نقدی بر عملکرد مسئولان شهرستان نکا در موضوع حادثه پل کمربندی

به نقل از پیک نکا، آسیب وارد شده در روزهای ابتدایی هفته گذشته به یکی از پل‌های مسیر کمربندی جنوبی نکا در منطقه کوی مدرس(خشک‌آب‌بندان)، که خود یک موضوع قابل حل و ابتدایی تلقی می‌شد، اما با تدابیر شتاب‌زده و غیرمسئولانه سبب ایجاد یک چالش اساسی و بحران‌های ترافیکی در شهر و اعتراض شدید مردم شده است.

عدم پاسخگویی و حضور مسئولان در سطح شهر، میان مردم و به نوعی رها کردن وضع پس از بستن مسیر شرق به غرب کمربندی جنوبی شهرستان سبب ایجاد اعتراض‌های شدید مردم در فضای حقیقی و مجازی، کارشناسان و حتی برخی از مسئولان شهری شده است.

تدبیر مسئولان در بستن یک هفته‌ای کمربندی نکا تنها به علت ریزش یا تخریب قسمتی از یک پل و سرازیر ساختن حجم قابل توجهی از خودروهای سبک و سنگین به داخل شهری، که درحالت عادی توان تحمل ترافیک درون شهری به دلایل مختلف را ندارد، درحالی تدبیر اتخاذ شده از سوی مسئولان امر بوده که اعتراض و واکنش بسیاری از کارشناسان و مسئولان شهری را به همراه داشته است.

این امر که گویی بنابر اظهارات برخی از مسئولان شهری با اصرار اداره راه و شهرسازی بر این روال بوجود آمده و ادامه پیدا کرده است، حساسیت موضوع و بروز اعتراض‌های مردم سبب بررسی دقیق‌تر ماجرا و تحلیلی بر عملکرد مسئولان امر در شورای ترافیک شهرستان شد تا نقش و سهم هر یک از اعضا در رفع هرچه سریعتر مشکل مردم مشخص شود.

 
 
اتخاذ راحت‌ترین راه به جای حضور و رفع مشکل

در همین زمینه مهندس مهدی حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اتخاذ آسان‌ترین، اما غیرمسئولانه‌ترین تدبیر برای رفع مشکل در این موضوع از سوی مسئولان، اظهار کرد: بستن بخش عظیمی از مسیر در چنین مواردی آسان‌ترین و ابتدایی‌ترین چاره قابل  اتخاذ از سوی مسئولان است که مسدود شدن عبور شرق به غرب کمربندی نکا نشان از میزان توانمندی مسئولان امر در این زمینه دارد.

وی افزود: با مراجعه به تصاویر و حضور یافتن در مکان حادثه که طی دو روز ابتدایی و البته در سریعترین زمان ممکن شناسایی شد می‌توان دریافت که امکان انجام کار شبانه‌روزی به منظور پایان یافتن هرچه سریعتر عملیات بازسازی و مرمت پل ممکن بود که متأسفانه در بیشترین زمان ممکن از سوی مسئولان امر صورت گرفت.

این مهندس راه و شهرسازی در ادامه با بیان عدم نیاز قطعی به بسته شدن پل پس از پایان عملیات تعمیر آن، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه بخش تخریب و مرمت شده در گوشه سمت راست پل قرار داشته و تمام آن را شامل نمی‌شد، لذا نیازی به بستن تمام مسیر و سرازیر کردن حجم انبوه ترافیک به داخل شهر نبود که البته برای حل آن امکان انخاذ تدابیر بهتری نیز وجود داشته است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال با حضور چند مأمور راهنمایی رانندگی و حتی کارکنان اداره راه و شهرسازی و نصب علائم مورد نیاز راهنمایی و رانندگی امکان تردد خودروهای سبک از بخش کناری پل وجود داشته است.

