داس تدبیر به جان جنوبی ترین خراسانِ ایران!/پشت‌پرده عزل و نصب‌های اتوبوسی

«حتی برای برکناری یک کارگر ساده یا افغانی، از یک هفته قبل به او اطلاع می‌دهند. قانون کار تصریح می‌کند به وی توضیح دهند شرایط چیست و از کی بی‌کار می‌شود. به این فرمانداران اما ظهر پیامک زدند و فردا هم حکم عزلشان را فرستادند.» حسن‌خانی عضو مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت. بیشتر از هشت فرماندار و بخش‌دار یک‌شبه برکنار شدند. داس تدبیر و امید به خراسان جنوبی رسیده؛ استاندار تازه‌وارد، خیلی‌هاشان را «پیامکی» عزل کرد. حالا مردم و نمایندگان استان معترضند؛ این حد از تغییرات آن هم این‌طور ناگهانی، دست‌مریزاد دارد! اما پشت‌پرده‌ی این تغییرات چیست؟ پرویزی استاندار جدید از کجا پیدایَش شد؟ در جنوبی‌ترین خراسانِ ایران چه خبر است؟

 

 

استاندار تازه از کجا پیدا شد؟  

تیرماه 94؛ سفر استانی روحانی به خراسان جنوبی. انتشار تصاویر استقبال کم‌شور مردم و خلوتی خیابان‌ها، مطلب خوشایندی برای دولتی‌ها نبود. پیشواز نمایشی، تعطیل کردن مدارس و انتقال اتوبوسی خلق الله از شهرستان‌های اطراف، سنت لایَتغیر تقریباً تمام سفرهای استانی آقای رییس‌جمهور است. با این همه خیابان باز خلوت بود. کار وقتی بالا گرفت که تصاویر استقبال مردم بیرجند از احمدی‌نژاد منتشر شد. رییس دولتین نهم و دهم، تقریباً سه ماه بعد از روحانی عازم آن دیار شد. علیرغم تمام حواشی، جمعیت بیشتری به پیشوازش رفت. متهم ردیف اول استاندار و فرماندارانی بودند که لابد نتوانسته بودند تدارکات مناسب را برای حضور خوجوش(!) مردم فراهم کنند. انگشت‌های اتهام «وجه الله خدمتگزار» را نشانه گرفته بود.

 

 

هفت اسفند امتحان آخر بود. خبر بد برای استاندار آن‌که هیچ یک از نمایندگان عضو لیست مورد حمایت دولت نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند. همه‌ی چهار نماینده‌ی خراسان جنوبی از میان منتقدین دولت انتخاب شدند. به این ترتیب؛ نظر افضلی از حوزه‌ی انتخابیه‌ی نهبندان، محمدرضا امیرحسن‌خانی از حوزه‌ی انتخابیه طبس و فردوس، سید محمدباقر عبادی از حوزه‌ی انتخابیه بیرجند و فرهاد فلاحتی از حوزه انتخابیه قائنات رهسپار بهارستان شدند. «خدمتگزار» باید می‌رفت؛ روشن بود. وی نه‌تنها از عهده‌ی تدارکات لازم برای حضور خودجوش مردم برنیامد، بلکه انتخابات مجلس را هم به اصول‌گرایان واگذار کرد. اگرچه انتخاب جانشینش قدری زمان برد. سرآخر دوازدهم تیرماه سال جاری، علی اکبر پرویزی به عنوان استاندار خراسان جنوبی منصوب شد.

 

دلایل مخالفت مسؤلین با عزل و نصب‌های اتوبوسی استاندار چیست؟

بشرویه، خوسف و فردوس؛ شهرستان‌هایی بودند که فرماندارانشان پیامکی تغییر کردند. استاندار تازه‌وارد اعتقاد چندانی به حفظ حرمت افراد و یا مشورت با مقامات و مسؤلین استان ندارد. همین اوضاع را پیچیده کرده است. البته استاندار تازه‌وارد هم تقریباً به‌همین شیوه انتخاب شده؛ دولت برای انتخاب پرویزی کمترین اعتنایی به نظرات نمایندگان، ائمه‌ی جمعه و یا مسؤلان ارشد استان نکرد. احتمالاً به‌همین خاطر تقریباً همه‌ی نمایندگان استان شاکی هستند.

