حراج سلامت در خیابان‌های بندرعباس همچنان ادامه دارد

‌بندرعباس به عنوان یک شهر تجاری شناخته می‌شود که با سیل عظیم کارگران و مسافران روزانه روبه رو است که در این میان نیاز و تقاضای آنها برای تامین و مصرف مواد غذایی با قیمتی پایین سبب ایجاد پایگاه‌های عرضه غذاهای خیابانی می‌شود.

چند سالی است که غذاهای سنتی خانگی مانند انواع خورشت و کباب نیز راه خود را به پیاده روهای شهر باز کرده‌اند. غذاهایی که از نحوه تولید و سلامت مواد اولیه تا مکان تهیه و بسته بندی آنها اطلاعات درست و واضحی در دست نیست و ظاهرا دستگاه‌های مسئول هنوز متوجه خطرات احتمالی مصرف این غذاها نشده اند.

جدا از اینکه این غذاها در چه فضا و با چه موادی طبخ می‌شوند فروش خیابانی و بدون امکانات لازم برای نگهداری مواد غذایی که ظاهرا به کسب و کاری سود آور تبدیل شده، نشان از غیر بهداشتی بودن این گونه غذاها دارد، در حالی که این موضوع به سلامت عمومی و شهروندان مربوط می‌شود و مسئولان امر  باید درنظارت بر این گونه داد و ستدها نقش بیشتری ایفا کنند.

مریم اکرمی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، ‌در زمینه خریدن و مصرف غداهای خیابانی گفت: در یک نگاه کلی اگر بخواهیم مهم‌ترین مزیت غذاهای خیابانی را نام ببریم، باید گفت مهم‌ترین، بیشترین و شاید تنها مزیت غذاهای خیابانی، قیمت کمتر آنها نسبت به اقسام دیگر خوراکی هاست، در واقع این نوع غذاها به دلیل قیمت نازل و با توجه به در معرض دید بودن در افراد ایجاد وسوسه و آنها را وادار به خرید می‌کنند. جز این مورد، غذاهای خیابانی از نظر سایر فاکتورها، به ویژه فاکتورهای بهداشتی و سلامت، فاقد استانداردهای لازم و حداقلی هستند.

وی اضافه کرد: نکته اساسی درباره هرگونه غذای خیابانی، بهداشت مواد غذایی است، به عبارت ساده‌تر، اغلب مطالعات نشان می‌دهند که غذاهایی که به این شیوه در خیابان عرضه می‌شوند، از احتمال بسیار بالای از نظر آلودگی‌های متعدد برخوردارند، در ضمن از نظر تغذیه‌ای، از آنجا که این دسته از غذاها برای مدت طولانی پخته شده و چندین نوبت گرم و سرد می‌ شود، ارزش غذایی‌شان بسیار پایین خواهد آمد.

اکرمی با بیان اینکه ممکن است اینگونه غذاها که هیچ نظارت بهداشتی بر روند تهیه آنها نیست، می‌توانند بیماری‌های گوناگونی را منتشر کنند، افزود: به عبارت ساده‌تر، ممکن است فرد عرضه‌ کننده به بیماری عفونی مبتلا باشد و یا به دلیل نا آگاهی، اصول بهداشتی را رعایت نکند. به طور مثال‌ کمتر می‌بینیم که این دوره گردها با دستکش، کلاه و پیش‌بند به سرو این مواد غذایی بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از فروشندگان به منظور ارزان‌تر درآمدن محصولات‌شان، مواد اولیه را فله‌ای خریداری می‌ کنند که در نهایت بر کیفیت محصول اثرگذار است، به این معنا که مقادیر بالای آفت‌کش یا حتی کرم‌خوردگی در مواد اولیه دیده می‌شود که مصرف حتی پخته آنها نیز برای افراد زیانبار است، بنابراین آلودگی اولیه نیز یکی دیگر از عواقب خوردن غذاهای خیابانی است.

به گزارش ایسنا، هرچند که ‌ایسنا پیش تر نیز به این معقوله پرداخته و گزارش‌هایی در این مورد منتشر کرده، اما هیچ تغییری در این خصوص در سطح شهر صورت نگرفته و همچنان فروش غذاهای خیابانی در ظرف های یک بار مصرف دربازارها و خیابان های مرکز شهر دیده می‌شود. با وجود اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر بروز مواردی مانند مسمومیت غذایی بر اثر مصرف اینگونه غذاها که مشخص نیست در کجا تهیه می‌شوند، منتشر نشده، سوال اینجاست که آیا صرفا با رخ دادن اتفاقی ناگوار بخصوص برای کودکان و سالمندان‌، حساسیت این موضوع درک می‌شود؟