آزادسازی ساحل در نوشهر، تحولی بزرگ در توسعه گردشگری

به نقل از نوشهرآنلاین، به اذعان برخی کارشناسان ساماندهی سواحل دریا در استان مازندران، یکی از مهم‌ترین موضوعات این استان است که هنوز به‌طور کامل اجرائی نشده است و مشکلاتی را برای گردشگران و شهروندان به وجود آورده است.

مازندران، استانی ساحلی

طول نوار ساحلی در مازندران ۳۳۰‌ کیلومتر است که از این میان سهم اماکن دولتی ۸۳ کیلومتر است و در مجموع در ۱۳‌ شهرستان استان که جزء نوار ساحلی است و ۱۷۰ دستگاه دولتی وجود دارد، در واقع می‌توان گفت باید به آزادسازی سواحل در این استان به‌عنوان طرح ملی ویژه نگریسته شود.

 

در دو ماه گذشته در یک اقدام بی‌نظیر در شهرستان نوشهر و به‌صورت متمرکز و یکپارچه بر اساس مصوبه‌ی شورای تأمین این شهرستان و همکاری فرمانداری، دادگستری، شهرداری، اطلاعات، نیروی انتظامی بیش از 4 کیلومتر از سواحل نوشهر مورد آزادسازی قرار گرفت.

 

 

 
این اقدام کم سابقه که با همت و پشتکار شهردار نوشهر، مساعدت شورای اسلامی شهر، حمایت‌های فرماندار و دادستان این شهرستان، همچنین پشتیبانی اداره کل بنادر و دریانوردی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان صورت گرفت، بیش از 4 کیلومتر از سواحل نوشهر برای استفاده عموم مردم این شهرستان و نیز تمامی گردشگران داخلی و خارجی مورد آزاد سازی قرار گرفت.

 

 

رونق گردشگری دریایی و ساحلی در قطب‌ گردشگری مازندران

 

فرماندار نوشهر با بیان این‌که آزادسازی سواحل در نوشهر با ارزش افزوده بسیار زیاد، یک اتفاق بزرگ در مازندران است، گفت: در مدت دو ماه گذشته بیش از سه کیلومتر از سواحل نوشهر آزاد شد که با تکمیل این آزادسازی حدود 24 هزار مترمربع زمین ساحلی نیز آزاد می‎شود، که فرصتی خوب برای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در نوشهر فراهم شده است.

 

وی هدف از این آزادسازی را خدمت به مردم عنوان و خاطرنشان کرد: آزادسازی سواحل در نوشهر کار بسیار سختی بود که با همت جمعی دستگاه‌های مختلف شهرستانی در حال انجام است و پنج پیمانکار هم مشغول کار برای آزادسازی هستند.

 

علی شادمان با اشاره به اینکه نوشهر به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری مازندران تبدیل شده است، افزود: در ایام عید فطر شاهد اقامت شب 530 هزار مسافر در نوشهر بودیم که نشان از استقبال گردشگران از این شهرستان دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه آزاد سازی سواحل تاثیر بسیار خوبی بر رونق گردشگری دریایی و ساحلی در نوشهر خواهد داشت، اظهار کرد: این آزادسازی در تاریخ استان مازندران، کم‌نظیر است.

 

فرماندار نوشهر در پایان یادآور شد: باید در بحث تدوین پیوست فرهنگی برای سواحل آزادسازی‌شده تلاش کرده و در عمل نیز آن‌ها را پیاده کنیم.

 

ایجاد پارک ساحلی رایگان برای استفاده عموم شهروندان

 

شهردار نوشهر هم ضمن قدردانی از همه کسانی که در آزادسازی ساحل کپورچال همکاری داشتند، بیان کرد: در آینده طرح‌های مدونی را برای استفاده بهینه و دسترسی عموم از این ساحل درنظر داریم.

 

وی با اشاره به اینکه امکانات مناسب برای گردشگری ساحلی در این منطقه ایجاد خواهد شد، خاطرنشان کرد: سعی خواهد شد با تامین اعتبار مورد نیاز، مبلمان این چهار کیلومتر از ساحل نوشهر را طی یک سال آینده ایجاد کنیم.

 

 

فرهاد بنی‌شیخ‌الاسلامی اضافه کرد: همه سعی بر این است که پارک ساحلی رایگان برای استفاده عموم شهروندان، مسافران و گردشگران احداث شود.

 

وی با اعلام این مطلب که در حال حاضر خودروها می‌توانند وارد این ساحل شوند، متذکر شد: با اجرای این طرح‌ در آینده مسیرهای ورودی وسایل نقلیه فقط برای دوچرخه‌‌ها ایجاد و تجهیز می‌شود و خودروها دیگر نمی‌توانند وارد این ساحل شوند.

 

شهردار نوشهر اظهار کرد: آزادسازی سواحل از منطقه «کپورچال» به سمت بخش مرکزی نوشهر ادامه خواهد یافت و پس از ایجاد و تجهیز زیرساخت‌ها، بسترها و امکانات موردنیاز در سواحل آزادشده، برای استفاده رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

 

شهرستان نوشهر دارای سه طرح عمومی و چهار طرح خصوصی است و وجود طرح ساحلی سیترا به عنوان طرح نگین کشور شناخته می‌شود و طرح سی‌سنگان نیز بهترین طرح‌های توریستی را به نام خود ثبت کرده است.

 

آزادسازی سواحل در نوشهر موجب خرسندی مردم و گردشگران

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نوشهر ـ رُویان طی گفت‌وگویی از آزادسازی بیش از سه‌هزار و 300 متر از سواحل نوشهر در دو ماه گذشته خبر داد و اظهار کرد: این اقدام به صورت متمرکز بر اساس مصوبه شورای تامین شهرستان و با همکاری فرمانداری، اطلاعات، شهرداری، دادگستری و نیروی انتظامی در منطقه کَپُورچال نوشهر انجام شد.

 

وی با بیان اینکه این آزادسازی با توجه به وظایف قانونی و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مساحت تقریبی 58 هزار متر مربع انجام شد، افزود: هدف اولیه و مصوب ما آزادسازی چهار کیلومتر با مساحت هفت هکتار از ساحل است که تا کنون به بیش از 80 درصد هدف خود رسیده‌ایم و مابقی کار نیز در دست اقدام است.

 

 

 
بهروز بایی‌لاشکی با اشاره به اینکه تخریب ساخت‌وسازهای صورت‌گرفته در داخل حریم دریا، بدون مشکل خاصی انجام شد، تصریح کرد: در این محدوده، در حدود 120 مالک وجود دارد که اغلب آن‌ها در این کار همکاری کردند.

 

وی بیان کرد: آزادسازی سواحل در نوشهر موجب خرسندی مردم و گردشگران شد زیرا به‌راحتی می‌توانند به دریا دسترس داشته باشند.

 

بایی‌لاشکی در پایان از مردم خواست در صورت مشاهده تصرف و یا ساخت‌‌وساز غیر مجاز در اراضی ملی و ساحلی و همچنین قاچاق چوب و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، موضوع را در هر ساعت از شبانه‌روز با شماره تلفن رایگان و کشوری 1504 به اطلاع یگان حفاظت منابع‌طبیعی برسانند.