جلسه علنی امروز مجلس (30 تیر 95) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

جلسه علنی امروز مجلس در حالی آغاز شد که 88 صندلی خالی در صحن مجلس به چشم می‌خورد و تنها 198 نفر از نمایندگان به هنگام آغاز جلسه در صحن حضور داشتند.

نمایندگان در جلسه امروز خود ادامه رسیدگی به لایحه دائمی شدن برخی از احکام برنامه‌های توسعه اعاده شده از سوی شورای نگهبان را در دستور کار خود داشتند.

همچنین در جلسه امروز رئیس و دادستان دیوان محاسبات نیز توسط نمایندگان انتخاب شدند.

*لاریجانی: راهی جز مقابله درباره توافق هسته‌ای برای ایران باقی نمانده/ سازمان انرژی اتمی طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای را تهیه کند

در ابتدا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای اظهارات برخی از نمایندگان 1+5 در شورای امنیت گرچه از نظر حقوقی حاوی تعهدی برای ایران نبود اما از جهات مختلف خطاهایی را در بر داشت که برای جایگاه دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوعی سقوط آزاد محسوب می‌شود.

وی افزود: از طرفی دبیرکل در گزارش خود پایبندی ایران به تعهدات را دلگرم‌کننده می‌داند و از طرف دیگر هیچ اشاره‌ای به نگرانی‌های ایران و شکایت ایران از عدم اجرای همه تعهدات طرف 1+5 نمی‌کند. آیا دبیرکل مامور بود که گزارش کامل از اجرای تعهدات دو طرف ارائه کند یا مامور ناظر 1+5 در این ماجراست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای بانکی‌مون در گزارش خود پرتاب موشک بالستیک ایران را مخالف روح توافق هسته‌ای دانسته اما قضاوت در تخطی را برعهده شورای امنیت گذاشته است. سوال این است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌ای ناسازگاری دارد؟ روح برجام یک امر سیالی نیست که مجالی برای دبیرکل ایجاد کند که هر حرف بی‌ربطی را به آن نسبت دهد.

لاریجانی اضافه کرد: در توافق هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به موضوع موشک بالستیک وجود ندارد و صرفا در قطعنامه (2231) آن هم در زمینه آن به این امر اشاره شده است که ایران از ساخت موشک‌هایی که طراحی آن برای حمل سلاح هسته‌ای باشد پرهیز کند. مگر ایران چنین طراحی انجام داده است که دبیرکل سازمان ملل آن را با روح برجام در تغایر اعلام کرده است.

وی ادامه داد: مگر ایران چنین طراحی را انجام داده که آقای دبیرکل آن را با روح برجام در تغایر اعلام کرده است.

دبیرکل سازمان ملل در استدلال خود آورده است «چون بالقوه می‌تواند باعث  افزایش تنش در منطقه شود» واقعا تعجب‌آور است که دبیرکل سازمان ملل مطالب خود را بر چنین پایه سستی قرار داده است. اگر چنین مبنایی را بپذیریم ایران نباید حتی 2 میلیون بشکه نفت هم بفروشد چون برخی از کشورهای منطقه آن را دستاویز تنش قرار می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر دیگران دنبال تنش در منطقه هستند چه ربطی به قدرت دفاعی ایران دارد. آقای دبیرکل تنش را کسانی در منطقه ایجاد کردند که یک سال و نیم یمن را به خاک و خون کشیدند و شما با وقاحت بی‌سابقه حتی حاضر نشدید از منظر حقوق بشر برای کودکان قربانی جمله‌ای درباره آنان اظهار کنید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تنش را در منطقه کشورهایی ایجاد می‌کنند که از رهبر دینی کشور خود سلب تابعیت می‌کنند و شما خود را به خواب زده‌اید. تنش را در سوریه کسانی 5 سال ادامه دادند و موشک‌های تاو به دست تروریست‌ها رساندند و علی‌القاعده شما می‌دانید این موشک‌ها ساخت کجاست و چون شماره سریال دارد می‌توانید بفهمید به دست چه کسانی داده شده است و هیچ گاه شما در این باره سخنی نگفتید.

