دهلران پایتخت لیشمانیا

به نقل از نسیم دهلران، یکی از مشکلاتی که در شهرهای گرمسیری باید به آن توجه بیشتر شود مسأله بهداشت است. چراکه عدم بهداشت و گرمای سوزان باعث می شود که در آن منطقه بیماری ها و میکروب های خطرناک ظهور پیدا کند.

مسأله سالک در دهلران از سال های دور بر سر زبان ها افتاده است ولی چند سالی است که این موضوع با پیگیری رسانه ها و دیگر مسئولین به طور جدی تری در حال پیگیری می باشد.
مقابله و پیشگیری از بیماری سالک باید مداوم و پایدار باشد و اینکه یک سال مدام کار کنیم و یک سال رها کنیم ره به جایی نمی برد.
یکی از محله های شهرستان دهلران که شاید بتوان آن را نقطه قرمز سالک شهرستان دهلران نامید خیابان ریاست جمهوری است که هرساله آمار سالک در آن کم و بیش می شود اما تمام نمی شود.
در سال های گذشته رسانه های تصویری، مکتوب و دیجیتال شهرستان دهلران گزارش هایی از این خیابان تهیه و به گوش مسئولان رساندند که کارهای از جمله سم پاشی توسط شبکه بهداشت و درمان، قرار دادن دال بر روی کانال بزرگ فاضلاب شهرستان دهلران منتهی به خیابان حافظ در این منطقه و ... انجام شد.
متأسفانه مسئولان در سال گذشته تمامی مشکلات این منطقه را به طور کامل رفع ننمودند و علی رغم قول هایی که به این شهروندان داده بودند ولی هنوز آش همان آش و کاسه همان کاسه است و این امر باعث شده است تا مشکلات اندک سال های گذشته جمع گردد و اکنون به کوهی از مشکلات بهداشت و درمان، برق، فاضلاب و ... تبدیل شود.
پیشگیری های بهداشتی باید مداوم باشد
بر اساس این گزارش، فرج الله نوری، یکی از شهروندان ساکن این محله در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: سال های زیادی است که شهر دهلران و علی الخصوص خیابان ما درگیر بیماری سالک است.
وی افزود: ما هرساله در فصل بهار و تابستان با وجود پیشگیری هایی که انجام می دهیم اما منتطریم که پشه سالک کی می خواهد بدن ما و فرزندانمان را نیش بزند.
این شهروند دهلرانی ابراز نمود: تلاش مسئولان بهداشت و درمان و شهرداری در سال گذشته برای پیشگیری از این بیماری تا حدودی قابل تقدیر است ولی با عملکرد گهی تند و گهی خسته راه به جایی نخواهند برد.
وی بیان نمود: فاضلاب کل شهرستان از میان خیابان ما عبور می کند که به دلیل پاک نشدن حداقل ماهی یکبار این کانال بزرگ، حالا مأمنی برای پشه های سالک کل شهرستان دهلران شده است.
 
اینجا پایتخت لیشمانیا است/ زخم های سالک دوباره سرباز می کند
 
اینجا پایتخت لیشمانیا است/ زخم های سالک دوباره سرباز می کند
 
ضعف بهداشت خیابان و چهره های دلخراش کودکان معصوم
گوهر فتح اللهی، دیگر شهروند ساکن خیابان حافظ منتهی به کانال فاضلاب شهر دهلران در خصوص مشکلات شان ابراز نمود: ما بزرگترها گذشته را با همه سختی هایش، زندگی سالم و عاری از مشکلات بهداشتی پشت سر نمودیم.
وی افزود: وقتی می بینیم که بچه های معصوم از ابتدای دوران زندگی شان به دلیل محیط غیر بهداشتی بیرون از خانه، با زدن نیش یک پشه مابقی عمرشان را باید با صورتی که لکه بزرگ یا کوچکی که بر روی آن می ماند سپری کنند بسیار غبطه می خوریم.
این مادر مسن دهلرانی ادامه داد: اگر مسئولی در این خصوص کوتاهی کرده باشد گمان نکنم که بداند چه مشکلاتی برای کودکان و مردم به وجود آمده است و الا نباید به خاطر عذاب وجدان خوابش ببرد.
 