وی گفت: زمانبندی استفاده از مسیر به صورت شب و روز نیز راهکار دیگری است که می‌شد از آن استفاده کرد به شکلی که در طول روز اجازه تردد وسایل نقلیه با مراقبت‌های اداره راه و شهرسازی و پلیس راهور داده می‌شد و در ساعات پایانی شب، که حجم ترافیک عادی در شهر ناچیز است خودروها از مسیر کمربندی به داخل شهر روانه شوند تا هم در طول شب نیروهای مستقر به استراحت پرداخته و هم از بروز حوادث ناشی از برخی احتماالات رانندگی مسافران در شب جلوگیری شود.

 حبیبی با تأکید بر عدم مشاهده کارایی مسئولان در این زمینه تصریح کرد: یکی از راه‌های ساده در این زمینه دو طرفه ساختن بخشی از مسیر غرب به شرق کمربندی در نقاط نزدیک به پل آسیب دیده بوده است، که البته امکان انجام اقدامات دیگر نیز وجود داشته است که به نظر باتوجه به پیچیده بودن موجب اذیت و به هم ریختگی بیشتر کار به علت عدم فهم برخی از مسئولان از آن وجود دارد.

 
 
ضعف مشهود مدیریت یکپارچه شهری

همچنین مهندس محمدنژاد با انتقاد از عملکرد مسئولان در زمینه حادثه ایجاد شده برای پل کمربندی نکا، به خبرنگار پیک نکا گفت: پس از روانه کردن ابتدایی خودروها به داخل خیابان علمیه سبب ایجاد بار ترافیکی شدید در این خیایان خصوصاً انتهای آن، که به خیابان اصلی شهر می‌رسد، شد.

این ترافیک عظیم ایجاد شده به ناچار جهت حرکت به سمت خروجی غربی شهر باید از اولین دور برگردان مسیر غرب به شرق پس از خروج از خیابان علمیه، که مقابل دکه شُکری قرار داشته است، جهت تغییر مسیر استفاده کند که باتوجه به آشنا نبودن بسیاری از مسافران به مسیر و حجم بالای خوردوها در ساعات ابتدایی سبب قفل شدن ترافیک و پس از آن دشواری‌های فراوانی برای مردم و رانندگان درون شهری شد.

این مهندس شهرسازی با بیان جانمایی مناسب برخی از دور برگردان‌های درون شهر نکا خاطرنشان کرد: اقدامات درون شهری و برون آن باید به صورت یک هارمونی متصل و هماهنگ با هم انجام شوند تا در صورت بروز چنین اتفاقاتی به چاره‌ای برای حل مشکل مردم تبدیل شود نه اینکه سبب سنگین‌تر شدن مشکل و بروز سختی بیشتر برای آنان شود.

وی اضافه کرد: یکی از آسان‌ترین اقدامات انجام شده نیز بستن چهار راه مرکزی شهر از سوی شورای ترافیک نکا بود که به نوعی شانه خالی کردن از حضور مامورأن و نیروهای پلیس راهور و راه و شهرسازی در این محل جهت روان‌سازی ترافیک تلقی می‌شود و نتیجه آن افزایش ترافیک در دور برگردان مقابل دکه شُکری بوده است.

وی گفت: حادثه پل کمربندی نکا یک اتفاق طبیعی است که در هر مکان از دنیا رخ می‌دهد، اما نوع تدبیر و ناهماهنگی مسئولان شهرستان در آن که نارضایتی شدید مردم را در بر داشته است، نشان از عدم آمادگی مجموعه برای حل حتی کوچکترین اتفاقات ناگهانی پیش رو است و دلیل آن نیز حاکم نبودن روح مدیریت یکپارچه در شهرستان است.

 
 
تدابیری خالی از امید

در ادامه نوروزی یکی از کسبه خیابان اصلی نکا با اعتراض شدید نسبت به عملکرد مسئولان نکا در اتفاقات اخیر، اظهار کرد: الان حدود یک هفته است که وضعیت ترافیک شهر به هم ریخته و مسئولان به جای تدبیر درست و پاسخگو بودن به نصب بنرهای عذرخواهی اکتفا کرده‌اند.