وی افزود: آقای دبیرکل پس از توافق هسته‌ای تاکنون 52 لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه کشور ما طرح شده که اکثر قریب به اتفاق آن کاملا با روح برجام مخالف است. گرچه همه آنها مسیر تصویب را طی نکرده اما سه مصوبه اخیر در مجلس نمایندگان آنقدر صراحت در مخالفت با برجام دارد که مقامات کاخ سفید هم با آن اعلام مخالفت کردند. چطور در این زمینه‌ها سکوت کردید. آیا مصوبه مجلس آمریکا در مورد روادید مخالف روح برجام نبود؟ چرا در گزارش خود آن را ذکر نکردید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سبک‌تر از دعاوی اشاره دبیرکل و برخی اعضای شورای امنیت به سفرهای فرمانده نیروی قدس و عراق است که آن را مصداق نقض دانسته است. گزافه‌گویی هم حدی دارد. به جای تشکر از ایران و نیروی قدس که با حضور غیرتمندانه خود در مقابل تروریست‌های وحشی به کمک دولت عراق پرداختند و توانستند از بسیاری از شهرهای عراق داعش را بیرون کنند که دعانامه کذایی منتشر می‌کنید. فضاحت‌آورتر تراوش چنین کلماتی از جانب نمایندگان آمریکا و دو کشور اروپایی در شورای امنیت بود.و

لاریجانی اضافه کرد: این در حالی است که داعش در هفته‌های اخیر نیز عملیات وحشت‌آوری داشته. شما که نه جرات مقابله با داعش را دارید و نه روش آن را می‌دانید به طوری که داعش به راحتی در سه کشور اروپایی جولان داده و عملیات وحشیانه خود را سامان بخشیده چرا با بی‌پروایی مقابله ستایش‌برانگیز سپاه قدس را مصداق نقض دانسته‌اید.

وی افزود: اگر به دنبال فهم چرایی رشد تروریسم در منطقه هستید که آسیب آن را خود تا حدی چشیده‌اید باید به همین رفتارهای بی‌منطق و دوگانه خود بنگرید که نمونه دیگر آن در اجازه تشکیل اجلاس تروریست‌های آدم‌کش منافق در پاریس و یاوه‌گویی‌های آن مسئول عقب‌افتاده سعودی می‌توان یافت گرچه این اجلاس و مطالب مطروحه آن به قدری بی‌ارزش و خارج از نزاکت بود که در مستوای اظهارنظر نیست. اما برای کشورهای اروپایی که هر روز دم از مبارزه با تروریست می‌زنند شرم‌آور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با کمال تاسف از اقدام دبیرکل سازمان ملل، به دولت آمریکا و مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایذایی در مقابل در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی  جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.

لاریجانی در پایان گفت: لازم است سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نیاز کشور را آماده کند و مجلس شورای اسلامی را در جریان امر قرار دهد.

*طنین ندای الله‌اکبر نمایندگان در صحن علنی مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از نطق رئیس مجلس و پس از اینکه وی گفت «لازم است تا سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نیاز کشور را آماده کند و مجلس شورای اسلامی را در جریان امر قرار دهد.» تکبیر گفتند.

نمایندگان مجلس به دنبال صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی شعار مرگ بر آمریکا و الله‌اکبر را سر دادند.

برای تأمین نظر شورای نگهبان

ماده مربوط به نقل و انتقال سوابق پرداختی حق بیمه حذف شد

در ادامه نمایندگان در جریان رسیدگی به لایحه اعاده شده دائمی کردن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران از شورای نگهبان، ماده الحاقی 35 این لایحه را مورد بحث و بررسی قرار داده و به منظور تأمن نظر آن شورا، این ماده را خذف کردند.

در ماده الحاقی 35 این لایحه آمده بود: نقل و انتقال سوابق پرداختی حق بیمه یا کسور بازنشستگی به شرح زیر انجام می‌شود:

1- نقل و انتقال سوابق پرداخت حق بیمه یا کسور بازنشستگی کلیه اشخاصی که به‌علت استعفاء، بازخرید خدمت اعم از عادی و تعدیل نیروی انسانی، اخراج، انفصال دائم، تغییر ساختار سازمانی، انتقال، واگذاری‌ها و سایر ضوابط قانونی رابطه استخدامی آنان با دستگاه متبوع قطع و به تبع آن از عضویت و شمول صندوق مربوط خارج شده یا می‌شوند یا به سبب تبدیل وضعیت استخدامی (قراردادی به پیمانی مختص نیروهای مسلح و پیمانی به رسمی آزمایشی) مشترک صندوق جدید شده یا بشوند، به موجب این ماده می‌باشد.

