زعفران بی هویت فاروج و دراز دستی دلالان

به نقل از  پایگاه خبری راه فاروج، کم آبی، وحتی گاهی بحران آب، ضرورت تغیر الگوی کشت  را در شهرستان فاروج بیشتر می کرد،

دیر زمانی یکی از نشانه های شهر فاروج  وروستاهای همجوارش تاکستان هایش بود اما آبیاری غرقابی شیوه های سنتی   وکشت وداشت وبرداشت، خشکسالی ها مداوم، در ردیف خرید تضمینی قرار نگرفتن کشمش و و... انگیزهای تاکداران رو کم وکمتر کرد به طوری که حالا کمتر تاکستانی را در حاشیه جاده آسیایی می بینیم.

زعفران+فاروج+دلالان

 

نزدیک به یک دهه است که کشاورزان شهرستان فاروج، آگاهانه یا ناآگاهانه اقدام به کشت زعفران کرده اند  وهر سال بر سطح زیر کشت افزوده می شود بطوریکه بر اساس آخرین آمار سطح زیر کشت از هزار هکتار گذشته  است.

اگر این روزها مسیرتان به روستاهای شهرستان بویژه در دهستان شاه جهان بخورد افراد زیادی را می بینید که سطل به دست در یک ردیف  پشت سر تراکتورها در تکاپویند ، کشت آنها زعفران است وسطل ها انباشته از پیاز زعفران که نحوه تهیه آن اما و اگر دارد.

یکی از مسئولان حوزه کشاورزی شهرستان در پاسخ به خوب یا بد بودن روند افزایش سطح زیر کشت چندی پیش گفت، نمی توانیم جلوی مردم را در خصوص افزایش زیر کشت بگیریم؛ این محصول زود به سود دهی می رسد وبا توجه به شرایط معیشتی مردم برای آنان به صرفه تر است.

زعفران+فاروج+دلالان

اما اینجا چند سوال مطرح است

در حالی  که پیازهای قاچاق شده به افغانستان که تا چندی تکذیب می شد وبعد هم از سوی مسئولان تایید شد دارد نتیجه می دهد واقلیم افغانستان هم  به کمک آمده وکشورهایی که چشم دیدن اول بودن ایران را در تولید طلای سرخ نداشتد به کمک شتافته اند، آیا این روند تولید بدون نظارت بر نحوه تامین پیاز که خود اما واگرهای بسیاری دارد ودست دلالان را برای افزایش قیمت پیاز با توجه به رو به رشد بودن میزان تقاضا، باز گذاشته واز این محل بسیاری یک شبه ره صدساله طی کردند، افقی روشن دارد.

این روال این جا به پایان نمی رسد، زمان برداشت زعفران هم تعداد چهره های ناشناس در شهرستان افزایش می یابد وگاهی چهره های آشنا دست به اقدامات عجیبی می زنند وبا حضور در مزارع، گل تولیدی را می خرند واز شهرستان خارج  می کنند وفرصت اشتغالزایی از محل پاک کردن گل وفرآوری وبسته بندی آن را می گیرند.

نبود شرکت تعاونی زعفران کاران، فعالیت های جزیزه ای را بیشتر کرده است.

این دغدغه وجود دارد که در شرایطی که مشکل فرآوری، برند سازی نشدن واستفاده نشدن از بسته بندی مناسب در عرضه این محصول استراتژیک وارز آور برای کشور، در خراسان رضوی به عنوان مهد تولید این محصول،  مشکلاتی ایجاد کرده است، تولیدات ما هم به جای کمک، با قرار گرفتن دردست دلالان ، برمشکلات بیفزاید.

زعفران+فاروج+دلالان

اگر بخواهیم زعفران سرنوشت بهتری از کشمش شهرستان داشته باشد نیازمند همت مسئولان ومردم برای ساماندهی روند کشت، تولید وبرداشت وعرضه این محصول هستیم.

امام جمعه شهرستان بارها در خصوص روند فرآوری محصول زعفران به مسئولان در شهرستان تذکر داده اند.

حجت الاسلام عباسعلی قلی زاده با اشاره به اینکه بسیاری از اهالی روستاهای شهرستان براثر خشکسالی ها در تنگنا هستند افزود:  اگر با برنامه ریزی مناسب، گل برداشت شده به جای خارج شدن از شهرستان، در بین خانواده های روستاهای دهستان سنگر که محرومیت بیشتری دارند، توزیع وپاک شود، هم به معیشت این خانواده ها کمک وهم برای مدت زیادی اشتغالزایی موقت می شود.

وی افزود: زعفران باید با نام وبرند خود شهرستان عرضه شود تا دست دلالان کوتاه وسود به تولید کننده اصلی برسد.

زعفران+فاروج+دلالان

حجت الاسلام قلی زاده گفت: با برنامه ریزی مسئولان از محل تولید این محصول، فرصت های شغلی بسیاری با ایجاد صنایع وابسته وتبدیلی فراهم کرد.

جای خالی صنایع تبدیلی ووابسته این محصول در شهرستان احساس می شود.

نگاه های کارشناسی به روند تولید ضروری است اما کمرنگ است  وباید مراقب بود این افزایش کشت، کشاورزان را متضرر نکند، که اگر عرضه بیش از تقاضا باشد با توجه به کامل نبودن چرخه تولید وعرضه آن در شهرستان وخروج این محصول از شهرستان به صورت گل، بازهم تلاش کشاورز زحمتکش  را بی اثر می کند.

اما رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فاروج در خصوص این محصول گفت: سطح زیر کشت سال گذشته  زعفران شهرستان 980 هکتار  بود که از این مقدار، 560 هکتار آن بارور بوده است.

 احمد کنعانی گفت: امسال این مقدار به یک هزار  و300 تا 400 هکتار می رسد.

زعفران+فاروج+دلالان

وی افزود:  سال گذشته بهره برداران محصول زعفران شهرستان به یک هزار و80 نفر  رسیده بود که امسال این رقم هم افزایش می یابد.

وی افزود: سال گذشته 450 تن گل و5هزار  تن سرگل از شهرستان خریداری شد.

خبر خوش برای زعفران کاران شهرستان

رئیس جهاد کشاروزی شهرستان گفت: مدیر  تعاون روستایی خراسان شمالی در جلساتی که با محوریت محصول زعفران تشکیل شد از خرید زعفران  از سوی اتحادیه های تعاونی خبرداد.

کنعانی بیان داشت: شهرستان فاروج رتبه نخست استان را در سطح زیر کشت محصول زعفران دارد وساماندهی تولید وعرضه این محصول از دغدغه های فعالان این بخش است.

زعفران+فاروج+دلالان

وی گفت: شرکت تعاونی که با هدف ساماندهی این محصول در شهرستان در مرحله تشکیل است 9نفر عضو اصلی دارد که درحال طی مراحل ثبتی است.

کنعانی از صدور 3 مجوز پروانه تاسیس واحدهای فرآوری زعفران هم خبرداد وگفت: متقاضیان در حال پیگیری مراحل اداری هستند.

کنعانی افزود: با توجه به نبود صنایع تبدیلی این محصول، زعفران شهرستان به صورت گل به خراسان رضوی منتقل ودر این استان فرآوری می شود.

9.4 درصد کل ارزش اقتصادی حوزه کشاورزی و21.5درصد تولیدات کشاورزی استان مربوط به شهرستان فاروج است این در حالیست که شهرستان  18.9 درصد از سطح کشت باغات  وزمین های زراعی استان را به خود اختصاص داده است.