پیوستن ۷ هزار سعودی به داعش

اگر شیوه‌های مقابله نظامی و اقتصادی برای همه شناخته شده است،‌ مقابله فرهنگی با تروریسم باید ابتدا از شیوه‌هایی شروع شود که در مدارس و دانشگاه‌های سعودی و حلقه‌های علمی آلوده در مساجد عربستان(به استثنای مناطق شیعه‌نشین) تدریس می‌شود، این حقیقتی است که تعداد سعودی‌های پیوسته به گروه‌های تروریستی اثبات کرده است.

پیوستن 7 هزار سعودی به  داعش

سایت آمریکایی دیلی پل متخصص در امور امنیتی تعداد تروریست‌های سعودی گروه داعش را هفت هزار نفر برآورد کرده بود که از نظر تعداد در رده نخست قرار دارند. اوایل سال 2015 هم شبکه روسیاالیوم در گزارشی اعلام کرد بیشتر عاملان عملیات انتحاری در سوریه و عراق، ملیت سعودی داشته‌اند .

به طور خلاصه باید گفت صنعت  تروریسم نتیجه طبیعی سیاست آموزشی رسمی در عربستان است، سیستمی که هر چیزی غیر از وهابیت و آموزه‌ها و افکار انحرافی و گمراه کننده آن را بدعت و کفر و شرک و در نتیجه ریختن خون و حتی سربریدن را مجاز می‌داند. در سال‌های نخست تحصیل، کودک سعودی با واژه‌های بدعت شرک توحید و در سال‌های پایانی تحصیل، دانشجوی سعودی می‌تواند این واژه‌ها را تشخیص داده و در عمل با تکفیر همه کسانی که وهابی نیستند، اجرا کند.

17 شاخص افراط گرایی در جامعه عربستان از نگاه کارشناس سعودی

با افزایش تعداد داعشی‌ها در داخل عربستان، پادشاهی آل سعود ناقوس خطر را پس از آنکه اثرات تروریسم تکفیری به خودش برگشته، به صدا درآورده است.

اخیرا پس از اقدام هولناک دو برادر سعودی عضو گروه تروریستی داعش در قتل مادرشان و زخمی کردن پدر و برادرشان،‌هشتگی با عنوان«#کیف_نعرف_ان_فی_بیتنا_داعشی» یعنی چگونه بدانیم که در خانه‌مان یک داعشی وجود دارد،‌ از سوی فعالان سعودی در شبکه‌های ارتباط اجتماعی ایجاد شده است. جنایت اخیر رعب و وحشت را در میان خانواده‌های سعودی درباره احتمال این‌که در جامعه‌ای که ترویج و تحریک به خشونت داعشی می‌کند،‌داعشی باشند، به وجود آورده است.

فعالان سعودی در شبکه‌های ارتباط اجتماعی، یک خبر قدیمی را باز نشر کردند که به 17 شاخص افراط‌گرایی پرداخته و به خانواده‌ها و مسئولان درباره هوشیاری در این زمینه هشدار داده است. بر اساس این خبر، منصور الشمری کارشناس امور گروه‌های تروریستی و افراطی در عربستان از 17 نشانه و شاخص افراط‌گرایی سخن گفته است و خواستار کنترل و نظارت والدین و خانواده‌ها و دستگاه‌های مسئول بر فرزندانشان با توجه به این علائم و شاخص‌ها شده بود.

17 شاخص افراط گرایی در جامعه عربستان از نظر این کارشناس سعودی به این شرح است:

1-به راحتی دیگران را به کفر و گمراهی متهم کردن

2-تکفیر دولت‌ها، نیروهای امنیتی و حلال دانستن کشتن آنها

3-تحریک مستمر علیه پیروان ادیان و مذاهب دیگر که با آنها(تحریک‌کنندگان) اختلاف دارند.

4-انتقاد از علما و تکفیر آنها و برتر خواندن علمای افراطی نسبت به آنها

5-نرفتن به مسجد به خاطر این‌که خطیب یا امام مسجد از سوی دولت منصوب شده یا طرفدار آن است.