تبصره- نقل و انتقال سوابق حق بیمه یا کسور بازنشستگی پس از برقراری حقوق بازنشستگی، حقوق وظیفه و یا مستمری بازماندگان و از کارافتادگی از صندوق پرداخت‌کننده مستمری به سایر صندوق‌ها ممنوع است.

2- حق بیمه یا کسور بازنشستگی که به هر یک از صندوق‌های بیمه بازنشستگی پرداخت شده است، براساس تقاضای کتبی فرد بیمه‌شده یا بازماندگان واجد شرایط و یا قیم او و پس از به‌روزرسانی از صندوق قبلی به صندوق جدید منتقل می‌شود.

3- سایر افراد مشترک هر یک از صندوق‌های بیمه و بازنشستگی، به‌استثنای کادر نیروهای مسلح و کارکنان وزارت اطلاعات می‌توانند از تاریخ لازم‌الاجراءشدن این قانون نسبت به تغییر صندوق و انتقال سوابق پرداخت حق‌بیمه یا کسور بازنشستگی خود اقدام کنند.

4- در صورتی که صندوق‌های مشمول این ماده طبق مقررات، علاوه بر پرداخت حقوق بازنشستگی، از کار افتادگی اعم از کلی و جزئی و فوت، مشترکان خود را در برابر بیماری‌ها، کمک ازدواج، بارداری، حقوق ایام بیماری، غرامت مقطوع نقص عضو بیمه نموده باشند، هنگام انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی به صندوق جدید، سهم درمان به‌علاوه یک‌درصد(1%) بابت مزایای یادشده از جمع وجه قابل انتقال کسر می‌شود.

5- فرد ذی‌نفع اعم از بیمه‌شده یا بازماندگان واجد شرایط و یا قیم وی تقاضای انتقال سابقه پرداخت حق بیمه را به‌صورت کتبی به صندوق جدید ارائه می‌کند، صندوق جدید نیز تا یک‌ماه انتقال وجوه حق‌بیمه یا کسور بازنشستگی را از صندوق بیمه قبلی تقاضا می‌نماید و صندوق بیمه قبلی، مکلف است حداکثر تا شش ماه از تاریخ تقاضای صندوق بیمه جدید، وجوه قابل انتقال را به آن صندوق منتقل کند.

6- وجوه حق بیمه و یا کسور بازنشستگی در صندوق‌های مبدأ و مقصد و مابه‌التفاوت آنها به‌شرح زیر محاسبه می‌شود:

الف- صندوق مبدأ: محاسبه وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی به‌روزرسانی‌شده سالهای قابل انتقال که توسط صندوق قبلی به صندوق جدید پرداخت می‌شود به شرح زیر است:

با توجه به نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، مجموع کسورات حق بیمه هرسال به‌روزرسانی‌شده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه تا زمان انتقال وجه می‌شود.

ب- صندوق مقصد: آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور بازنشستگی یا حق بیمه در صندوق قبلی یا حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه در زمان تقاضا نزد صندوق جدید (هر کدام بیشتر است) ضربدر تعداد ماههای سنوات قابل قبول در صندوق بیمه‌ای جدید

پ- مابه‌التفاوت بین دو صندوق: عبارت است از اختلاف بین دو رقم جزء «الف» و «ب» این بند

7- درخصوص مشمولان بند (1) این ماده که به سبب تبدیل وضعیت استخدامی، تغییر ساختار سازمانی، انتقال و یا واگذاری، نقل و انتقال انجام می‌شود صرفاً وجوه حاصل از جزء «الف» بند (6) به صندوق مقصد پرداخت می‌شود. درخصوص سایر مشمولان بند (1) و مشمولان بند(3) پرداخت جزء «پ» بند (6) این ماده به‌عهده فرد ذی‌نفع می‌باشد.

تبصره- هزینه نقل و انتقال بیش از یک‌بار به‌صورت اختیاری براساس شرایطی است که توسط صندوق‌های مبدأ و مقصد مشخص می‌شود.

