هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی حزب دمکرات در اتنخابات ریاست جمهوری آمریکا، روز جمعه "تیم کین" سناتور دمکرات ایالت ویرجینیا، را به معاونت خود برگزید.

 

هیلاری کلینتون در یک پیام اعلام کرده است: بسیار خوشحالم که به اطلاع شما برسانم که سناتور "تیم کین" را به عنوان معاون خود برگزیده‌ام و به او خوش آمد می گویم.

 

در صورت پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر سال جاری تیم کین معاون اول رییس جمهوری خواهد شد.

 

 

سایت صدای آمریکا نوشته است: هیلاری کلینتون "تیم کین"، سناتور ایالت ویرجینیا را که از حامیان توافق هسته ای ایران و جامعه جهانی است، به عنوان "یار انتخاباتی" خود برگزید.

 

"یار انتخاباتی" یا "رانینگ میت" از سوی نامزدهای دو حزب انتخاب می شوند تا در صورت پیروزی نامزد انتخابات، به عنوان معاون رئیس جمهوری منصوب شود.

 

در صورتی که رئیس جمهوری کشته یا از کار برکنار شود، معاون او تا پایان دوره رئیس جمهور خواهد ماند؛ اتفاقی که بعد ترور کندی و کناره گیری نیکسون روی داد.

 

منابع مطلع نزدیک به حزب دمکرات می گویند، علاوه بر سناتور کین، کوری بوکر ، سناتور دمکرات ایالت نیوجرسی و تام ویلساک، وزیر کشاورزی دولت اوباما در فهرست نهایی برای تعیین معاون اول نامزد احتمالی حزب دمکرات قرار داشتند. اما در نهایت تیم کین به عنوان معاون هیلاری کلینتون برگزیده شد.

 

 انتخاب معاون اول توسط هیلاری کلینتون پیش از آغاز گردهمایی ملی حزب دمکرات می تواند به بهبود جایگاه او در افکار عمومی کمک کند.

 

قرار است گردهمایی ملی حزب دمکرات دوشنبه اغاز شود.

 

 

سوابق یار انتخاباتی هیلاری کلینتون

سایت وابسته به وزارت خارجه آمریکا می‌گوید "تیم کین سناتور فعلی ایالت ویرجینیاست که چهره خوشنام به حساب می آید و سوابق طولانی در خدمات عمومی دارد."

 

این سناتور دمکرات فارغ التحصیل مدرسه حقوق دانشگاه هاروارد است و پیشتر نیز شهردار ریچموند و فرماندار ایالت ویرجینیا بوده است.

 

کین از سال ٢٠١٣ سناتور ایالت ویرجینیاست. او در سنای آمریکا از موافقان توافق هسته ای بود.

 

در حالی اقای کین برای معاونی کلینتون انتخاب شده که یکبار هشت سال پیش هم برای چنین موقعیتی گمانه زنی هایی درباره او شده بود.

 

در سال ٢٠٠٧ زمانی که سناتور اوباما اعلام نامزدی کرد، تیم کین اولین سیاستمدار سرشناسی بود که در بیرون از ایالت ایلینوی، از نامزدی اوباما حمایت کرد. بعد موفقیت اوباما در شکست رقیب خود هیلاری کلینتون، مجله نیویورکر، از کین به عنوان یکی از گزینه های اصلی معاونی اوباما نام برد اما اوباما که با انتقاداتی از جمله کم تجربگی روبرو بود، جو بایدن را برگزید که سابقه سه دهه حضور در کنگره آمریکا را داشت.

 

بعد از این بود که تیم کین به درخواست باراک اوباما رئیس کمیته ملی حزب دموکرات در سالهای ٢٠٠٩ تا ٢٠١١ شد.

 

این چهره سیاسی پیش از این در سالهای ٢٠٠٦ تا ٢٠١٠ فرماندار ایالت ویرجینیا بود.

