ایستگاه قطار یاسوج-اقلید پذیرای هیئت دولت نیست

به نقل ازبویرخبر،پروژه راه آهن یاسوج به اقلید که در زمان نماینده سابق شهرستانهای بویراحمد و دنا بر روی زبانها افتاد و در زمان نیکزاد استانداراسبق استان رنگ و بویی عملی تر به خود گرفت، امروز بعد از گذشت چند سال تحقیق و پژوهش نشان از وعده هایی پوچ می دهد.

 

کلنگی که به زمین نخواهد خورد

پروژه راه آهن یاسوج به اقلید که به عنوان یکی از پتانسل ها و راههای توسعه استان در دولت گذشته و دولت فعلی از آن یاد می شود در یک سال اخیر ازعمر دولت یازدهم با خیزشها و فرودهای خاصی روبه بوده است.

 

موضوعی که باعث شده شاید نسل فعلی از شنیدن سوت قطار در این استان نامید شوند و آن را برای آیندگان پیش بینی کنند.

 

هرچند که امروز طرح احداث خطر راه آن یاسوجح به اقلسید از سمت اقلید به دروازه های استان چهار فصل آغاز شده است ،اما گویی خبری از اغاز آن در استان ما به گوش نمی رسد و فقط بر روی کاغذ برای ما تداعی شته است.

 

ریزش ناامیدی بر ریل قطار یاسوج

پروژه راه آهن یاسوج به اقلید که یکی از شاه راههای مهم توسعه استان کهگیلویه بویراحمد و از بن بست خارج شدن این استان محروم  به حساب می آید امروز درگیر ودار کاغذ بازیهای اداری گم شده و به غیر از نامی غریب از آن یاد نمی شود.

 

پروژه ای که در طول تاریخ رو به فراموشی سپرده و شاید ساخت آن به دراز و یا احتمالاً به کلی لغو شود.

 

چاره کار کجاست 

زارعی نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در اولین روزهای حضورش در مجلس ،حرف از فایناس این پروژه مهم و دراولویت قرار گرفتن آن در ردیف بودجه مالی استان داده بود.

 

اما جای سئوال اینجاست ، آیا این پروژه مهم استان کهگیلویه وبویراحمد که این استان رابه خط ملی راه آهن و خارج شدن از بن بست محرومیت می رساند ،همانند پروژه کُریدر یاسوج- بابامیدان باید بعد از 18سال عملی شود یا همان جاده ملی پاتاوه دهدشت همچنان بلاتکلیف خواهد بود.

 

تقریبا چند سالی می شود که قرار بر کلنگ زنی راه آهن یاسوج به اقلید بر روی زبانها است اما تاکنون بیش از چندین بار وزارت راه خُلف وعده کرده و کلنگ زنی این پروژه را به عقب انداخته و هر روز خبر از عملی نشدن و عملی شدن آن می دهد.

 

ایستگاه قطار یاسوج-اقلید پذیرای هیئت دولت نیست

این پروژه که به عنوان جاده مهم شمال به جنوب کشور محسوب شده و به راحتی می تواند شمال کشور به جنوب را وصل کند و از این حیث نه تنها برای استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد، بلکه برای کل کشور منافع کلان و استراتژیک داشته، امروز در خلف وعده های مسئولان اجرایی ،روبه فراموشی سپرده است.

 

اما اصل سخن در اینجاست که با بودن اما و اگرها و به رغم قول های متعدد مسئولان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر کلنگ زنی خط راه آهن  یاسوج به اقلید  که چندین بار خود مسئولین وزارت خانه به مسئولان محلی و نمایندگان اطلاع داده اند و حتی تاریخ کلنگ زنی نیز رسانه ای شده،اما متأسفانه هر بار و بدون هیچ توضیح و دلیل مشخصی، کلنگ زنی این طرح به تعویق افتاده و رو به فراوشی سپرده است.

 

 بی تردید مسئولین وزارت راه و شهرسازی و مسئولان اجرایی دولت در استان اطلاع ندارند که مقدمه توسعه یک منطقه، ایجاد زیرساخت ها بر اساس خواسته ها  برای آن منطقه ، راه های ارتباطی هوایی ،ریلی وزمینی است.

 

زخم های کهنه تاریخی استان نوش داروی جدید می خواهد

 آخرین خبرها از اجرای این پروژه سخنان و صحبت های امید بخش استاندار کهگیلویه وبویراحمد در نشست خبری با اصحاب رسانه بود خبری که نوید بخش آرزوی سوار شدن مردم استان در کابین های قطار یاسوج اقلید را می دهد.

 

سید موسی خادمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون اتصال یاسوج به شبکه ریلی کشور درحال انتخاب پیمانکار است،خاطر نشان کرد:یکی از مصوبات و مهمترین رویکرد دولت یازدهم از بن بست خارج کردن این استان از محرومیت کهنه و تاریخی است.

 

وی یکی از این اهداف را وصل شدن به خط ریلی کشور و اتصال به کریدور شمال به جنوب دانست و افزود:اتصال استان به خط ریلی راه آهن می تواند درد های زیادی از این استان را در بحث محرومیت عمیق و تاریخی برطرف کند.