8- از تاریخ لازم‌الاجراء‌شدن این قانون، موارد مغایر قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/1365 و قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی مصوب 27/10/1366 و اصلاحات بعدی آن نسخ می‌شود.

9- آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف مدت شش‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

*سرعت انتشار اخبار در خبرگزاری فارس «داد» نماینده اصلاح‌طلب را درآورد

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه و در تذکری ناظر به ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: تذکر من مربوط به حفظ شأن و جایگاه قانونی نمایندگان مجلس است.

وی در توضیح اظهار داشت:‌ در رأی‌گیری روز چهارشنبه هفته گذشته درباره حقوقدانان شورای نگهبان پیش از اعلام از تریبون مجلس نتایج از سوی خبرگزاری فارس اعلام شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر دوم خود به شعر قرائت شده از سوی کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس درباره نطق پیش از دستور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت‌: ما هم از نطق شما حمایت می‌کنیم اما قرائت اینگونه اشعار در صحن در شأن مجلس نیست.

با 145 رأی مثبت نمایندگان صورت گرفت

موافقت مجلس با پیشنهاد برگزاری با اولویت انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات در صحن علنی

وکلای ملت با پیشنهاد 52 نفر از وکلای ملت برای قرار گرفتن انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات با اولویت و خارج از نوبت در دستور کار صحن علنی پارلمان موافقت کردند.

بر این اساس، وکلای ملت با 145 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از 228 نماینده حاضر در صحن علنی، با این پیشنهاد موافقت کردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز رأی‌گیری برای این پیشنهاد، خطاب به وکلای ملت گفت: با توجه به اینکه مجلس 2 هفته برای تعطیلات تابستانی وکلای ملت، نشست علنی نخواهد داشت، لذا بهتر است هر چه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.

*شعر خوانی دلخوش در مجلس/ انتقاد نمایندگان از محتوای منشوری

کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در ادامه درباره ریاست مجلس شعری خواند که انتقاد برخی نمایندگان را در پی داشت:

«هر کس به ریاست رئیس بد بین است، چاره درد او شهر داوود محمدی است»

بر اساس این گزارش، مجلس شورای اسلامی دارای 2 نماینده به نام داوود محمدی است که یکی از آنها نماینده قزوین و دیگری نماینده تهران می‌باشد.

*«احمدعلی کیخا» عضو ناظر مجلس در شورایعالی آب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست عضو ناظر پارلمان در شورایعالی آب را انتخاب کردند.

بر این اساس، احمدعلی کیخا نماینده زابل با کسب 90 رأی از مجموع 179 آرای مأخوذه، به عنوان عضو ناظر پارلمان در شورایعالی آب برگزیده شد.

*عادل آذر: تخلفات را بدون مماشات و رودربایستی اعلام می‌کنم

در ادامه عادل آذر نامزد ریاست دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه خود پیش از رای نمایندگان با تشریح سوابق علمی و اجرایی و توضیح وظایف دیوان محاسبات طبق قانون اساسی گفت: یکی از سازوکارهای انجام وظایف دیوان محاسبات قوانینی است که مجلس تصویب می‌کند.

وی یکی از حوزه‌های صیانت از قانون را صیانت از مدیران برشمرد و با اشاره به اینکه مدیران شایسته سرمایه های نظام هستند خاطرنشان کرد: صیانت از قانون و بیت المال از طریق نظارت های لحظه‌ای باید صورت گیرد.

آذر گفت: حسابرسی صوری یعنی دیوان منتظر حادثه و تخلف بماند یا مچگیری کند اما حسابرسی لحظه‌ای مقرر می‌دارد که باید مدام به مدیران مشاور داده و اگر خلاف مشاوره تخلف کردند باید بیت المال را از حلقومشان بیرون کشید.

وی یکی از برنامه‌های خود در صورت در اختیار گرفتن کرسی ریاست دیوان محاسبات را استمرار نظارت بر مدیران از دستگاه‌ها خواند و اظهار داشت: سازوکار دیگر برای کارآمدی،‌استقرار نظام بودجه ریزی در مبنای عملکرد است.

