بهترین گیلاس کشور را در کرج تولید می کنیم

امیر پهلوانی باغدار کرجی و تولید کننده گیلاس و آلبالو در گفت و گو با تیتر1 گفت: حوزه کشاورزی خالص ترین بخش تولید ملی است که می توان ادعا کرد که هیچ وابستگی به خارج از کشور ندارد و کاملاً بومی و ملی به فعالیت ادامه می دهد و در زمینه تولید ثروت نیز بسیار برجسته در رتبه های بالا قرار دارد.

 

بهترین گیلاس کشور را در کرج تولید می کنیم/ شیوه توزیع میدان تره باری از دوره قاجار تغییری نکرده است

پهلوانی با اشاره به باغداری و تولید میوه های درختی افزود: الحمد الله امروز کشور در زمینه تولیداتی باغی و میوه های درختی نه تنها خودکفا شده بلکه در بسیاری موارد قادر به صادرات به دیگر کشور های نیز هست، در گذشته کشور در این زمینه وابستگی وجود داشته به طور مثال سیب و یا پرتغال شب عید عموماً وابسته به خارج کشور بود، اما امروز به لطف خدا و زحمت کشاورزان در این زمینه از مرز خود کفایی گذشته ایم.

این تولید کننده گیلاس و آلبالو گفت: ما به طور اختصاصی به تولید گیلاس و آلبالو در جاده چالوس مشغول هستیم، دامنه سلسله کوه های البرز از حدود مشهد تا زنجان با توجه به شرایط آب و هوایی نیمه معتدل و نسبتاً سرد برای رشد و پرورش درختان گیلاس و آلبالو بسیار مناسب است و هر چه به سمت دامنه و ارتفاع های بالاتر نزدیک می شویم کیفیت محصولات بهتر و بهره وری از زمین افزایش می یابد.

بهترین گیلاس کشور را در کرج تولید می کنیم/ شیوه توزیع میدان تره باری از دوره قاجار تغییری نکرده است

وی در ادامه گفت: می توان ادعا کرد که بهترین نوع این محصول در دره ها و روستاهای سلسله جبال البرز به خصوص مناطق میانی آن از دماوند تا طالقان و جاده چالوس کرج تولید می شود و این مسئله بیشتر به هوای خنک و آب فراوان بر می گردد.

پهلوانی با اشاره به مشکلات تولیدات کشاورزی اظهار داشت: خوشبختانه ما در زمینه کیفیت محصولات و بهره وری رشد بسیار خوبی کرده ایم و محصولات مشابه خارجی به هیج وجه توان ورود به بازار کشور را ندارند ولی باید گفت که در زمینه های بسته بندی و نگه داری و به خصوص بازار توزیع بسیار سنتی عمل می کنیم.

وی با اشاره به شیوه توزیع میوه های درختی و نباتات گفت: شیوه توزیع میوه های درختی در کشور از دوره قاجار تا به حال تغییر جدی نکرده است؛ الگوی میدان تره بار و امانت فروشی بسیار کهنه و سنتی است که باید گفت هیچ پیشرفت و توسعه ای پیدا نکرده است، این که کشاورزان محصولات خود را در میدان بار امانت گذاشته و بارفروش آن را بر اساس تشخیص خود به فروش برساند شیوه کهنه و قدیمی است، در شیوه توزیع و فروش میدان تره باری بیشترین سهم ارزش محصولات به دلال ها و واسطه های می رسد و تولید کننده و کشاورز در این میان سهم بسیار کمتر و البته زحمت فراوانی را متحمل می شود.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار تغییر این وضعیت چیست؟ گفت: به دلیل اینکه سالهای بسیار زیادی این الگو حاکم بوده و رقیب جدی هم پیدا نکرده امیدی به تغییر آن نمی رود، ولی اگر بتوان به هر طریق واسطه ها را میان تولید کننده و مصرف کننده کاهش داد هم برای کشاورز و هم مصرف کنند سود ده و مفید خواهد بود.

این باغدار در ادامه اظهار داشت: ما در زمینه بسته بندی و جابجایی محصولات نیز پیشرفت نکرده ایم، به طور مثال بسته بندی و نگه داری گیلاس طوری است که در بهترین حالت بعد از چینش از درخت، دو الی سه روز این محصول دوام می آورد و عملاً بعد از سه روز فاسد می شود و این مدت برای جابه جایی و فروش مناسب بسیار کم است، در صورتی که در کشورهای دیگر هم بسته بندی و هم سرعت انتقال بسیار سریع است.

بهترین گیلاس کشور را در کرج تولید می کنیم/ شیوه توزیع میدان تره باری از دوره قاجار تغییری نکرده است

پهلوانی در پایان گفت: ما باید در دو مورد بسته بندی و بازار فروش محصولات کشاورزی و میوه های درختی تغییرات اساسی بوجود آوریم تا اولاً کیفیت بسیار بالای محصولات مدت بیشتری حفظ شود و ثانیاً با از بین رفتن دلال ها و واسطه ها سرعت انتقال محصولات به دست مصرف کننده افزایش یابد، اگر این امر صورت گیرد بیشترین منفعت و سود به کشاورز و مصرف کننده می رسد.