 

توسعه فرودگاه یاسوج رویای مسافران

استاندار کهگیلویه وبویراحمد راه پیشرفت استان را توسعه راههای مواصلاتی دانست و گفت:  بحث تطویل باند فرودگاه یاسوج یکی از برنامه ها مهم برای توسعه این فرودگاه و نشست و برخاست های هواپیماهای غول پیکر در آینده است.

 

خادمی استاندارد نبودن بیشتر محورهای مواصلاتی از جمله فرودگاه یاسوج را یکی از دلایل کمبود رشد در شاخصه های مهم استانی قلمداد کرد و افزود: استاندارد نبودن خط پرواز باند فرودگاه یاسوج و نبود باند استاندارد برای فرود و برخاست هواپیمایی غول پیکر در این فرودگاه، این ظرفیت مناسب توسعه استان را در برهه ای از زمان به تعطیلی کشانده است.

 

بدهکاریهای زیاد گذشته کمر توسعه استان را خم کرد

وی یکی از دلایل کمبود رشد در شاخص های مهم استان در چند سال اخیر را بدهکاری زیاد استان به پیمانکاران دانست و گفت: در سال جاری کل پولی که وارد استان شد به اندازه بدهکاری گذشته پیمانکاران استان نبود.

 

اجرای راه‌آهن یاسوج ـ‌ اقلید به ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای راه‌آهن یاسوج ـ اقلید به ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که کهگیلویه و بویراحمد به تنهایی و با اعتبارات عمرانی خود قادر به اجرای این پروژه مهم نیست.

 

خادمی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد را راه‌آهن اقلید به یاسوج دانست و افزود:به همین خاطر مهم‌ترین طرحی که در سفر دولت به استان مطرح خواهد شد پروژه مهم راه‌آهن یاسوج به اقلید است

 

وی در ادامه افزود: این پروژه به ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که کهگیلویه و بویراحمد به تنهایی و با اعتبارات عمرانی خود قادر به اجرای این پروژه مهم نیست.

 

معادله پیچیده ماده 180

این مسئول عنوان کرد: کار خوبی که در این زمینه انجام گرفت از اعتبارات ماده ۱۸۰ برای شروع کار مبلغی در نظر گرفتیم که باید امسال برای جذب هرچه بیشتر اعتبارات عمرانی برای ساخت این پروژه تلاش کنیم.

 

خادمی تصریح کرد: این پروژه در حال حاضر نیاز به اعتبارات جدید از محل منابع مختلف دارد که نیاز است دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه برای اجرای این پروژه مهم عزم خود را جزم کنند.

 

اعتبارات راه آهن یاسوج-اقلید از محل فروش اسناد خزانه

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعتبارات ساخت راه‌آهن یاسوج ـ اقلید از محل فروش اسناد خزانه تأمین می‌شود، افزود: به همین دلیل در تخصیص اعتبارات این پروژه هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

زارعی پروژه راه‌آهن یاسوج به اقلید را از دستاوردهای دولت تدبیر و امید دانست و ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت، گفت: پروژه راه‌آهن یاسوج ـ اقلید هدیه دولت یازدهم به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است که با این پروژه عظیم استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج از بن‌بست خارج و گام بزرگی در توسعه استان برداشته می‌شود.

 

احداث ۱۵ کیلومتر تونل در مسیر راه‌‌آهن یاسوج ـ اقلید

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک کشور گفت: در مسیر راه‌آهن یاسوج به اقلید ۱۵ کیلومتر تونل احداث می‌شود.

 

عباس خطیبی با بیان این موضوع کهمطالعه مرحله دوم این طرح انجام شده و در مرحله نقشه‌برداری است،بیان کرد:15کیلومتر تونل در این مسیر احداث می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ کیلومتر نیز افزایش داشته باشد.

 

 

وی با بیان اینکه ۱۳ دستگاه تونل در مسیر وجود دارد، گفت: حدود سه کیلومتر پل بزرگ در مسیر وجود دارد، ضمن اینکه تعداد ۱۰ دستگاه پل در مسیر راه‌آهن یاسوج ـ اقلید پیش‌بینی شده است.

 

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک کشور به کل هزینه این طرح اشاره کرد و افزود: هزینه کل این پروژه یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و قرار داد اولیه طرح ۳/۵ میلیارد تومان می‌باشد.

 

 

خطیبی با اشاره به اینکه یک ایستگاه در کیلومتر ۲۲ این پروژه احداث شده است،‌ اذعان کرد: طول بزرگترین تونل پروژه یاسوج به اقلید ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر و کوچکترین آن ۱۵۰ متر است.

 

 

لازم به ذکر است راه اهن یاسوج اقلید به طول ۱۴۵ کیلومتر است که استان کهگیلویه وبویراحمد را به شهرستان اقلید یزد و خطر راه آهن سراسری کشور متصل خواهد کرد..

 

اما بعد از دوران پسابرجام ،چشم و دل مردم از دمیدن روح تازه در کالبد نیمه جان پروژه های عمرانی به کلی به یأس تبدیل شده ،ولی برخی از دولت مردان بر این باورند که نباید به برجام بدبین بود و باید با روی خوش آن را نگریست شاید آفتاب برجام بتواند این پروژه ها را فعال کند؟؟!