سه استیضاح در سه ماهه اول فعالیت مجلس دهم/ 48 ماه با 48 استیضاح؟

گروه سیاسی- مجلس دهم از هشتم خرداد کار خود را آغاز کرد و تا کنون استیضاح سه وزیر از سوی نمایندگان اصلاح طلب مجلس یا همان اعضای فراکسیون امید مطرح شد.

 

به گزارش افکارنیوز، اولین بار در جلسه روز سه‌شنبه 22 تیر مجلس شورای اسلامی زمزمه‌ تدوین طرح استیضاح 2 وزیر شنیده شد.

استیضاح علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

افشای فیش‌های حقوقی نامتعارف و عدم برخورد وزیر اقتصاد با مدیران متخلف به رغم اطلاع از این موضوع از یک سال قبل و انتصابات در شستا بعنوان زیر مجموعه وزارت تعاون دلایل استیضاح این 2 وزیر ذکر شد.

 علی وکیلی یکی از نمایندگان لیست امید (اصلاح طلبان) از تهران و عضو هیات رئیسه فراکسیون امید، خبر استیضاح ربیعی با 60 امضا را اعلام کرده بود.

وی در همین زمینه گفت: اصل ضرورت تغییر کابینه دولت، در بین اعضای هیأت رئیسه فراکسیون امید مورد اتفاق‌نظر است اما پیرامون مصداق این تغییر بین ما اختلاف وجود دارد، از طرفی دیگر من شخصاً بنا به دلایل و مستنداتی که دارم، اولویت این تغییر را در آقای ربیعی می‌دانم و برای این ارجحیت حداقل با ۶۰ نفر از نمایندگان توافق‌نظر دارم، اما درعین‌حال ترجیح من و بقیه کسانی که با بنده هم‌نظر هستند این است که این تغییر توسط دولت انجام شود و حتی‌الامکان ما در مجلس شروع‌کننده این استیضاح نباشیم.

وکیلی افزود: اگر روزی به هر دلیلی دولت در پاسخ گفتن به این مطالبه (تغییر در کابینه دولت) عذر داشته باشد، آن زمان بنده به عنوان بانی استیضاح، دلایل و مستنداتم را به فراکسیون مربوطه‌ام ارائه خواهم داد.

همچنین برخی دیگر از نمایندگان فراکسیون امید به دنبال استیضاح طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی بودند.

دلایل این نمایندگان هم این بود که چرا طیب نیا به رغم اطلاع از حقوق های نجومی برخی مدیران زیر مجموعه خود، با آنها برخورد نکرد و جلوی این پرداخت های کلان را نگرفت.

اما استیضاح سوم هم مربوط به علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش است.

در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه 17 مرداد استیضاح این وزیر رسانه ای شد.

متقاضیان استیضاح این وزیر تصمیم دارند تا طرح مذکور را در هفته جاری تقدیم هیئت رئیسه مجلس کنند.

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار که یکی از طراحان این استیضاح است، مطالبات مردم و معلمین از نمایندگان را دلایل این استیضاح ذکر کرد و گفت که با توجه به استقبال زیاد نمایندگان از طرح استیضاح، پیش‌بینی می‌شود تعداد امضاها در همان مرحله اول به 100 عدد برسد.

گرچه 70 روز از فعالیت مجلس دهم گذشت و اکنون مجلس در ماه سوم کاری خود است اما مطرح شدن سه استیضاح در این مدت، کمی تامل برانگیز است.

اگر موضع مجلس در خصوص استیضاح وزرا به همین صورت باشد، هر ماه باید زمزمه استیضاح یک وزیر در مجلس را بشنویم. استیضاحی که معلوم نیست با چه نیت و اهدافی بین نمایندگان مطرح می شود.

حال سوال این است آیا نمایندگان مجلس هر ماه یک استیضاح را مطرح می کنند و در طول 48 ماه فعالیت خود 48 استیضاح را پیگیری می کنند؟.


علیرضا تهرانی