هشدار نسبت به احتمال شیوع بیماری کریمه گنگو

تب خونریزی دهنده کریمه گنگو (CCHF) بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، که برای اولین بار در کریمه (شوروی سابق) و کشور کنگو گزارش شده است و سپس در کشورهای مختلف جهان شناسایی و گزارش شد.

عامل بیماری تب خونریزی دهنده، ویروسی از خانواده بناوریده است که از طریق گزش کنه، تماس با دام آلوده، تماس با بافت خون و ترشحات دام و انسان آلوده قابل انتقال است.

در دام علائم مشخصی از این بیماری وجود ندارد، ولی در انسان بیماری با تب بالا، ‌ دردهای عضلانی و سردرد شروع و با خونریزی عمومی در بدن به مرگ منتهی خواهد شد.

مبارزه با ناقل بیماری (کنه) از طریق سمپاشی دام‌ها و اماکن دامی، رعایت موارد ایمنی و بهداشتی هنگام کار با دام در کشتارگاه‌ها، ‌عدم استفاده از گوشت‌های فاقد مهر دامپزشکی، جلوگیری از نقل و انتقال و ورود و کشتار دام‌های مشکوک و غیربومی و خرید دام از محل‌های مجاز از اقدامات بهداشتی کنترلی این بیماری است.

بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری است که از طریق گوارش منتقل نمی شود بلکه از راه خون منتقل شده و افرادی که با دام سرو کار دارند باید از پاشیده شدن خون بر پوست و دستها و نقاط بدن با استفاده از دستکش و لباسها جلوگیری کرده و کلیه نکات ایمنی در این زمینه را رعایت کنند.

 تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود، بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین شناسایی و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد.

در سال ۱۹۶۹ معلوم شد پاتوژن ایجاد کننده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در کشور کنگو آفریقا مشاهده شده و از این رو ارتباط این دو مکان و بیماری باعث نام فعلی تب کریمه کنگو شد.

طرح مبارزه با بیماری کریمه گنگو در آذربایجان غربی آغاز شد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی آذربایجان غربی از آغاز طرح مبارزه با انگلهای خارج از بدن دام جهت پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه گنگو در استان خبر داد و گفت: این طرح از اول مرداد به مدت یک ماه در استان اجرا می شود.

نادر صدقی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: در راستای مبارزه با بیماری تب هموراژیک کریمه کنگو با توجه به قابل انتقال بودن بین انسان و دام و همچنین به جهت اینکه ناقل بیماری مذکور کنه ها هستند که با افزایش دما فعالیتشان تشدید می شود نسبت به شیوع این بیماری هشدار دارد.

وی ادامه داد: در این راستا اداره کل دامپزشکی استان در شش شهرستان مرزی سردشت، بوکان، تکاب، پیرانشهر، نقده و مهاباد از اول مردادماه امسال عملیات مبارزه با انگلهای خارج بدن دام را آغاز کرده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی آذربایجان غربی ادامه داد: این طرح در مدت یک ماه به اجرا درآمده و در طول اجرای آن، عملیات سمپاشی بدن دام سنگین و سبک و بخشی از جایگاه انجام خواهد شد.

صدقی با بیان اینکه امسال تاکنون موردی از بیماری تب کریمه گنگو در استان مشاهده نشده است افزود: این اقدام در راستای ارتقای سلامت و بهداشت جامعه اجرا می شود.