وی افزود: این اتفاق از سوی مردم بدین معنی است که مسئولان توان حل مشکلات آن‌ها را نداشته و ناچار به عذرخواهی و سکوت شده‌اند درصورتی که باید گام به گام اقدامات انجام شده را به مردم اطلاع‌رسانی کرده و به آنان درخصوص عملکرد خود پاسخ می‌دادند.

این شهروند نکایی با بیان ناامیدی از مسئولان، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد شهر، دیگر مردم خود به حل مشکلات می‌پردازند و امیدی به حل مشکلات از سوی مسئولان ندارند به نظر می‌رسد مدیران ارشد استانی دولت فعلی باید فکری به حال مسئولانی که در شهر نکا گماشته‌اند کنند چراکه مردم از این وضعیت خسته شده‌اند.

وی اضافه کرد: تعجب ما از این است که در روزهای بارانی و خلوت شهر شاهد حضور پیاپی مأموران راهنمایی و رانندگی در شهر هستیم، اما در این روزهای گرم که درحالت عادی طاقت انسان را تاب می‌کند در این ترافیک عجیب که نیاز مداوم و همیشگی مأموران در نقاط حساسی مانند دوربرگردان بعد از پل وجود دارد، خبری از آن‌ها نیست.

 
 
مردم در انتظار «اقدام و عمل»، مسئولان در «همدلی و همزبانی»

به گزارش پیک نکا، این تنها بخشی از نظرات و اعتراضات کارشناسان و مردم شهر نکا پس از اتفاق روی داده برای پل کمربندی شهرستان بوده است، لذا به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه ازجمله فرماندار محترم به عنوان رئیس شورای ترافیک و مدیر راه و شهرسازی نکا به عنوان مسئول مرتبط به این حوزه باید چاره‌ای برای پاسخگویی مناسب و درخور زحمات ایجاد شده برای مردم بیندیشند.

البته باید قبول کرد که ماهیت اتفاق روی داده یک بحران نبوده بلکه یک اتفاق ساده حوزه راه بوده است، اما اقدامات پس از آن سبب بروز مشکلات دیگری شد که اگر به آن بحران گفته نشود، به یک چالش شبیه بود که درصورت فرصت‌شناسی مسئولان می‌توانست به یک مانور مناسب جهت مقابله با بحران‌های بزرگتر تبدیل شود.

در چنین شرایطی که مردم در سختی بوده و اعتراض آن‌ها هر روز شدیدتر می‌شود شاید یکی از بهترین روش‌ها حضور مسئولان در میان آن‌ها و کمک به حل مشکلات به همراه حضور دائمی و هرچه بیشتر مأموران مختلف به شمار آید تا تب و تاب حل مشکلات جامعه از سوی آن‎ها بهتر در نظر مردم لمس شود.

پس از به نتیجه رسیدن درخصوص هدایت ترافیک کمربندی به داخل شهر نتیجه آن یعنی بروز ترافیک در خیابان اصلی درون شهر یک پیش‌بینی ساده و معقول به نظر می‌رسید لذا شاید از همان ابتدا با اطلاع‌رسانی مناسب و اتخاذ تدابیر راهنمایی و رانندگی مناسب در عدم اجازه تردد خودروهای تک سرنشین به مسیرهای پرترافیک امکان سبک‌سازی ترافیک وجود می‌داشت.

همچنین مهمتر از همه موارد مطرح شده جهت مدیریت مناسب یک مجموعه همدلی و همزبانی مسئولان با مردمی است که ولی نعمت آنان بوده و خدمتگزاری به آنان افتخاری برای هر مسئولی به شمار می‌آید، اما به نظر می‌رسد با پایان سال 94، شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نیز از یاد مدیران دولت رخت بر بسته، چراکه نوع برخورد مسئولان نکا با مردم شهرستان  در این موضوع از آن حکایت دارد.

در انتها نیز این پایگاه خبری آمادگی خود در انعکاس اقدامات و شرح ماجرا از سوی مسئولان مربوطه برای مردم در راستای تنویر افکار عمومی و ارائه گزارش از سوی نهادهای مربوطه شهری و شهرستانی در راستای انجام وظیفه ذاتی رسانه‌ای را اعلام می‌دارد.