خواب سنگین بانک مرکزی دربرابر موسسات غیر مجاز

گروه اقتصادی- بررسی ها نشان می دهد هر از چندی یک موسسه مالی سربرآورده و با شعارهای تبلیغاتی فریبنده و سودهای بالا سپرده های قابل توجهی را جذب کرده و در نهایت با ورشکستگی و کلاهبرداری از مردم به کار خود پایان داده و در این میان سپرده گذاران که معمولا از اقشار متوسط جامعه هستند و به امید کسب سود بیشتر پول خود را نزد این موسسات به امانت گذاشته اند، متحمل ضرر فراوان شده و دار و ندار خود را از دست داده اند.

 

به گزارش افکارنیوز، آن ‌طور که به نظر می‌رسد؛ زمینه فعالیت این گونه موسسات اعتباری غیرمجاز در بازار پولی و بانکی کشور مساعد است و در این میان بانک مرکزی گاهی اوقات نسبت به عدم سپرده‌گذاری در این موسسات هشدار داده و یا در صورت بالا گرفتن ماجرا و رسانه ای شدن و گسترده شدن ابعاد تضییع حقوق مردم نسبت به واگذاری تعهدات آنها به برخی بانک‌ ها اقدام کرده هرچند مردم باید مدت طولانی در انتظار رسیدن به حق خود صرف کنند.

 

درست است که بانک مرکزی نسبت به سپرده ‌گذاری نکردن در موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز هشدار می دهد اما بیشتر سپرده گذاران  نسبت به اسامی موسسات اعتباری مورد تایید این بانک ‌اطلاعی نداشته و به تبلیغات کذب این موسسات مبنی بر زیر نظر بانک مرکزی بودن بسنده  کرده و پول و سرمایه خود را به این موسسات می سپارند.

 

 

فعالیت 4500 موسسه اعتباری غیرمجاز در کشور

بر اساس گفته های ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی بیش از 4 هزار و 500 موسسه اعتباری غیرمجاز در کشور فعالیت دارند که 15 تا 20 درصد نقدینگی کشور در این موسسات سرمایه گذاری شده است.

همچنین بر اساس آخرین آمار صندوق بین‌المللی پول این موسسات با احتساب شعبه‌هایشان، 5 هزار واحد بوده  که در سرتاسر کشور فعال بوده و درحال جذب سرمایه مردم هستند این در حالی است که از میان موسسات اعتباری فعال در شبکه بانکی کشور، تنها نام چند موسسه اعتباری در فهرست اسامی مجاز اعلام شده از سوی بانک مرکزی به چشم می‌خوردکه م یتوان به موسسات اعتباری توسعه، کوثر، عسگریه، نور و کاسپین به عنوان موسسات اعتباری مجاز اشاره کرد.

اما نکته قابل تامل آن است که آیا بانک مرکزی نمی‌تواند نسبت به برخورد با موسسات مالی غیر مجاز که به آسانی اقدام به افتتاح شعب در سطح شهر کرده‌اند،‌ اقدام کند؟

در حالی که بسیاری از این موسسات در شهرها واستان های مختلف شعب متعدد داشته و اقدام به تبلیغات فراوانی می کنند که به حتم نمی تواند از چشم مسوولان بانکی کشور دور مانده باشد.

برای نمونه در ماه های گذشته بسیاری از سپرده گذاران موسسه مالی ثامن بارها نسبت به بازگشت سپرده خود اظهار ناامیدی کرده و همچنان در انتظار هستند تا بانک پارسیان به عنوان بانک عامل پول های آنها را بازگرداند.

موسسه اعتباری ثامن‌الحجج(ع) از سال 86 فعالیت خود را آغاز کرد و با وجود داشتن بیش از 550 شعبه؛ اواسط سال گذشته از سوی بانک مرکزی غیرمجاز اعلام شد؛ این در حالی است که رییس کل وقت و معاون پیشین بانک مرکزی به این موسسه لوح تقدیر «ساماندهی تعاونی‌های اعتبار آزاد و صندوق‌های قرض الحسنه» را اعطا کرده بودند.

 

 

 

استخدام نیرو در موسسه مالی غیر مجاز

نکته جالب تر اینکه با وجود غیر مجاز اعلام شدن، این موسسه همچنان از متقاضیان برای کار این در این موسسه  ثبت نام می کند و در اطلاعیه این موسسه به این شرح است؛

بسمه تعالی

دعوت به همکاری

با توجه به سوء استفاده بعضی از سایت ها مبنی بر انتشار خبر استخدام در موسسه ثامن  موارد ذیل جهت اطلاع اعلام می گردد:

سقف نیروی انسانی موسسه ثامن در حال حاضر تکمیل بوده  وثبت نام  صرفاً جهت تکمیل بانک اطلاعاتی می باشد.

موسسه در صورت ایجاد ظرفیت جدید در آینده بر اساس شرایط و ضوابط خود از بانک اطلاعات داوطلبینی که فرم درخواست همکاری در سایت را پر نموده اند نسبت به فراخوانی آنان اقدام می نماید.

ثبت نام درسایت هیچگونه حقی برای متقاضی ایجاد نخواهد کرد.

با توجه به اینکه این فراخوان صرفاً مبتنی بر تکمیل بانک اطلاعاتی می باشد لذا تمامی موارد مندرج در شرایط عمومی (به طور مثال  سن ) در زمان دعوت به همکاری مورد بازبینی و بررسی قرار می گیرد .

ثبت نام در سایت فقط برای "آقایان" مجاز می باشد. موسسه اعتباری میزان نیز با 80 شعبه در کشور یکی دیگر از موسسات غیرمجاز خبرساز در ماه‌های اخیر بوده است، موسسه‌ای که در نهایت منحل شده است و تعهدات آن به بانک صاردات ایران رسید.

همان طور که ذکر شد فعالیت این موسسه غیر مجاز بوده و بازگشت سپرده ها به بانک پارسیان سپرده شده اما چگونه است که آگهی استخدام از روی سایت این موسسه برداشته نشده و چرا بانک مرکزی و نهادهای ناظر نتوانسته اند نسبت به ممانعت از ادامه فعالیت آن اقدام کنند؟