اکثر کارشناسان معتقدند که آمریکا ۵۰ نمونه از تسلیحات هسته‌ای خود را در پایگاه اینجرلیک ترکیه مستقر کرده است.

 

این تسلیحات بمب‌های جاذبه‌ای B-۱۶ متعلق به دوران جنگ سرد هستند.

 

مقامات ترکیه‌ای در پس کودتای روز جمعه این کشور اطراف پایگاه اینجرلیک را محاصره، برق آن را قطع وبه صورت موقت حریم هوایی اطراف آن را بستند. این مساله بیانگر اهمیت این پایگاه است.

 

اینجرلیک به عنوان یک پایگاه هوایی مشترک آمریکا و ترکیه شناخته می‌شود که در دهه ۱۹۵۰ در جنوب شرق ترکیه ساخته شد. این پایگاه در مقابله با داعش نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

 

در حالیکه پنتاگون صراحتا وجود تسلیحات اتمی را در اینجرلیک تایید نمی‌کند، مقامات آمریکایی می‌گویند تمام تسلیحات آمریکا در پایگاه تحت کنترل و امنیت آمریکایی‌هاست.

 

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه طی اظهاراتی اعلام کرده بود: ما تمامی اقدامات لازم را برای تضمین امنیت و کنترل در ترکیه انجام داده‌ایم.

 

همچنین هیچ شواهدی از حضور نیروهای ارتش و کارشناسان فنی وزارت انرژی آمریکا در ترکیه به منظور نظارت و نگهداری از این تسلیحات یا انتقال آن‌ها به خارج از این کشور وجود ندارد.

 

یکی از مقامات آمریکایی در این باره توضیح می‌دهد، اما اگر این اتفاق هم افتاده باشد، این پروژه عملیاتی به شدت محرمانه بوده که تنها تعداد انگشت شماری از نیروها به علاوه شخص رئیس جمهور از آن مطلع است.

 

در حالی که این هواپیما، تسلیحات و نیروهای آمریکایی در اینجرلیک در محلی جداگانه از نیروهای ترکیه مستقر هستند طی چند ساعت کودتا آمریکا تعداد نیروهای حفاظتی خود را در ترکیه از جمله در اینجرلیک به شدت افزایش داد در حالی که تعداد دقیق این افزایش هنوز منتشر نشده است.

 

مقامات آمریکایی می‌گویند، این افزایش نیروها و سطح امنیتی با توجه به کلیه شرایط امنیتی رخ داده و صرفا برای تسلیحات اتمی نخواهد بود.

 

برخی برآوردها اشاره به میزبانی ترکیه از 90 بمب و کلاهک هسته‌ای آمریکایی دارد.

 

جفری لوئیس نویسنده مقاله فارن پالسی می‌گوید: آیا مخفی سازی سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در پایگاهی هوایی تحت فرماندهی کسی که به بمباران پارلمان کشورش کمک کرد، فکر درستی است.