پرورش مرغ سبز روشی نو برای تولید مرغ‌های ارگانیک

به نقل از قائم آنلاین، احمد خان‌نیا پرورش دهنده مرغ سفید در قائمشهر درباره مرکز تولیدی خود با بیان اینکه این مجتمع با تعداد 200 عدد در مساحت 200 متر در حال تولید مرغ‌های گوشتی به عنوان مرغ سبز است، اظهار کرد: در حال حاضر مرغ سبز در گیلان تولید می شود اما باید در استان با برند مازندران یعنی مرغ سبز مازندران راه اندازی شود که مجوزی به این طرح تعلق نمی گیرد و با بهانه اشباع بودن، مانع این اقدام می شوند.

وی تصریح کرد: استان گیلان 5 سال است که تولید مرغ سبز را آغاز کرده و از تولیدکنندگان حمایت می‌کند و مجوزهای لازم را می‌دهد تا بتوان تولید این نوع مرغ‌ها بیشتر رواج پیدا کند، ولی متاسفانه این نگاه در استان مازندران نیست و همچنان برای گرفتن برخی از مجوزها با مشکل مواجه‌ایم.

 

تولیدکننده جوان قائم‌شهری با بیان اینکه مرغ‌های سبز با مرغ‌های صنعتی تفاوت دارند، بیان کرد: مرغ‌های سبز، هیچ نوع آنتی بیوتیکی دریافت نمی‌کنند، آنتی بیوتیک‌ها آنقدر قوی هستند که اگر مرغ را بعد از آب پز کباب کنید، باز هم مواد آن خارج نمی‌شود؛ به همین سبب مردم تمایل بیشتری به مرغ سبز دارند.

 

احمد خان‌نیا ادامه داد: در تولید مرغ سبز هیچ گونه نهاده شیمیایی استفاده نمی‌شود و شرایط پرورش و قرنطینه این‌گونه مرغ بسیارسخت‌تر و شدیدتر از مرغ‌های معمولی است.

 

وی تصریح کرد: به مرغ‌های صنعتی هورمون و مکمل‌های رشد داده می‌شود و این مرغ‌ها به سرعت به وزن گیری می‌رسند و روانه بازار می‌شوند، یعنی در طی 30 روز 2 تا 2.5 کیلو می‌شود.

 

این کارآفرین جوان افزود: مرغ در هر دوره رشد به دو ماه زمان نیاز دارد، و تفاوت اساسی که مرغ سبز با مرغ صنعتی دارد اینکه به آن هورمونی تزریق نمی‌شود، و در صورت مشاهده بیماری برای درمان آن نیز، مواد و داروهای شیمیایی استفاده نمی‌شود.

 

خان‌نیا به گوشت باکیفیت اشاره کرد و گفت: مردم با خرید مرغ سبز احساس می‌کنند که این مرغ محلی است چرا که گوشت‌هایش محکم‌تر و سرخ رنگ‌تر و استخوانش تو پر است و گوشتی که این موارد را نداشته باشه کیفیت ندارد، یعنی دارو، آنتی بیوتیک و هورمون تزریق شده است.

 

تولیدکننده جوان قائمشهری، افزود: از مرحله اولیه رشد جوجه‌ها تا بازار مصرف به طور مستقیم 6 الی 7 نفر در این مرکز فعالیت می‌کنند، که اگر بتوان مجوزهای لازم را گرفت و تولید را افزایش داد، مسلماً برای افراد بیشتری شغل ایجاد می‌شود.

 

خان‌نیا درباره مشکلاتش، گفت: برای سالن پرورش مرغ، مجوز گسترش  داده نمی‌شود و همچنین دولت پرداخت تسهیلات با سودهای پایین را برای تولیدکنندگان در نظر نگرفته و تسهیلات کنونی بانک‌ها نیز سود بسیار بالایی دارد که مجتمع را در پرداخت اقساط زیاد و بلند مدت به سختی کشانده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: درآمد پرورش مرغ بستگی به قیمت روز مرغ دارد، این مجتمع به سبب آنکه تازه تاسیس است و باید ابتدا خوب معرفی و فرهنگ‌سازی شود تا مردم بتوانند مرغ خوب و با کیفیت را بشناسند و برای آن هزینه کنند، نیاز به کمی زمان و حمایت رسانه‌ها و مردم را داریم.