راهکار امنیتی اسرائیل و آمریکا برای مقابله با ایران

اندیشکده صهیونیستی «مطالعات امنیتی» در تحلیلی پیرامون «یک سالگی برجام و راهبردهای آتی تل آویو –واشنگتن» نوشت: آمریکا و اسرائیل در کوتاه مدت باید توسعه ساز و کار اطلاعاتی برای نظارت بر اجرای توافق هسته‌‌ای ایران را ادامه دهند. از سویی همانطور که ایران می‌تواند از برجام خارج شود، آمریکا نیز می‌تواند از این توافق خارج شده و اقدام‌های تنبیهی را پیش گیرد. با توجه به این‌که اسرائیل در توافق هسته‌ای ایران جایگاهی ندارد، تفاهم بین آمریکا و اسرائیل باید شامل توافقی شود که با توجه به کمک آمریکا، اسرائیل قادر باشد توانایی‌های خود را در صورت مواجهه با تهدید‌های ایران - ناشی از برجام - افزایش دهد.

 اندیشکده یاد شده نوشت: ضرورت دارد در طولانی مدت آمریکا و اسرائیل نقشه‌ای را برای دهه دوم توافق نامه هسته‌ای که بسیاری از محدودیت‌ها در زیر ساخت‌های اتمی ایران رفع خواهند شد، فراهم آورند. توافق بین آمریکا و اسرائیل باید شامل عدم اجازه دادن به ایران در توسعه قابلیت‌های هسته‌ای جهت ساخت سلاح‌های اتمی باشد.

بر این اساس، این توافق مستلزم شناخت چالش‌های موثر و تشخیص فعالیت‌های نظامی ایران در زمینه برنامه هسته‌ای باشد.  آمریکا و اسرائیل همچنین باید برنامه‌ای را طرح ریزند که بدان وسیله تهدید‌های ناشی از شیوع فن آوری اتمی و توسعه مخفیانه برنامه‌های نظامی اتمی از سوی دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه که ناشی از توافق هسته‌ای ایران بوده، رفع شوند. این کشورها شاید توافق هسته‌ای ایران را به عنوان سابقه‌ای در مشروعیت بخشیدن به حق خود در برنامه هسته‌ای پیشرفته بدانند.

در خاتمه این مطلب آمده است: امضا توافق هسته‌ای در جولای 2015 چالش‌های جدید و بغرنج کوتاه مدت و بلندمدت را فراهم آورد. این چالش‌ها نیازمند همکاری بین دولت اسرائیل و دولت آینده آمریکا به منظور پیشبرد منافع مشترک در خاورمیانه و رسیدن به هدف اصلی توافق هسته‌ای با ایران که مانع تراشی از دستیابی این کشور به تجهیزات اتمی است، باشد.