ایجاد اشتغال مهم‌ترین خواسته جوانان کهگیلویه و بویراحمد از رئیس جمهور

به گزارش خبرگزاری  فارس از یاسوج، نرخ بیکاری در بین جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت بحرانی قرار دارد و کلید دولت تدبیر و امید نه تنها گره‌ای از این مشکل باز نکرد بلکه این مشکل همچنان به قوت خود باقی است و باید گفت آمار بیکاران در این استان رو به افزایش است.

استان کوچک و دارای جمعیت حدود 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد دومین استان با درصد بالای نرخ بیکاری است و انتظار می‌رود دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به کهگیلویه و بویراحمد و مشکلات این استان داشته باشد که تاکنون اقدامی در این زمینه نشده است.

کهگیلویه و بویراحمد زیبا اما محروم دارای معضلاتی است که امیدواریم در سفر رئیس جمهور به استان که در سال پایانی عمر دولت یازدهم انجام می‌شود برای این معضلات چاره‌اندیشی شود تا شاید چراغ امیدی در دل جوانان این استان روشن شود.

جوانان تحصیلکرده‌ای که با هزاران امید و آرزو راهی دانشگاه می‌شوند اما بعد از پایان دوران تحصیل و دانشگاه شغلی ندارند و بیکار هستند و عده‌ای از این افراد هم برای کمک به خانواده به دستفروشی روی می‌آوردند که همین موضوع بهانه‌ای شد تا گپ و گفت‌وگویی با برخی از این جوانان داشته باشیم.

خیلی از آنها حاضر به مصاحبه و بیان حرف‌هایشان نبودند و ترجیح می‌دادند به کارشان ادامه دهند، برخی از آنها می‌گفتند چند بار در خصوص بیکاری و وضعیت خودمان مصاحبه کردیم اما دردی دوا نشد و همه چیز به همان به همان شکل سابق ماند.

یاسر، جوان 25 ساله‌ یکی از کسانی است که گفت قبلا مشکلاتمان را با خبرنگاران مطرح کردیم و آنها هم انعکاس دادند اما تاکنون اتفاق خاصی صورت نگرفته و مشکلی حل نشده است.

او که در گوشه‌ یکی از خیابان‌های شلوغ شهر یاسوج بساط میوه فروشی خود را پهن کرده با بیان اینکه کارشناسی معماری دارد و برای کمک به خانواده و داشتن منبع درآمدی مجبور به دستفروشی شده، به خبرنگار فارس گفت: مسؤولان در این استان هیچ شرکت و کارخانه تولیدی برای جذب جوانان ایجاد نکردند و ما مجبوریم در گوشه از خیابان دستفروشی کنیم.

یاسر در پاسخ به سؤالی مبنی بر سفر رئیس جمهور به استان گفت: خواسته من از رئیس جمهور احداث چندین شرکت و کارخانه تولیدی و صنعتی برای رفع محرومیت از استان و تلاش برای حل مشکل اشتغال جوانان است.

وی افزود: متاسفانه بیشتر جوان‌ها به خاطر بیکاری دست به خودکشی می‌زنند و یا در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند که اگر شغلی داشته باشد و از راهی کسب درآمد کند هرگز با چنین مشکلات اجتماعی مواجه نخواهد شد.

یاسر در پایان با تأکید بر اینکه امیدوار است مشکل اشتغال جوانان حل شود گفت: مجبوریم در این گوشه خیابان برای خودمان کار کنیم تا منبع درآمدی داشته باشیم اما در اکثر اوقات شهرداری اجازه همین کار را هم به ما نمی‌دهد.

با تاریک شدن هوا و شلوغ شدن خیابان کم‌کم بساط بقیه دست‌فروشی‌ها هم پهن می‌شود که در گوشه‌ای از پیاده‌رو چشمم به جوانی می‌افتد که بساط فروش لباس‌های بچه‌گانه خود را پهن کرده، او که خود را سعید معرفی می‌کند می‌گوید که 32 سال سن دارد و چند سالی است که تحصیلات خود را در رشته عمران به پایان رسانده اما به دلیل نبود بازار کار از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر منصرف شده است.

وی ادامه می‌دهد به دلیل نداشتن شغل تاکنون نتوانسته زندگی مشترکی برای خودش تشکیل دهد و اصولا فکر کردن به تشکیل زندگی مشترک با وجود این شرایط برایش سخت و دشوار است.

سعید خواسته‌اش از رئیس جمهور ایجاد اشتغال برای جوانان است و امیدوار است که مشکل بیکاری جوانان هر چه سریع‌تر رفع شود هر چند که به برآورده شدن آرزویش چندان امیدوار نیست.

امین آخرین جوان دستفروشی است که با او در خصوص بیکاری جوانان و اینکه چرا با وجود چند سال تحصیل در دانشگاه چنین شغلی انتخاب کرده که در پاسخ به سؤالم می‌گوید شغلی وجود ندارد و اگر باشد نیاز به پارتی است و حالا مجبوریم زندگی خود را اینگونه سپری کنیم.

وی که 29 سال سن دارد و در رشته مدیریت بازرگانی تحصیلکرده انتظار دارد مشکل اشتغال حل شود تا او هم بتواند به زندگیش سر و سامانی دهد.

بی‌شک نه تنها این جوانان بلکه همه جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد و علی‌الخصوص تحصیلکردگان دانشگاهی در کهگیلویه و بویراحمد امیدوارند غول بزرگ بیکاری نابود شود و برای آنها شغل ایجاد شود.

وجود 11 هزار تحصیلکرده بیکار در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود 11 هزار تحصیلکرده بیکار در استان گفت: نرخ بیکاری در افراد زیر 40 سال 26 درصد است که 25 درصد این افراد تحصیلکردگان دانشگاهی هستند.

حجت‌الاسلام سید علی‌فتح‌ میرمحمدی افزود: امیدواریم در سفر هیات دولت به استان برای رفع معضل بیکاری چاره‌اندیشی شود.

بیکاری 17.7 درصدی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نرخ بیکاری 17.7 درصدی در استان گفت: با توجه به سفر آتی دولت به استان خواستار نگاه ویژه رئیس جمهور برای کاهش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد هستیم.

صابر مظاهری تصریح کرد: با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد دومین استان با نرخ بالای بیکاری است، لذا تزریق تسهیلات و منابع، اختصاص تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای تحرک فعالیت‌های اقتصادی و هدایت منابع و تسهیلات به بخش خصوصی و بخش تعاونی به هیأت دولت پیشنهاد می‌شود.

اخذ تسهیلات برای رفع مشکل اشتغال استان

مجید محنایی معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نرخ بیکاری استان گفت: در سفر آتی هیأت دولت از بالا بودن نرخ بیکاری استان به عنوان یک فرصت جهت اخذ تسهیلات بیشتر برای رفع این معضل استفاده می‌کنیم.

با همه این تفاسیر اینکه کهگیلویه و بویراحمد دومین استان با درصد بالای نرخ بیکاری است هیچ شکی نیست و امیدواریم در سفر دولت به استان این مشکل اساسی چاره‌اندیشی شود.