6-خوشحالی از عملیات تروریستی گروه‌های افراطی و آن را پیروزی خداوند و رسول(ص) توصیف کردن

7-گمراهی گروه‌های مخالف عقیده‌اش را علت و عامل کافی برای کشتن از طریق تمام وسایل قلمداد کردن

8-درخواست‌ها برای همزیستی با دیگران(پیروان مذاهب دیگر) را توطئه علیه اسلام و تهدیدی علیه آن خواندن

9-سختگیری در قبال خانواده‌اش به ویژه زنان

10-شیوه‌های دولتی دین را تساهل و کوتاهی در انتقال تعالیم دین صحیح قلمداد کردن

11-احساس غربت داشتن(احساس طرد شدن از جامعه) و آن را مرتکب تکرار کردن

12-پوشیدن لباس‌های متفاوت از جامعه‌اش مانند عمامه یا پوشش افغانی

13- انکار فتاوای علما

14-نادیده گرفتن و کم ارزش خواندن موفقیت‌های علمی جامعه

15-گرایش به مسائل ماورایی و خارق العاده و رویاها(خیالبافی)

16-نادیده گرفتن تحصیل یا کار و فعالیت و گوشه‌گیری و فاصله‌گرفتن از خانواده و دوستان

17- رفتار همراه با احتیاط مبالغه‌آمیز با دیگران

شاخص‌های افراط‌گرایی در جامعه عربستان به روایت یک رسانه‌ سعودی

با وجودی که رژیم آل سعود و رسانه‌هایش با چشم‌پوشی از واقعیت‌ها و تلاش‌هایشان برای اینکه تروریسم را سرطانی نشان دهند که از خارج وارد شده، باید گفت رژیم سعودی در حقیقت خود سرطانی است که در پیکر امت اسلام ریشه دوانده است،‌با نگاه به شاخص‌ها و علائمی که رسانه‌های سعودی درباره افراط‌گرایی مطرح کرده‌اند، درمی‌یابیم که تعداد افراد میانه‌رو در عربستان بسیار کمتر از افراطیونی هستند که هر لحظه بر تعدادشان افزوده می‌شود، افراط‌گرایی از شخص پادشاه و مفتیان و شیوخ درباری وهابی آغاز و نسخه‌های آنها که به سرعت آماده می‌شود و جوانان را به داعشی تبدیل می‌کند.

اما علائم و شاخص‌های یک داعشی:

1- به راحتی دیگران را به کفر و گمراهی متهم کردن

2- تکفیر دولت‌ها، نیروهای امنیتی و حلال دانستن کشتن آنها

3- تحریک مستمر علیه پیروان ادیان و مذاهب دیگر که با آنها(تحریک‌کنندگان) اختلاف دارند.

این سه شاخصه کاملا بر پیروان مذهب جعلی وهابی تطبیق می‌کند که پیروان مذاهب اسلامی دیگر به ویژه شیعیان را کافر دانسته و ریختن خونشان را حلال می‌دانند و کشتن دیگران را تشویق می‌کنند.

4-انتقاد از علما و تکفیر آنها و برتر خواندن علمای افراطی نسبت به آنها

5-نرفتن به مسجد به خاطر این‌که خطیب یا امام مسجد از سوی دولت منصوب شده یا طرفدار آن است.

علمای میانه‌رو اهل سنت همواره در معرض هجمه وهابیون قرار دارند از جمله این افراد، عبدالله بن عبدالرحمن السعد از شیوخ وهابی، شیخ فرحان المالکی(اندیشمند و پژوهشگر مطرح عربستانی) را انسان گمراه و پیرو هوای نفس و منحرف از کتاب خدا و سنت رسول(ص) و مخالف با عقاید مسلمانان توصیف می‌کند.