نامزد ریاست دیوان محاسبات در توضیح گفت: این نظام به این معناست که آیا بودجه مقرر برای دستگاه‌های اجرایی ما را به اهداف و چشم اندازها می‌اندازد؟ و آیا بهره وری دارد؟ دنیا به این نتیجه رسیده است که نظام بودجه ریزی باید عملیاتی باشد همچنان که باید بر دولت نظارت داشت.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون بودجه در کشور آن را یکی از برنامه‌های خود در صورت تصدی ریاست دیوان محاسبات خواند و در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی دولت بهره ور و کشور با کارآمدی بالا.

آذر دیوان محاسبات را نماد استقلال حرفه‌ای برشمرد و گفت: برای اینکه مر قانون اجرا شود باید دیوان محاسبات استقلال حرفه‌‌ای داشته باشد.

نامزد ریاست دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به انتقاداتی که از وی به جهت حضور توامان در دولت قبلی و دولت فعلی می‌شود بیان داشت: مبنای کار من قانون است و اگر تخلفی رخ دهد بدون مماشات و رودربایستی اعلام می‌کنم.

*طرح اصلاح اراضی کشاورزی اعلام وصول شد

سپس علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس یک طرح و یک لایحه را اعلام وصول کرد که به شرح زیر است:

1- طرح اصلاح اراضی کشاورزی

2- لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی حمایت از ارقام جدید

*دیوان محاسبات را یک دستگاه نظارتی می‌دانم نه یک نهاد حسابرسی/ کاهش چشمگیر زمان رسیدگی به تخلفات در دیوان محاسبات

فیاض شجاعی کاندیدای تصدی پست دادستانی دیوان محاسبات نیز طی سخنان در جریان برگزاری انتخاب رئیس و دادستان این دیوان به بیان بیوگرافی و گزارشی از عملکرد خود طی سه سال اخیر در دیوان محاسبات پرداخت و اظهار داشت: از حسن اعتماد کمیسیون برنامه و بودجه و اعطای نمره قبولی به عملکرد بنده تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود: بنده متولد 1348 از شهرستان میانه از توابع استان آذربایجان شرقی هستم و در رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل شدم، هم اکنون 24 سال سابقه کار که بیشترین مدت آن در دیوان محاسبات بوده، در کارنامه عملکرد بنده وجود دارد.

فیاض شجاعی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: هرچند بیان اقدامات دوره سه ساله‌ام در دادستانی دیوان محاسبات در این مجال کم امری ناشدنی است اما اهم آنها را بیان می‌کنم، نگاه بنده به دیوان محاسبات با نگاه سنتی که در آنجا وجود داشت، متفاوت بود. دیوان محاسبات را دستگاه حسابرسی می‌دانستند ولی بنده دیوان محاسبات را یک دستگاه نظارتی می‌دانستم که باید از بیت المال صیانت کند.

کاندیدای تصدی پست دادستانی دیوان محاسبات در ادامه سخنانش تاکید کرد: در دوره سه سال گذشته که در داستانی دیوان محاسبات حضور داشتم، سعی کردم جایگاه واقعی دیوان محاسبات را مدنظر قرار دهم که در نتیجه آن رویکرد پیشگیرانه را ملاک عملکردمان قرار دادیم، تصور می‌کنم ریشه اصلی عدم کنترل تخلفات ضعف در نظارت‌های جدی است،‌در نتیجه این نگاهم به دیوان محاسبات، تخلفات نسبت به سنوات گذشته به یک سوم کاهش یافت.

وی همچنین گفت: کاهش چشمگیر زمان از نقطه رویداد مالی تا اتخاذ تصمیم که در بدو ورودم به دیوان محاسبات 19 ماه بود، به حدود 4 ماه کاهش یافت.

فیاض شجاعی اضافه کرد از تمام ظرفیت‌های قانونی در دادستانی دیوان محاسبات استفاده خواهم کرد کما اینکه در دوره گذشته هم این چنین بوده است. تنها معیار ما در دادستانی دیوان محاسبات اجرای قوانین و مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه برخوردهای قانونی با تخلفات، رسیدگی و تعیین تکلیف همه پرونده‌ها و برخوردهای قاطعانه با افرادی بوده که موجب ضرر و زیان به بیت المال شدند یا در سیستم مالی کشور بی نظمی ایجاد کردند.