 

فرهاد فلاحتی، عضو مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با اشاره به برکناری هشت فرماندار و بخشدار، گفت: «بعد از انتصاب استاندار خراسان جنوبی بدون توجه به نظر مردم و نمایندگان، شاهد چنین برکناری‌هایی هستیم. متأسفانه سنگ بنا در انتخاب استاندار از ابتدا کج گذاشته شد. وقتی که با بی‌توجهی به نظر مردم و نمایندگان جابجایی صورت گرفت که این اقدام برخلاف دموکراسی بود.ما نمایندگان استان فقط در جلسه‌ی معارفه‌ی استاندار شرکت کردیم. بعد از آن علیرغم استقبال و همکاری ما، تا به امروز جلسه ای برای حل مشکلات مردم برگزار نشده است.»

 

 

وی هم‌چنین معتقد است همین الآن مسؤلین و فرمانداران ناکارآمد فراوانی بودند که می‌توانستند در اولویت دستور ترمیم و جابجایی قرار گیرند. با این همه داسِ استاندار تازه‌وارد درست سراغ نیروهای کارآمد و قوی استان رفته است.

 

محمدرضا امیرحسن‌خانی دیگر نماینده‌ی مردم استان هم گفت: «ما نمایندگان خراسان جنوبی هیچ اطلاعی درباره‌ی برکناری فرمانداران و بخشداران نداشتیم. استاندار این عزل و نصب‌ها را بدون اطلاع و مشورت انجام داده. شاید موضوع برکناری‌ها محرمانه بوده و قرار بوده مثلاً موضوع سری بماند! ما هم مانند مردم این موضوع را در خیابان و اخبار شنیدیم. شهر ما دچار مشکلات فروانی من‌جمله رکود، خشکسالی و بی‌آبی است؛ این فرمانداران و بخشداران معزول داشتند کار خودشان را می‌کردند و زحمت می‌کشیدند؛ شاید تلقی استاندار این بود که امورات بخشداری و فرمانداری با یک سرپرست بهتر می‌چرخد!»

 

 

پشت‌پرده عزل و نصب‌های استاندار تازه‌وارد چیست؟

«هیچ جای جهان دوهفته‌ای این همه انتصابات اتفاق نمی افتد. این اقدامات هزینه دارد. هیچگاه ظرف دو هفته نمی‌توانیم ادعا کنیم انتصاباتی که انجام دادیم کار خودمان است. چرا رییس دانشگاه آزاد مکان دانشگاه قاین را در اختیار عناصر رادیکال قرار می‌دهد؟ و بعد لیدرهای همان جمع می‌آیند در استانداری جلسه می‌کنند. چرا باید خروجی جلسات عناصر رادیکال با استاندار تغییر فرمانداران و بخشداران شود؟» فرمانده سپاه انصارالرضای خراسان جنوبی گفته؛ سردار غیاثی در ادامه با اشاره به تواصی و نصایح دوستانه‌ی خود به استاندار، هشدار داد اگر اقدامات یک‌جانبه‌ی پرویزی ادامه یابد، واقعیت مسایل را با مردم در میان خواهد گذاشت.

 

جلسات محفلی قائن؛ جایی که به گفته‌ی فرمانده سپاه، آش عزل و نصب‌های اتوبوسی استاندار آنجا پخته شده است. اما محتوای این جلسات چیست؟ چه کسانی برای استاندار نسخه پیچیده اند؟

 

رفت و آمد عناصر رادیکال و فعالیت برخی گروهک‌های افراطی در قاین بالاگرفته است. آنقدر که برای استاندار تازه‌وارد نسخه بپیچند. مردم اما از سیاسی‌کاری این گروهک‌های حامی روحانی به‌تنگ آمده اند. به همین خاطر هم حاضر نشدند در انتخابات ماه اسفند، به هیچ‌یک از داوطلبین مورد حمایت آنها رأی بدهند. رستگاری دولت تدبیر در جنوبی‌ترین خراسان ایران، در دوری کردنِ از این گروهک‌ها نهفته است. دوستی آنان با روحانی، مثل دوستی خرس‌خاله‌ها است. استاندار تازه‌وارد باید از رفاقت با آنها پرهیز کند. کسی برای بقای همیشه‌ی پرویزی در کرسی استاندار، سفید امضا نکرده است.