6-خوشحالی از عملیات تروریستی گروه‌های افراطی و آن را پیروزی خداوند و رسول(ص) توصیف کردن

بسیاری از وهابیون از جنایاتی که گروه‌های تروریستی‌ای که آنها را اسود(شیران) خلافت می‌خوانند، به وجد می‌آیند و ابراز شادمانی می‌کنند، البته هر گاه عملیات تروریست‌ها بیگناهان خارج از عربستان را هدف قرار می‌‌دهد.

7-گمراهی گروه‌های مخالف عقیده‌اش را علت و عامل کافی برای کشتن از طریق تمام وسایل قلمداد کردن

ابن تیمیه پدر معنوی موسس وهابیت فتوایی مبنی بر گمراهی شیعیان و مهدورالدم بودن آنها صادر کرده بود، بسیاری از پیروان ابن تیمیه هم به صدور چنین فتاوای نفرت‌انگیز ضد اسلامی علیه شیعیان دست زده‌اند.

8-درخواست‌ها برای همزیستی با دیگران(پیروان مذاهب دیگر) را توطئه علیه اسلام و تهدیدی علیه آن خواندن

اینجا تناقض آل سعود به اوج خود می‌رسد،‌زیرا در حالی که سلاح خود را به روی پیروان مذاهب اسلامی دیگر نشانه گرفته‌اند، رهبری تحرکات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اشغالگر را به دست گرفته‌اند، پیروان وهابیت این عادی‌سازی را با گفتن این‌که والیان امر(منظور حکومت پادشاهی آل سعود) آگاه‌تر و درایتشان بیشتر از دیگران است، توجیه می‌کنند.

9-سختگیری در قبال خانواده‌اش به ویژه زنان

بهترین مثال در این زمینه، رفتارها و اقدامات شیوه موسوم به امر به معروف و نهی از منکر آل سعود (مشهور به پلیس مذهبی) علیه مردم و نقض حقوق زنان است.

10-شیوه‌های دولتی دین را تساهل و کوتاهی در انتقال تعالیم دین صحیح قلمداد کردن

در این زمینه اخیرا 120 نفر از شیوخ وهابی به اصلاح شیوه‌های آموزشی سعودی و حذف برخی موادی که در تکفیر زیاده‌روی کرده است، در بیانیه‌ای اعتراض کردند.

به این ترتیب ملاحظه می‌کنیم که حداقل 10 بند از این 17 بند(شاخص‌های افراط‌گرایی در جامعه  عربستان) بر وهابیون و شیوخ آنها تطبیق می‌کند که عربستان را به مهمترین صادرکننده تروریسم و افراط گرایی در منطقه و جهان تبدیل کرده است و حتی شهروندان عربستانی مخالف فکر وهابی را هدف حملات تروریستی خود قرار می‌دهند.

اعتراف یک رسانه سعودی: جامعه عربستان به یک انتفاضه اجتماعی فراگیر برای قطع ریشه‌های فرهنگ مرگ و نفرت نیاز دارد

روزنامه عکاظ بر ضرورت قطع ریشه‌های تروریسم و پوست‌اندازی جامعه عربستان و نیاز آن به یک انتفاضه اجتماعی فراگیر برای قطع ارتباط آن با هر چیزی که به فرهنگ مرگ و نفرت‌پراکنی مرتبط است، تاکید کرد و هشدار داد در غیر این صورت، مردم ما(عربستان) شرایط فردی را دارند که در حال احتضار و مرگ است.

این روزنامه با اشاره به جنایت اخیر دو سعودی داعشی در کشتن مادرشان به طرز دلخراش و هولناک نوشت تروریسم خارج از کشورمان بود، اکنون در شهرهایش است، خارج از محله‌های ما بود،‌اکنون در راه‌ها و جاده‌هایش است،‌خارج از خانه‌هایمان بود، اکنون در داخل اتاق‌هایش است و ما اکنون از این‌که مسلمانی خون نزدیکشان را که خونشان در رگ‌هایش است،‌مباح شمرده و می‌ریزد، مات و مبهوت می‌شویم.