*«عادل آذر» رئیس دیوان محاسبات شد

نمایندگان پس از استماع دفاعیات کاندیدای تصدی پست ریاست دیوان محاسبات، عادل آذر را به عنوان رئیس این دیوان انتخاب کردند.

بر این اساس، عادل آذر با کسب 200 رأی از مجموع 231 آرای مأخوذه به عنوان رئیس دیوان محاسبات انتخاب شد.

*«فیاض شجاعی» دادستان دیوان محاسبات شد

در ادامه نمایندگان «فیاض شجاعی» را به عنوان دادستان دیوان محاسبات انتخاب کردند.

بر این اساس، فیاض شجاعی با کسب 192 رأی از مجموع 226 آرای مأخوذه به عنوان دادستان دیوان محاسبات برگزیده شد.

*«پروانه سلحشوری» عضو ناظر مجلس در شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری شد

همچنین نمایندگان «پروانه سلحشوری» نماینده تهران را به عنوان عضو ناظر در شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب کردند.

سلحشوری از مجموع 168 آرای مأخوذه 152 رأی کسب کرد.

*حسن‌پور: چگونه 2 نماینده مجلس در یک اتاق به 20 ارباب رجوع پاسخ دهند

شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان در مجلس تذکری شفاهی ناظر به ماده 23 آیین نامه داخلی مجلس که امروز چهارشنبه 30 تیر در صحن علنی مطرح کرد گفت: اکنون که بحث حقوق‌های نجومی مطرح است ما از سازمان بازرسی می‌خواهیم سری نیز به اتاق نمایندگان مجلس بزند و ببیند چگونه دو نماینده در یک اتاق به 20 ارباب رجوع پاسخ می‌دهد.

وی خواستار چاره‌اندیشی برای این موضوع شد تا نمایندگان بتوانند پاسخ ارباب رجوع را بدهند.

حسن‌پور به گذشت بیش از یک ماه از طرح سوال خود از وزرای نفت و آموزش و پرورش و بی اطلاعی از نتیجه آن اشاره کرد و بیان داشت: حتی از وزارتخانه‌ای مربوطه نیز پیگیری از ما در این باره صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه نه از هیات رئیسه و نه از وزارتخانه‌های مربوطه تماسی با وی به عنوان نماینده سوال کننده صورت نگرفته است سوال از وزیر را حق قانونی نمایندگان خواند و خاطرنشان کرد: اگر سوالات به جایی نرسد و ما بخواهیم استیضاح را مطرح کنیم که وقت بیشتری از مجلس و دولت می گیرد.

به گزارش فارس، مسعود پزشکیان نائب رئیس دوم مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت در پاسخ گفت: ما سوالات را به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ کرده‌ایم.

*«محمد خالدی‌سردشتی» عضو ناظر مجلس در شورایعالی انرژی شد

در ادامه وکلای ملت «محمد خالدی‌سردشتی» نماینده لردگان را به عنوان عضو ناظر در شورایعالی انرژی انتخاب کردند.

خالقی از مجموع 175 آرای مأخوذه توانست 89 رأی را از آن خود کند.

*جعفرزاده ایمن‌آبادی: مصوبات پفکی نمی‌خواهیم/ از پیشرفت روند مصوبات سفرهای استانی راضی نیستیم

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان، با انتقاد از مصوبات سفرهای استانی هیأت دولت، اظهار داشت:‌ از پیشرفت روند مصوبات سفرهای استانی راضی نیستیم ما مصوبات پفکی نمی‌خواهیم بهتر است دولت تنها چند مصوبه کارساز داشته باشد تا اینکه تعداد زیادی مصوبه داشته باشد.

نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه در ایام تعطیلات عید فطر شرمنده مردم شدیم،‌ گفت:‌ آزادراه تهران ـ شمال دارای مشکلاتی است که باید برطرف شود، بنده به عنوان نماینده شهرستان از مردم ایران به خاطر مشکلاتی که در ایام تعطیلات عید فطر در جاده‌های شمال پیش آمد،‌ عذرخواهی می‌کنم اما چه کنیم دولت باید بودجه اختصاص دهد.