اینجا پایتخت لیشمانیا است/ زخم های سالک دوباره سرباز می کند
 
اینجا پایتخت لیشمانیا است/ زخم های سالک دوباره سرباز می کند
 
شهردار قولش را عملی کند
فاخر باصره که منزلش در انتهای خیابان است به خبرنگار ما گفت: کانال بزرگ روبری منزل ما سرپوشیده نیست و این باعث شده که تک تک خانواده ام سالی یک نفر به بیماری سالک مبتلا شوند.
وی تصریح نمود: شهرداری در سال گذشته چند دال را برای سرپوشیده کردن کانال بزرگ فاضلاب آورد که تا درب منزل من که در انتهای خیابان هستم نرسید.
این شهروند دهلران ادامه داد: شهردار قول داد که چند دال دیگر برای سرپوشیده کردن کامل کانال بیاورد ولی هنوز این قول شهردار محقق نگردیده است.
 وی با اشاره به اینکه برخی مسئولان می گویند چون منازل ساخته شده در این خیابان به صورت غیرمجاز ساخته شده اند ما نسبت به آن ها مسئول نیستیم، ابراز نمود: طبق تحقیق هایی که انجام داده ایم پشه ی سالک فقط حدود 400 متر می تواند از محل خود دور شود و سپس می میرد ولی در خیابان ما تمامی این مشکلات تا منازل سازمانی که کاملاً قانونی هم ساخته شده اند فاصله کمتر از 50 متری دارد.
 
اینجا پایتخت لیشمانیا است/ زخم های سالک دوباره سرباز می کند
 
اینجا پایتخت لیشمانیا است/ زخم های سالک دوباره سرباز می کند
 
کاهش 35درصدی آمار مبتلا به سالک در دهلران
فرماندار دهلران در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در سال 93 آمار مبتلایان به بیماری سالک در شهرستان دهلران 684 نفر بود، عنوان داشت: این آمار در سال گذشته به 410 نفر کاهش پیدا کرد.
وی افزود: آمار افراد مبتلا به بیماری سالک در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل از کاهش 35 درصدی برخوردار بوده است.
امیدعلی سبزی اضافه کرد: با توجه به اینکه در 4 ماهه ابتدایی سال گذشته آمار مبتلایان به سالک در دهلران تعداد 100 مورد بوده است این میزان از ابتدای سال جاری تاکنون به 7 مورد کاهش پیدا کرده است.
این آمار نشان می دهد همانگونه که مردم در مصاحبه با خبرنگار ما اظهار داشتند، مسئولان در سال گذشته کارهای خوبی انجام داده اند و اکنون نتیجه عملکردشان در سال گذشته در آمار دیده می شود ولی اگر این روند ادامه نیابد مطمئناً دوباره شهرستان دهلران در سکوی نخست آمار مبتلا به سالک قرار خواهد گرفت.
با توجه به وضعیت آب و هوایی شهرستان دهلران که بیشتر ماه های سالش گرم است و بهداشت یکی از مهم ترین مسائل آن می باشد. شبکه بهداشت و درمان باید همواره به این مسئله بسیار زیاد توجه نماید و اگر مسئولان اجرایی اقدامات لازم را انجان ندادند و یا به فراخور زمان فراموش نمودند این شبکه باید تذکرات لازم را به ادارات مربوطه بدهد.
لازم به ذکر است که شبکه بهداشت و درمان دهلران چندی پیش در خصوص سالک سمیناری برگزار نمود که به دلیل دعوت نشدن این رسانه به سمینار، اطلاعی از اینکه در سال گذشته چه اقداماتی صورت گرفته است و در سال آینده اقدامات به چه صورت  خواهد بود در دست نیست که امیدواریم در مسیر بهداشت شهرستان و کاهش بیماری سالک اقدامات خوبی از اسوی این شبکه انجام بگیرد.
توضیح: سالک یا لیشمانیوز پوستی شایع‌ترین نوع بیماری پوستی لیشمانیاز است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود. عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیا است.
 
اینجا پایتخت لیشمانیا است/ زخم های سالک دوباره سرباز می کند
                                               سم پاشی خانواده ها در منازل خود برای مبارزه با سالک و جیرجیرک