنان در خصوص خدمات مالی با مشکلاتی روبرو هستند. دولت جدید لیبرال باید افکار عمومی و کانال های دیپلماتیک را در جهت بازگشایی یک سفارتخانه در تهران هدایت کند. همچنین برخی معتقدند کانادا در حال از دست دادن فرصتهای تجارت در چهارمین کشور بزرگ تولید کننده نفت با حدود 80 میلیون جمعیت است.
 
ایرانیان کانادا به شهروندانی گفته می شود که ملیت ایرانی دارند و یا دارای تابعیت دوگانه ایرانی و کانادایی هستند. طبق آمار سال 2011، 163290 ایرانی در کانادا زندگی می کردند که در سالهای اخیر با افزایش مهاجرت،تعداد آنها افزایش یافته است.