عدم اعتماد باغداران ملکانی به صندوق بیمه کشاورزی

به نقل از دیار ملکان، از آنجاییکه هدف از تشکیل بیمه محصولات کشاورزی به‌عنوان یکی از راههای تامین هزینه جزیی کشاورزان در مقابله با حوادث طبیعی از جمله سرمازدگی و بارش می باشد که طی سال‌های اخیر مورد توجه و تاکید قرار گرفته و صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز با همین هدف تشکیل شده تا تولیدکنندگان متناسب با حق بیمه پرداختی، از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

 

 

فرماندار ملکان در خصوص عدم پرداخت بیمه باغداران اظهار داشت: خسارتی که باغات انگور ملکان در اثر سرمازدگی و بارش تگرگ متحمل شده اند در حدود  بیش از ۶۰ درصد می باشد که طبق برآورد کارشناسان تنها ۲۴۰ میلیارد ریال بعنوان غرامت بیمه به باغداران پرداخت خواهد شد که تا بحال ۵۰ میلیارد ریال پرداخت شده و ۱۹۰ میلیارد ریال بدهی بیمه به کشاورزان وجود دارد که علت اصلی این بدهی هم نبود نقدینگی صندوق بیمه می باشد که تا بحال پرداخت نشده است.

 

 

بیاز اکبرزاده یکی از کشاورزان ملکانی در رابطه با پرداخت نشدن بموقع حق بیمه محصولات کشاورزی افزود: با توجه به اینکه  حق بیمه  ما باغداران  به موقع پرداخت نشده و این درحالیست که برای یک عده از کشاورزان پرداخت شده و برای اکثر کشاورزان و باغدارن پرداخت نشده است .

وی گفت: با توجه به اینکه ما کشاورزان کود و سم را بصورت نسیه خریداری کرده و مانده ایم که چطور پول آنرا پرداخت کنیم  و همچنین هیچ نظارتی ازسوی مسئولین و کارشناسان کشاورزی جهت رسیدگی به سموم و کودهایی که در محل های عرضه سموم می شود صورت نمی پذیرد و جهادکشاورزی باید دست اشخاص سودجو و منفعت طلب را برای ارائه سموم به کشاورزان  کوتاه کند.

اکبرزاده اظهار داشت: که اگر وضع به همین منوال به پیش برود دیگر از سال آینده زمین هایمان را بیمه نخواهیم کرد چرا که اگر می دانستیم پرداخت حق بیمه کشاورزی اینطور می شود اصلا” به فکر بیمه کردن باغات نمی شدیم و مسئولین باید از کشاورزان حمایت کنند نه اینکه موجب سردرگمی آنان شوند.

این کشاورز ملکانی یادآور شد: موضوعی دیگری که حائز اهمیت است اینکه میزان خسارت برآورده شده از سوی مسئولین در حدی راضی کننده به نظر می رسد ولی موقع پرداخت حق بیمه کمتر از میزان تعیین شده پرداخت می کنند.

 

 

قربان مختاری هم یکی دیگر از باغداران ملکانی یاد آور شد: با توجه به اینکه بیمه سال گذشته کشاورزان پرداخت نشده و ملت همگی ناراحت هستند و کشاورزان دارای مشکلات زیادی هستند و طوریکه همه سموم و کودهارا بصورت نسیه خریداری کرده ایم و بدهی مان هم زیاد است  چرا که اگر بیمه هایمان پرداخت نشود دیگر محصولاتمان را بیمه نخواهیم کرد و این بدقولی ها موجب دلسردی کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی را باعث می شود .

وی افزود: چنید بار هم به  فرمانداری و بانک کشاورزی مراجعه کرده ایم ولی تابحال هیچ اقدامی از سوی مسئولین استانی و کشوری را شاهد  نبوده ایم.

گفتنی است شهرستان ملکان در حال حاضر به عنوان قطب تولید انگور به شمار می رود که ۱۱ هزار هکتار از زمین های کشاورزان در شهرستان را باغات انگور تشکیل و سالانه بیش از ۲۵۰ هزارتن انگور در ملکان تولید می شود که این میزان هفت درصد تولید کشور و۶۰ درصد تولید آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده و مقام سوم کشور و اول استانی را دارا می باشد.