پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی «واشینگتن تایمز» با انتشار گزارشی مغرضانه علیه کشورمان نوشت «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، درباره ایران گرفتار توهم شده است و خود را فریب می‌دهد. این گزارش همچنین می‌افزاید: مفاد توافق هسته‌ای در واقع، به عنوان پوششی عمل می‌کند که باعث می‌شود واشینگتن نتواند به نقض سرپیچی ایران از قوانین پی ببرد. 

 

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید: 14 ژوئیه سال جاری میلادی (23 تیرماه)، نخستین سالگرد امضای توافق‌نامه نهایی میان ایران و گروه 1+5 بود. از آنجایی که توافق مذبور چشم و گوش واشینگتن را بر روی برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای ایران بسته است، گزارش جدید سرویس اطلاعاتی آلمان درخصوص نقض مفاد برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) چندان باعث شگفتی نشد. اوباما بارها پس از حصول توافق اعلام کرده برجام مسیرهای دستیابی ایران را به سلاح اتمی مسدود خواهد کرد. به ما گفته شد در صورتی که ایران به تعهدات خود در قبال توافق‌نامه هسته‌ای عمل نکند، تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور به سرعت بازگردانده خواهد شد.

 

در ادامه این گزارش آمده است: امضای توافق‌نامه هسته‌ای بدلیل سه توهمی که اوباما درخصوص ایران داشت، تحقق یافت. نخست آنکه، رئیس‌جمهور آمریکا تصور می‌کرد تهران به تعهدات خود در قبال برجام عمل خواهد کرد. این در حالی است که ... ایران در 36 سال گذشته هرگز، حتی یک‌بار هم رفتارش را پس از دستیابی به هرگونه توافق سیاسی تغییر نداده است.

 

دومین تصور باطلی که اوباما داشت - و با تکیه بر آن نمایندگان مجلس سنا را که اکثریت اعضای آن جمهوری‌خواه هستند، به تأیید این توافق متقاعد کرد- این بود که هر گونه تخطی از مفاد برجام از سوی ایران قابل شناسایی و ردیابی است. یکی از مفاد متمم «کورکر» نیز این امکان را برای اوباما فراهم کرد تا به اعضای سنا بقبولاند تمامی متن‌های توافقی را که در نزد طرف‌های امضاکننده برجام بود، در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد. طبق گفته‌های یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه، این وعده اوباما هرگز تحقق نیافت. 

 

در این گزارش همچنین از شرایط قیدشده در برجام درخصوص بازدید کارشناسان آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران، اعطای اجازه بازرسی از سایت‌های هسته‌ای بوسیله کارشناسان ایرانی و همچنین ممنوعیت بازرسی آمریکایی‌ها از این تأسیسات، به شدت انتقاد شده است. نگارنده گزارش مدعیست چندان مایه شگفتی نیست که خود ایرانی‌ها –آن‌ هم در شرایطی که بازرسان آژانس به سایت‌های هسته‌ای این کشور دسترسی ندارند- درباره پایبندی‌شان به مفاد برجام گزارش‌هایی به سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کنند. 

 

این گزارش مغرضانه سپس می‌افزاید: سومین توهمی که اوباما را به سوی امضای توافق هسته‌ای با ایران سوق داد، این بود که تصور می‌کرد گروه 1+5 با بازگرداندن تحریم‌ها در صورت نقض مفاد برجام از سوی این کشور، موافقت خواهند کرد؛ اما، واقعیت این است که همه شرکای ما در این گروه برای انجام معاملات تجاری گوی سبقت را از یکدیگر ربوده‌اند. 

 

 

تصویر تأمل‌برانگیز منتشرشده در رزونامه «واشینگتن تایمز»:

 

 

واشینگتن تایمز: توهمات اوباما درباره ایران/برجام، مانع افشای تخلفات ایران+تصویر تأمل‌برانگیز این روزنامه برای تشویش اذهان عمومی