غلامحسین حسینی‌نیا رییس موسسه علمی کاربردی مهارت اظهار کرد: مزیتهای ناشی از آموزش کارآفرینی محدود به کسب و کارهای نوپا یا ایجاد شغل‌های جدید نمی‌شود بلکه کارآفرینی به معنای توانمندسازی فرد در تبدیل ایده و اندیشه به عمل است تا کارجویان از طریق آن کارهای خود را خلاقانه و با اعتماد به نفس بالاتری انجام بدهند.

 

به گفته وی، با توجه به اهمیت نقش کارآفرینی در ایجاد رشد و اشتغال باید مهارتهای کارآفرینی به عنوان مهارتهای عمومی برای همگان در دستور کار برنامه‌های آموزشی قرار گیرد.

 

حسینی‌نیا با بیان اینکه آموزش کارآفرینی، دستیابی به صلاحیتهایی همچون نوآوری، خلاقیت و خوداتکایی را در فراگیران تقویت می‌کند تصریح کرد: آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه‌ای نیز با مجهز کردن فراگیران و کارآموزان به مهارتهای مورد نیاز بازار کار، نقش عمده‌ای در ارتقای سطح اشتغال پذیری و توانمندسازی آنها ایفا می‌کند.

 

مشاور وزیر کار با بیان اینکه فراگیری آموزشهای مهارتی و آموزشهای کارآفرینی توسط جویندگان کار رمز موفقیت آنها در بازار کار خواهد بود، پیشنهاد کرد: مجموعه اقداماتی که برای کمک به افراد در کسب مهارتهای فنی شغل از طریق آموزشهای فنی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد با تلاشهایی که به دنبال ایجاد مهارتهای قابل انتقال از طریق آموزش کارآفرینی است با همدیگر ادغام شوند.

 

وی با بیان اینکه برای تصدی مشاغل جدید باید نگرش آینده‌نگر داشته باشیم، اظهار کرد: بدون آینده‌نگری نمی‌توانیم خود را با تغییرات پرشتاب محیط همگام کنیم و این امر زمینه شکست کاری ما را فراهم می‌کند از این رو باید به طور مرتب نیازهای کاری آینده را رصد کنیم تا آمادگی لازم برای ورود به بازار کار را به دست آوریم.

 

حسینی‌نیا درعین حال تقویت نگرش جهانی و دورکاری بین المللی در ایران را موجب توسعه صادرات غیرنفتی در حوزه خدمات دانست و تاکید کرد: با برداشته شدن مرزهای جغرافیایی در کسب وکار، بین المللی شدن مشاغل و مطرح شدن دورکاری، ‌ باید نگرش جهانی را تقویت کنیم و دنبال فرصتهای شغلی در مقیاس‌های بین المللی باشیم.

 

رییس موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی مهارت در پایان بر ضرورت داشتن اخلاق حرفه‌ای و تعهد کاری برای موفقیت در کار تاکید کرد و گفت: با افزایش رقابت بین افراد متخصص برای تصدی مشاغل، ‌ سازمانها به دنبال جذب افرادی خواهند بود که علاوه بر تخصص به اخلاق حرفه‌ای پایبند و مسئولیت پذیر باشند و بتوانند اعتماد سازمان را جلب کنند.