این روزنامه در  ادامه آورده است : بعد از این حوادث باید منتظر چه چیزی باشیم؟ توحش چه شگفتی‌های دیگری در چنته خود دارد؟ آیا ژن‌های توحش، جنین‌ها را در رحم مادران منفجر خواهند کرد؟ مشکل در چیست، آیا عملا آن را شناخته‌ایم، آیا روزی قدرت رویارویی با آن را دارا هستیم؟ آیا ما در مقابل درخت فاسدی قرار داریم که راه درمانش، ریشه‌کنی آن به جای تلاش برای چیدن شاخه‌های پژمرده و درمان ریشه‌های فاسدش است؟

 

 

این روزنامه با تاکید بر اینکه جنایت اخیر دو برادر سعودی داعشی در قتل فجیع مادرشان نشان داد که این مسئله دیگر یک مسئله مختص تریبون‌های نظریه‌پردازی یا دستگاه‌های امنیتی یا علمای دینی و تربیتی نیست، بلکه یک مسئله مربوط به تمام جامعه عربستان است،آورده است : به یک انتفاضه اجتماعی فراگیر برای قطع ارتباط آن با هر چیزی که به فرهنگ مرگ و نفرت‌پراکنی مرتبط است، نیازمندیم در غیر این صورت، مردم ما(عربستان) شرایط فردی را دارند که در حال احتضار و مرگ است.

روزنامه الوطن سعودی با اشاره به جنایات کشته شدن اعضای خانواده و خویشاوندان در جامعه عربستان طی یک سال اخیر، پنج مورد از این جنایت‌ها را هولناک توصیف کرد و نوشت : کارشناسان علم روانشناسی و اجتماعی سه عامل خلل و نقص در آگاهی فکری، محیط خانواده و ارزش‌های اجتماعی را عامل وقوع این جنایات قلمداد می‌کنند.

این روزنامه نوشت آشفتگی موروثی حاکم بر تربیت خانوادگی مبتنی بر خشونت لفظی، آزار جسمانی، تجاوز به دیگران و نقض حقوق آنها در زمینه اظهارنظر و بیان، به تولید شخصیت‌های متخاصم و متجاوز و عاری از انسانیت در داخل خانواده‌های سعودی منجر شده که درون خود را با خشم، تجاوز، حمله و قتل نمایان می‌کند.

عبدالله الحریری کارشناس علم روانشناسی سعودی به الوطن گفته است : مردم در جامعه ما(عربستان)، عبادت را از روی عادت و نه رفتار انجام می‌دهند که این خلل و نقص خطرناکی است که منجر به اختلالات شخصیتی و تقویت رفتارهای منفی می‌شود. به گفته وی، جامعه عربستان از اختلالات و نقایصی در زمینه تربیت خانوادگی رنج می‌برد که درنهایت به تقویت مفهوم شریعت جنگل در نسل‌ جوان و خصمانه رفتار کردن آنها می‌شود که نتایج آن را امروز در حوادث قتل نزدیکان و خویشاوندان می‌بینیم و این روحیه تجاوزگری به مردم ضعیف‌تر در زندگی شخصی خصمانه مانند زنان و کودکان و سالخوردگانی که قدرت دفاع از خود را ندارند، منتقل می‌شود.

وی به وجود فکر تروریستی یا  افراطی در جامعه سعودی به سبب نبود کانال‌های ارتباطی مستقیم با کارشناسان علم روان‌شناسی اشاره می‌کند.

الوطن چند مورد از جنایات تروریستی شهروندان سعودی طی یک سال اخیر را به این شرح اعلام کرده است :

- جولای 2015، یک انتحاری سعودی خود را در مقابل ایست بازرسی در جاده الحایر الریاض منفجر کرد، وی پیش از این اقدام، عموی خود را به قتل رساند و خودروی‌اش را به سرقت برده بود. این فرد همچنین پدرش را به ضرب گلوله به قتل رساند.

- سپتامبر 2015، دو جوان پس از پیوستن به گروه داعش، پسر عموی خود را در حائل به قتل رساندند.

-ژوئن 2016، دو برادر دوقلو، پس از کشتن مادرشان در شهر ریاض، درصدد قتل پدر و برادرشان برآمدند.