مدیرکل جدید بین‌الملل مجلس را بیشتر بشناسید + سوابق

حسین امیرعبداللهیان معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه چندی پیش و پس از برکناری از این سمت از سوی محمدجواد ظریف، با حکم علی لاریجانی به عنوان دستیار ویژه و مدیرکل امور بین الملل رئیس مجلس منصوب شد.

**حسین امیرعبداللهیان کیست؟

 

حسین امیر عبداللهیان که پیش از مدیرکلی امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی عهده‌دار معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه بود، دارای مدرک کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است. وی به زبان عربی و انگلیسی نیز مسلط است.

وی همچنین تدریس در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه، داوری رساله‌های PHD دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضویت در هیئت  مؤسس مرکز مطالعات غرب آسیا را نیز در کارنامه‌اش دارد.

براساس این گزارش، مدیرکلی خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امورخارجه از سال 1389، سفیری جمهوری اسلامی ایران در بحرین در سالهای 1386 تا 1389، ریاست ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه در سالهای 1385 تا 1386، معاونت مدیرکلی خلیج فارس وزارت امورخارجه در سال 1385، معاونت دستیار ویژه وزیر خارجه در امور عراق در سالهای 1382 تا 1385، معاونت اداره اول سیاسی خلیج فارس وزارت امورخارجه در سال 1380، کارشناسی و معاونت سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد در سالهای 1376 تا 1380 و نیز کارشناسی سیاسی اداره اول خلیج فارس وزارت امور خارجه نیز در فهرست سوابق کاری امیرعبداللهیان قرار دارد.

**تألیفات و مقالات: 

از تألیفات حسین امیرعبداللهیان می‌توان به کتابهای «استراتژی دوگانه آمریکا»، «دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق»، درج مقالات علمی در مجله «سیاست خارجی» چاپ وزارت امور خارجه، درج مقالات علمی – تحقیقی در مجله «علمی» دانشگاه تهران اشاره کرد.

همچنین، استراتژی مهار دوگانه و طرح داماتو در مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال 1376، موافقت‌نامه امنیتی بغداد – واشنگتن، رفتارشناسی آمریکا در عراق جدید در فصلنامه سیاست خارجی در سال 1388، بحران سوریه و امنیت ناپایدار منطقه‌ای در فصلنامه مطالعات راهبردی در سال 1392 و تحولات خاورمیانه و مطالعه موردی بحرین در فصلنامه مطالعات راهبردی علمی – پژوهشی در سال 1390 بخشی از تألیفات وی در مدت فعالیتش در وزارت خارجه و دانشگاه‌های کشور است.

به گزارش تسنیم، حسین امیرعبداللهیان در واکنش به اقدامات غیرانسانی دولت آل خلیفه در بحرین و لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم، عالم شیعه بحرینی گفته بود که «مشکل اساسی حکومت بحرین این است که زیر سلطه عربستان سعودی است.»

همچنین، معاون سابق عربی آفریقای وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تأکید کرده بود که امنیت منطقه‌ای و جهانی در مبارزه با تروریسم مرهون فرماندهی سردار قاسم سلیمانی است.

امیرعبداللهیان همچنین درباره اوضاع سوریه و عراق نیز معتقد است، تنها راه حل برون‌رفت از مشکلات در این کشور، خروج تروریستها و معارضین است و فقط مردم این کشور باید از طریق انتخابات و راه‌کارهای دیپلماتیک در تعیین سرنوشت‌شان نقش داشته باشند.

براساس این گزارش، مراسم تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید بین‌الملل مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز (یکشنبه، 3 مرداد) در محل پارلمان برگزار شد.

در این مراسم، علاوه بر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حسین امیر عبداللهیان مدیرکل جدید بین‌الملل مجلس شورای اسلامی و حسین شیخ‌الاسلام مدیرکل سابق بین‌الملل مجلس و جمعی از کارکنان و نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند.

به تازگی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حکمی حسین امیر عبداللهیان را به‌ عنوان دستیار ویژه خود در امور بین‌الملل منصوب کرده بود.

همچنین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه چندی پیش در حکمی حسین جابری انصاری، سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی را جایگزین حسین امیر عبداللهیان در معاونت عربی و آفریقایی وزارت خارجه منصوب کرده بود.