راه‌های ساماندهی اوقات فراغت تابستانه

گروه اجتماعی- این روند در دهه های گذشته رنگ و شکل دیگری داشت و خانواده ها بیشتر ترجیح می دادند حداکثر چند سال در روز فرزند خود را در کلاس های تابستانی سرگرم کنند اما در سال های اخیر و به دلیل شاغل بودن پدران و مادران، میزان استفاده فرزندان از کلاس های تفریحی و ورزشی در اوقات فراغت نیز به مراتب افزایش یافته است.

به گزارش افکارنیوز، بنا بر تعاریف کارشناسان، اوقات فراغت زمانی است که کودک باید آزادانه به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازد البته همان طور که ذکر شد تنظیم زمان و فراهم کردن اوقات فراغت برای کودکان به‌عهده بزرگسالان است.

عده ای از والدین ترجیح می دهند فرزندان خود را در کلاس های آموزشی تابستانی ثبت نام کرده و آنها را برای سال تحصیلی آینده آماده سازند و در مقابل برخی دیگر ترجیح می دهند کودکان و نوجوانانشان را در کلاس های ورزشی نظیر فوتبال، بسکتبال، شنا و ... ثبت نام کنند تا بچه ها بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند و در مقابل این دو دسته والدینی نیز هستند که ترجیح می دهند با خرید انواع بازی رایانه ای و گوشی تلفن همراه و تبلت و ... فرزندانشان در خانه مانده و سرگرم شوند.

اکنون 2 ماه به پایان تابستان و آغاز سال تحصیلی مانده و والدین در حال بررسی راه های پرکردن اوقات فراغت فرزندانشان هستند البته از نظر برخی از والدین، اوقات فراغت دوره رائدی است و با چنین ذهنیتی این دسته نمی توانند نسبت به پرکردن روزهای خالی و تعطیلات تابستانی کودکان برنامه ریزی مناسب انجام دهند به همین دلیل این دسته از والدین برای اتمام تابستان روزشماری می‌کنند .

برای داشتن تعطیلات تابستانی پربار؛ والدین بهتر است به نکات زیر توجه کنند:

* تحرک رمز سلامت کودکان است بنابراین کودکان برای رشد خود به تحرک و بازی نیاز دارند و به اعتقاد روانشناسان؛ بازی‌های پرتحرک سبب تخلیه هیجانی و در نتیجه آرامش کودکان می‌شود.

* برای پر کردن اوقات فراغت بچه ها نباید آنها را با اصرار به کلاس خاصی فرستاد، بلکه می‌توان از کودکان و نوجوانان نظر خواهی کرد که چه برنامه و کلاسی می تواند سبب سرگرمی وی شود.

* با ورزش و تفریحات مناسب می توان بسیاری از ضعف ها و کمبودهای جسمانی، روحی و روانی کودکان و نوجوانان را رفع کرد.

*  بر اساس تحقیقات انجام شده ورزش علاوه بر از بین بردن ضعف ها و حفظ تندرستی،  افراد زندگی گروهی و اهداف مشترک با سایر شهروندان در جامعه آماده می‌سازد.

*ورزش کردن به پیشگیری و کنترل اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.‏

* والدین باید بدانند ورزش کدرن به ویژه در سنین نوجوانی می تواند مانع گرایش فرزندان به سمت مواردی مانند سیگار، مواد مخدر و رفتارهای خشونت‌بار شود.

 

والدین باید توجه کنند:

*پیش از هر چیز تلاش کنید که تابستان را تبدیل به ایامی خوش و به یادماندنی برای فرزندانتان کنید.

* طوری برنامه ریزی کنید که حداقل یک یا دو سفر کوتاه مدت با فرزندان داشته باشید.

*برای برنامه ریزی و ثبت نام در کلاس های مختلف از فرزندانتان نظرخواهی کنید.

* شرکت در کلاسها و دوره های آموزشی تابستانه را برای کودکان به دوره ای لذت بخش تبدیل کنید.

*به علایق و نظرات فرزندان در زمینه فعالیت های ورزشی اهمیت دهید.

*اگر فرزندتان به آموزش رشته هنری و ... پرداخته به منظور تقویت انگیزه سعی کنید محصولات فعالیت او را بخرید.

*طوری برنامه ریزی کنید که فرزندان ساعتی از روز در تعطیلات تابستانی را به مطالعه و خواندن کتاب های غیر درسی اختصاص دهند.

* باید به فرزندان خود بیاموزید که به جای صرف ساعات طولانی پای رایانه و تلویزیون و ... زمانی را به مشارکت در انجام کارهای خانه و کمک به والدین یا سایر افراد خانواده اختصاص دهد.

* والدین باید بدانند، الگوهای اصلی یادگیری کودکان به‌ شمار می ‌روند بنابراین باید برنامه ریزی مناسبی برای اوقات فراغت خود داشته باشند زیرا از این طریق و به شکل غیر مستقیم برنامه ریزی و گذراندن اوقات هدفمند را به فرزندان خود آموزش می دهند.

*در آخر باید بدانید پرکردن اوقات فراغت همیشه ملزم به صرف هزینه های گزاف نیست بلکه با برنامه ریزی مناسب می تواند تعطیلات پرباری را برای کودکان برنامه ریزی و به یاد ماندنی کرد.