در ادامه مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به جعفرزاده گفت: ما تذکرات نمایندگان را پیگیری می‌کنیم.

*انتقاد یک نماینده از موضع صداوسیما درباره ترکیه

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس نیز در اخطار قانون اساسی که امروز چهارشنبه 30 تیر در صحن علنی مجلس مطرح کرد، گفت: مواضع صداوسیما در موضوع کودتای ترکیه با مواضع نظام یکسان نیست.

وی با اشاره به اینکه سیاست نظام بعد از کودتای ترکیه محکوم کردن این کودتا و حمایت از دولت اردوغان است اظهار کرد: صدا و سیما برخلاف مواضع سیاست نظام نشست می‌گذارد.

کواکبیان با استناد به اصل  175 قانون اساسی که صداوسیما را با رعایت موازین کشور در طرح انتشار  آزادی افکار آزاد می‌گذارد، گفت: صداوسیما نشست‌هایی برخلاف سیاست‌های نظام می‌گذارد.

وی ادامه داد: با اینکه به رئیس جدید صداوسیما احترام می‌گذارم، اما سوالم این است که چرا مواضع صدا وسیما با مواضع نظام یکسان نیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: صداوسیما در موصوع فیش‌های نجومی نیز چرت می‌زد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ اگر وزیرخارجه دولت قبل، وزیر خوبی بود وی را در هوا نمی‌زدند و کنار زده نمی‌شد.

*پزشکیان: تعطیلات تابستانی حق نمایندگان مجلس است

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی پارلمان به ارائه توضیحاتی درباره تعطیلات 2 هفته‌ای تابستانی وکلای ملت پرداخت و اظهار داشت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان هر سال یک ماه تعطیلات تابستانی دارند.

وی با تأکید بر اینکه تعطیلات تابستانی حق نمایندگان مجلس است، گفت: رأی‌گیری که در صحن علنی مجلس درباره تعطیلات تابستانی انجام شد، به این دلیل بود که فعلاً وکلای ملت از نصف تعطیلات تابستانی استفاده کنند و از هفته آینده تا 17 مرداد ماه به مدت 2 هفته به تعطیلات تابستانی بروند و دور دوم تعطیلات تابستانی وکلای ملت در شهریورماه باشد، به این معنا که تعطیلات یک ماهه تابستانی نمایندگان مجلس، طی 2 زمان 2 هفته‌ای در مردادماه و شهریورماه انجام شود.

*«علی اسماعیلی» و «عامر کعبی» به عنوان ناظران مجلس در شورایعالی بیمه انتخاب شدند

نمایندگان همچنین علی اسماعیلی را با 110 رأی و عامر کعبی را با 78 رأی از مجموع 173 آرای مأخوذه به عنوان ناظران مجلس در شورایعالی بیمه برگزیدند.

*«سیدمهدی مقدسی» عضو ناظر مجلس در شورایعالی صنایع دریایی شد

نمایندگان در ادامه نیز عضو ناظر پارلمان در شورایعالی صنایع دریایی را انتخاب کردند.

بر این اساس، «سیدمهدی مقدسی» نماینده اراک در مجلس با کسب 95 رأی از مجموع 192 آرای مأخوذه به عنوان عضو ناظر مجلس در شورایعالی صنایع دریایی برگزیده شد.

*«رضا کریمی» عضو ناظر مجلس در شورایعالی حفاظت از محیط زیست شد

همچنین نمایندگان عضو ناظر خانه ملت در شورایعالی حفاظت از محیط زیست را انتخاب کردند.

بر این اساس، «رضا کریمی» با کسب 98 رأی از مجموع 183 آرای مأخوذه به عنوان عضو ناظر مجلس در شورایعالی حفاظت از محیط زیست برگزیده شد.

*پایان جلسه علنی صبح امروز مجلس/ نمایندگان به تعطیلات تابستانی رفتند

آخرین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تیرماه با اعلام مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، پایان یافت.

پزشکیان پیش از پایان اعلام کرد که جلسه علنی بعدی پارلمان رأس ساعت 8 صبح روز یکشنبه 17 مردادماه تشکیل می‌شود.

وکلای ملت از هفته آینده به مدت 2 هفته به تعطیلات تابستانی می‌روند و نشست علنی نخواهند داشت.