حقوق‌های پرداختی غیرقانونی نیست

 علیرضا واعظ مهدوی شامگاه شنبه در حاشیه سفر خود به سبزوار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بودجه کشور به دو دسته ملی و استانی تقسیم می‌شود و در گذشته بخشی از درآمدهای مالیاتی که از هر استان کسب می شد به صورت بودجه‌های استانی به استان‌ها برگشت داده می شد.

 

وی در پاسخ به این مطلب که فرمانداران از نظام بودجه‌ریزی کشور ناراضی هستند، گفت: در سال ۸۸ تصمیماتی در سطح دولت وقت گرفته شد  که این روند را به عقب برگرداند و به نحوی  میزان استقلال بودجه‌های استانی کاهش یافت و بیشتر به سمت تمرکز بودجه‌های ملی حرکت کرد.

 

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: دولت تصمیم دارد  این روند را به نظام بودجه‌ریزی محلی  و اختصاص  درآمدها  به داخل استان تبدیل کند، در حال حاضر شوراهای برنامه‌ریزی شهرستانی تشکیل شده که بدین طریق  بخشی از اعتبارات  در سطح استان و بخشی در شورای برنامه‌ریزی شهرستان اختصاص پیدا می‌کند.

 

واعظ مهدوی بیان کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت‌های اعتباری به‌ویژه در سال گذشته و  کاهش قیمت نفت و عوارض ناشی از تحریم ها، تخصیص اعتبارات عمرانی بسیار کم بود.

 

وی با بیان اینکه این شرایط در سال جاری بهتر خواهد شد و اختصاص بودجه‌های عمرانی رشد بیشتری نسبت به گذشته خواهد داشت، اظهار کرد: در حوزه مدارس و نظام آموزش و پرورش اولویت تام به مناطق محروم داده شده و چند منبع اعتباری نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: برای تجهیز مدارس در مناطق محروم  مبلغ ۳۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته، همچنین ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای تامین فضای آموزشی استان‌ها به‌ویژه سیستان بلوچستان که شرایط آموزشی آنها با مشکلات جدی روبرو است، در نظر گرفته شده است.

 

واعظ مهدوی  با بیان اینکه امسال ۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه علمی کشور اعتبار  پیش‌بینی شده است، اظهار کرد:  سرفصل های مختلفی در این مورد تهیه شده ولی به لحاظ مجموعه مشکلات مالی دولت، میزان تحقق درآمدها کم بوده است.

 

وی به موضوع حقوق های نجومی در بخش اداری و عمومی کشور اشاره کرد و گفت:  در این دو بخش به لحاظ اینکه نظام حقوق و دستمزد تابع مقررات  مشخصی است و توسط بخش ذی‌حساب  کنترل می شود، حقوق نامتعارفی وجود ندارد.

 

 معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: در سایر بخش ها نیز پرداخت‌ها غیر قانونی نبود اما ممکن است مقداری خلاف عرف بوده و از میزان سقف مورد نظر بالاتر رفته  باشد.

 

واعظ مهدوی بیان کرد: باتوجه به تصمیمی که دولت گرفته، شورای حقوق و دستمزد سقف حقوق ها را تعیین می کند بنابراین امیدواریم این اقدامات خلاف عرف تحت کنترل قرار گیرد.

 

واعظ مهدوی ادامه داد: در سال گذشته کشور با محدودیت های مالی اعتباری مواجه بود  و بیشتر پرداخت ها به حقوق و دستمزد متمرکز بود بنابراین  فعالیت هایی که مقداری غیر از حقوق بود تحت شعاع قرار گرفته  چون باید به سمت تامین اعتبار حقوق و دستمزد پیش می رفتیم.

 

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل تحقق درآمدهای مالیاتی مشکلات اقتصادی‌ کمتر خواهد شد، گفت: نکته بسیار مهمی که بایستی مورد توجه مردم قرار گیرد این است که اصولاً تحقق درآمدهای کشور با درآمدهای مالیاتی میسر است و اقدامات و برنامه‌ها به شرط وصول درآمدهای مالیاتی ممکن خواهد شد.

 

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه پرداخت مالیات بخشی از وظایف شهروندی است تصریح کرد:  ارتقا فرهنگ مالیاتی یکی از اجزاء برنامه‌ها ششم توسعه است یعنی باید همه دستگاه‌ها، مسئولان و متولیان بخش فرهنگی این مطلب را مد نظر داشته باشند  که اداره کشور در گرو پرداخت مالیات  است.

 

واعظ مهدوی همچنین به توسعه مباحث علمی در حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: حاشیه شهرها به لحاظ محدویت امکاناتی که دارند از جمله نقاط مورد توجه سازمان است بنابراین باید برای ارتقاء زندگی ساکنان واقع در حاشیه شهرها مجموعه منسجمی از خدمات باید در نظر گرفته شود، این خدمات عمدتاً در قالب طرح های تلفیقی شهری توسط شهرداری یا واحدهای اجرایی استان در حال انجام است.

 

وی افزود: علاوه بر اعتباراتی که در سازمان عمران و نوسازی، توسعه شهری، وزارت راه و شهرسازی  برای ساخت فضاهای فرهنگی مورد نیاز در بخش آموزشی، ورزشی و فرهنگی این مناطق در نظر گرفته شده، اعتبار ویژه‌ای به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در بودجه امسال برای ساماندهی حاشیه شهرها  نیز تخصیص یافته است.