وقتی جان مردم وسیله ای برای دلالی می شود

به نقل از پاپایا، قاچاق دارو در جهان این روزها به عنوان یک تجارت سیاه اما پر سود شناخته می شود و طبق آمارهای بین المللی  سود قاچاق دارو در جهان بیش از80 میلیارد یورو برآورد شده است که این رقم با سود حاصل از قاچاق کوکائین در سراسر دنیا برابری میکند.

براساس اعلام مجامع بین‌المللی حدود 47 درصد این داروهای قاچاق  به بازارهای کشورهای آسیایی سرازیر می‌شوند و ایران نیز به عنوان یکی از بازارهای هدف و سود آور برای فروش و عرضه این داروهای تقلبی، مورد توجه ویژه قاچاقچیان است.

 

داروهای چاقی و لاغری مهمترین محصول بازار قاچاق

در این میان داروهای چاقی، لاغری و تناسب اندام و برخی داروها که به تک نسخه‌ای معروف هستند، مهمترین محصولات این بازار غیرقانونی را تشکیل داده اند و تبلیغات شبکه های ماهواره‌ای نیز به بازاریابی و فروش این داروهای مرگ آور رونق بخشیده است.

علاوه بر شبکه های ماهواره ای و اجتماعی که پدیده های نوظهور بازار قاچاق دارو هستند، ناصرخسرو نیز نامی آشنا برای بسیاری از خانواده های افرادی است که با بیماری های خاص دست و پنجه نرم می کنند. بیمارانی که گاها به دلیل کمبود یا حتی نایاب بودن یک داروی خاص، پایشان به این خیابان باز شده و از روی ناچاری و ناامیدی با پرداخت پول های کلان داروهای تقلبی و قاچاق عایدشان می شود و بیخبر از همه جا دارویی می خرند که نه تنها در وضعیت بیمار آنان اثری مثبت ندارد، بلکه در بسیاری از مواقع خطر آفرین می شود و هدیه ای جز خطر مرگ برای عزیزانشان به همراه ندارد.

 

افزایش واردات دارو به شیوه غیرهدفمند و قاچاق

دستاوردها و موفقیت‌های صنعت دارویی ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر بوده است به گونه ای که در طول سالها تحریم بی‌رحمانه کشورهای غربی، این صنعت تواسته است بسیاری از مشکلات دارویی کشور را حل کرده و نیازهای دارویی بیماران را تا حدودی مرتفع کند اما در دوره پسا برجام با توجه به برداشته شدن سد مبادلات کشور و حذف برخی تحریم ها افرادی سودجو در تلاش برای واردات دارو به شیوه غیرهدفمند و قاچاق هستند و خطر نابودی تولیدات دارو با توجه به این رویه جدی است.

از سوی دیگر برخی سودجویان که جان مردم برایشان اهمیتی ندارد با قاچاق داروهای بی کیفیت و تقلبی از هندوستان و پاکستان باعث شده اند تا بازارهای همچون ناصرخسرو در هر شهر و دیاری ایجاد شود و هر روز شاهد مرگ و میر افرادی باشیم که از این داروها استفاده میکنند.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل مرز طولانی با کشور پاکستان و عدم کنترل این کشور بر تردد های مرزی همواره مورد توجه قاچاقچیان بوده وجولان آنهابوده و این امر نیز باعث شده است تا همه ساله شاهد شهادت جمعی از نیروهای نظامی و انتظامی در مبارزه با این پدیده شوم باشیم، ولی این موضوع باعث نشده تا این غیور مردان در انجام وظایف خود کوتاهی کنند و با تلاش شبانه روزی در مقابل قاچاقچیان ایستادگی میکنند.

 

کشف محموله ی داروی قاچاق در سرباز

در همین زمینه فرمانده نیروی انتظامی شهرستان سرباز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به کشف یک انبار بزرگ داروی قاچاق در یکی از روستاهای سرباز، اظهار داشت: در راستای اجرای مرحله چهارم طرح کوثر و با توجه به دریافت گزارشی مبنی بر دپو مقادیر زیادی داروی غیرمجاز و قاچاق در یکی از روستاهای شهرستان سرباز، بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار قرار گرفت.