 

کین پیش از رسیدن به فرمانداری سابقه شهرداری و ... فرماندار ایالت را داشت.

 

وی که سابقه ١٧ سال کار وکالت در ریچموند پایتخت ایالت ویرجینیا را داشت، در چهل سالگی شهردار ریچموند شد و در سال ٢٠٠٢ تا ٢٠٠٥ برای معاون فرماندار ایالت ویرجینیا از سوی مردم انتخاب شد.

 

انتخاب کین که سابقه خوبی در ایالت ویرجینیا دارد، می تواند به پیروزی نهایی کلینتون در رقابت با ترامپ کمک کند. ایالت ویرجینیا از جمله ایالتهایی است که بطور قطعی حامی جمهوریخواهان و دموکرات ها نیست و از آنها به عنوان ایالت های مردد نام می برند. معمولا نامزدی پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می شود که علاوه بر ایالت های سنتی متعلق به خود، بتواند رای ایالت های ویرجینیا، آیوا، میشیگان و فلوریدا را کسب کند.

 

 

تیم کین مدافع برجام است

بعد از توافق هسته ای در تیر سال گذشته، کنگره آمریکا رسیدگی به این توافق را آغاز کرد. روشن بود که مجلس نمایندگان با اکثریت مطلق جمهوریخواهان با آن مخالفت می کند اما در سنا، اکثریت جمهوریخواه شکننده بود. با این حال برخی سناتورهای دموکرات مثل سناتور چاک شومر اعلام کردند مخالف توافق هسته ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک است.

 

در چنین شرایطی بود که تیم کین و چند سناتور دموکرات از جمله الیزابت وارن از توافق حمایت کردند تا جمهوریخواهان نتوانند با شصت رای آن را تصویب کنند و حتی مانع وتوی رئیس جمهوری آمریکا شوند.

 

به نوشته صدای آمریکا، یکی از تدوین کنندگان قانون بررسی توافق هسته ای با ایران است. کین در اظهاراتش در ماه اوت سال ۲۰۱۵ ، در سنا ، ضمن حمایت از توافق جامع هسته ای با ایران گفت، این توافق که از تولید سلاح هسته ای در ایران جلوگیری می کند ، تحولی اساسی در تقویت امنیت جهانی است.

 

سناتور دموکرات "تیم کین" از ویرجینیا از منتقدان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل است. بخشی از این اختلاف به خاطر مواضع نتانیاهو در قبال توافق هسته ای است.

 

در جریان سفر تابستان گذشته نتانیاهو به دعوت کنگره و سخنرانی او در جمع نمایندگان، آقای کین جزو هشت سناتور دموکراتی بود که این سخنرانی را تحریم کرد و در مراسم سخنرانی او حاضر نشد.

 

آقای کین در مورد اختلافات خاورمیانه، از جمله طرفداران برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینی هاست.

 

او به همراه سناتور جمهوریخواه ، جان مک کین ، در سال ۲۰۱۴ ، قانون مشاوره برای اعلان جنگ که لایحه فراجناحی برای بازنگری قانون اختیارات جنگی مصوب سال ۱۹۷۳ بود را ، به سنا تقدیم کردند. این قانون با هدف معرفی و تقویت روند مشاوره بین قوه اجرایی ومقننه در اعلان جنگ ها تدوین شد. موضوع اختیارات جنگی در سال ۲۰۱۳ در جریان بحث اقدام نظامی در سوریه در مرکز توجه قرار گرفت. سناتور کین از پرزیدنت اوباما خواست قبل از آغاز هرگونه اقدام نظامی در سوریه ، با کنگره مشورت کند. کین در عین حال ، از کنگره خواست ، به اقدام نظامی علیه داعش رای دهد.

 

تیم کین اولین سناتوری بود که پس از ورود به سنا ، سخنرانی اش را به زبان اسپانیایی ایراد کرد و عضو افتخاری شورای آمریکا – اسپانیا است.