سرهنگ سیامک مرادی  تصریح کرد: پس از انجام اقدامات اطلاعاتی، تحقیقات محسوس و نامحسوس در زمینه شناسایی محل انبار داروهای غیر مجاز  با هماهنگی مراجع قضائی چند اکیپ از پلیس امنیت عمومی، یگان تکاوری و امداد به محل دپوی داروها اعزام شدند.

وی با اشاره به کشف 4 میلیارد ریال داروی غیر مجاز در این محل، بیان کرد: ماموران پس از تحت نظر قرار دادن منطقه در بازرسی از انبار مورد نظر موفق به کشف 8 هزار و 400 عدد شربت، 170 هزار عدد انواع قرص و کپسول، 13 هزار عدد آمپول، 50 لیتر الکل ، 800 عدد انواع سرم،400 عدد پاکت پودرهای مختلف، 4 هزار عدد سرنگ و 180 عدد انواع پماد به ارزش تقریبی  4میلیارد ریال شدند.

 

مجازات قاچاقچیان دارو بازدارنده نیست

در همین راستا یک کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به قوانین مبارزه با قاچاق دارو، بیان کرد:  در قانون برای قاچاقچیان دارو جریمه‌هایی در نظر گرفته شده تا بتوان از بخش عمده چنین قاچاقی جلوگیری کرد اما این جریمه ها در اندازه ای نیست که جلوی قاچاق دارو به کشور را سد کند.

اسما دهمرده با اشاره به قوانین جدید مجازات قاچاق دارو، گفت: مجازات متخلفین در این قانون به صورت پله ای افزایش پیدا میکند، به گونه ای که اگر ارزش کالای قاچاق تا یک میلیون تومان باشد جزای نقدی آن 2 تا 3 برابر ارزش کالا خواهد بود. اما اگر ارزش کالای قاچاق یک تا 10 میلیون تومان باشد جزای نقدی آن 3 تا 5 برابر و اگر ارزش کالا از یکصد میلیون تومان تعیین شود علاوه بر جزای نقدی معادل 7 تا 10 برابر ارزش کالا، فرد متخلف به 2 تا 5 سال حبس  محکوم خواهد شد.

این کارشناس حقوقی با تاکید بر این مطلب که جریمه قاچاق دارو بازدارنده لازم را ندارد و نمی‌تواند از حجم قاچاق بکاهد، یادآور شد:‌ موضوع قاچاق دارو با دیگر موارد قاچاق بسیار متفاوت است به گونه ای که ممکن است فردی تنها کمتر از یک میلیون تومان داروی قاچاق وارد کشور کند اما همین داروی غیر مجاز و تقلبی میتواند جان بسیاری از مردم را به خطر بیندازد.

 

کار قاچاقچیان بازی با جان مردم است

وی با تاکید بر لزوم تصویب مجازات های سنگین برای مبارزه با قاچاق دارو، تصریح کرد: قاچاقچیانی که برای سود و منفعت خود با جان هزاران بیمار بازی میکنند و برایشان مهم نیست که این داروهای تقلبی چه بر سر بیماران می آورد باید با سخت ترین مجازات ها نقره داغ شوند.

دهمرده  در پایان با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در جامعه برای مقابله با خرید داروهای غیر مجاز، تصریح کرد: برای مقابله همه جانبه با این تجارت سیاه، علاوه بر مجازات متخلفین دارویی و قاچاقچیان، باید در جامعه فرهنگ سازی عمومی صورت گیرد تا مردم دیگر از محل های غیر مجاز دارو تهیه نکنند و به تبلیغات مجازی و ماهواره ای در مورد داروهای مکمل چاقی، لاغری و زیبایی اعتماد نکنند.

سخن پایانی

با این تفاسیر همچنان باید منتظر ماند و دید دولت یازدهم می توان جلوی قاچاق دارو و در نهایت جلوی دلالی عده ای سودجو که با جان و مال مردم بازی می کنند را بگیرد یا این ماجرا هم  مانند سایر شعارهای دولت یازدهم به دست فراموشی سپرده می شود و ناصر خسروها  همچنان محل جولان قاچاقچیان دارو باقی خواهند ماند!