این روزها پرسپولیس و استقلال شرایط متفاوتی دارند. استقلال با منصوریان لیگ شانزدهم را شروع کرد اما در چهار هفته ابتدایی فقط دو امتیاز کسب کرد و در رده پانزدهم قرار دارد. در طرف مقابل پرسپولیس که با برانکو در آستانه قهرمانی لیگ پانزدهم پیش رفته بود در لیگ شانزدهم از هفته اول صدرنشینی را تجربه کرد و در پایان هفته چهارم با 10 امتیاز تک و تنها در صدر قرار دارد. از این بابت پایان رافت و سیروس دین محمدی مهمان کافه خبر بودند و شرایط متفاوت سرخابی ها را بررسی کردند.

شرایط پرسپولیس و استقلال را در چهار هفته ابتدایی چطور می بینید؟

رافت: پرسپولیس خیلی خوب شروع کرده و 10 امتیاز کسب کرده است. پرسپولیسی ها مثل فصل گذشته زیبا بازی می کند و موقعیت های زیادی خلق می کند. برگ برنده پرسپولیس در این فصل حضور برانکو است. مربی کروات کارش را بلد است و می داند از بازیکنانش چه می خواهد. برانکو توانسته پرسپولیس زلزله را زنده کند. ما خیلی وقت بود چنین بازی هایی از پرسپولیس نمی دیدیم. پرسپولیس را از فوتبال تک روی به یک تیم تاکتیک پذیر تبدیل کرد. وقتی توپ به محسن مسلمان می رسد می بینید دیگر زیرش نمی زند برای ادامه بازی انواع برنامه ها را دارد. برانکو از بازیکنان جوانش ستاره ساخته است. پرسپولیس در خارج از خانه پیروز می شود ولی همچنان در تهران مشکل دارد. به نظر من با گذشتن چند هفته از لیگ این مشکل هم حل خواهد شد. ما اگر بخواهیم پرسپولیس امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم این است که پرسپولیس لیگ پانزدهم در پایان هفته چهارم در انتهای جدول قرارداشت اما امسال صدر نشین است و همین نوید روزهای خوب را می دهد.

سال گذشته پرسپولیس تنها در لیگ برتر و جام حذفی حضور داشت اما امسال برنامه های لیگ به خاطر بازی های تیم ملی فشرده است و همچنین پرسپولیسی ها باید در لیگ قهرمانان آسیا بازی کنند. به همین خاطر پرسپولیس در اول فصل بدنسازی های سنگین کرده و هنوز از بدن های بازیکنان رو فرم نیامده است. پرسپولیس باید در چهار جام بجنگد و به نظر من کار سختی در پیش دارند.

دین‌محمدی: متاسفانه استقلال امسال لیگ را خوب شروع نکرده. ما استقلالی هستیم و دوست داریم تیم نتیجه بگیرد. چه ما باشیم و چه نباشیم، دوست داریم تیم نتیجه بگیرد. اما متاسفانه استقلال امسال خوب شروع نکرده. آن هم با وجود اینکه بازیکنان خوبی گرفته و کسی فکر نمی کرد در هفته چهارم تنها دو امتیاز گرفته باشیم. آرش افشین اگر پارسال در تیم ما بود، قطعا همه بازی‌ها فیکس بازی می‌کرد چون بازیکن نداشتیم اما حالا به او بازی نمی‌رسد.

فرق پرسپولیس امسال با سال گذشته در چیست؟

رافت: من یادم است وقتی پرسپولیس با برانکو قرارداد بست، آن پنج ماه اول او گفت می خواهم نسبت به این تیم و لیگ شناخت پیدا کنم و همین کار را هم کرد. برانکو فصل گذشته هم موفق بود. با اینکه در اوایل فصل با بدشانسی مواجه شد اما توانست تیم را جمع کند و از انتهای جدول به صدر برساند. پرسپولیس فصل گذشته هم خوب بازی می کرد اما با بدشانسی مواجه شد. البته در بعضی نقاط ضعف داشتند اما برانکو در لیگ شانزدهم آن ها را پوشش داد و تقویت کرد. پرسپولیس در این دو فصل گذشته با نظر برانکو بسته شده و با بازیکنان جوان نشان داد می توان فوتبال روز دنیا را به نمایش گذاشت. سال ها پرسپولیس آرامش نداشت اما این تیم حتی از نظر مالی هم مشکل ندارد و همین مسائل می تواند در کیفیت بازیکنان تاثیر داشته باشد.

خط حمله پرسپولیس در فصل گذشته بسیار خوب کار کرد. با اینکه موقعیت های زیادی از دست دادند اما توانستند 50 گل به ثمر برسانند اما در لیگ شانزدهم هنوز از آن خط حمله زهر دار خبری نیست!

رافت: در خط حمله پرسپولیس تغییر زیادی رخ نداده و فقط بنسون رفته و امیری اضافه شده است. امیری بازیکن خوبی است و با دو گلی که به ثمر رساند نشان داد خرید خوبی برای پرسپولیس بود. طارمی به خاطر مسائل پیش آمده هنوز نتوانسته تمرکز لازم را به دست بیاورد اما مطمئنم او روز به روز بهتر خواهد شد و می تواند دوباره اقای گل شود. اما یک فاکتر خوبی که پرسپولیس دارد این است که بازیکنان هافبک این تیم هم قابلییت گلزنی دارند. عالیشاه، مسلمان، کامیابی نیا و احمدزاده بازیکنان گلزنی هستند که می توانند گره بازی را باز کنند.

خط دفاع پرسپولیس فصل گذشته اشتباهات زیادی داشت. فکر می کنید در لیگ شانزدهم با حضور سید جلال پرسپولیس بتواند مشکل گل خوردنش را بهبود ببخشد؟

رافت: به نظر من بهترین خرید پرسپولیس بیرانوند بود. او در این چهار بازی نشان داد دروازه بان با تجربه و خوبی است که می تواند دروازه پرسپولیس را بیمه کند.او در نفت هم بازیکن موثر و خوبی بود و در حال حاضر ملی پوش هم هست و خیال هواداران را از خط دروازه راحت کرده است.همچنین با حضور سید جلال و بازگشت ماهینی خط دفاعی پرسپولیس مستحکم تر شده است. اما به نظر من برانکو می بایست بنگر را حفظ می کرد. محسن بازیکن خوبی بود که اگر آنالیزهای این تیم را ببنید متوجه می شوید او بیهوده بازی نمی کرد. بنگر در پرسپولیس موظف بود از خط دفاعی بازیسازی کند. او باید توپ را به مسلمان می رساند تا او توپ را از خط هافبک به خط حمله ببرد. جضور بنگر می توانست زوج خوبی با سید جلال بسازد.

البته ما هر چه به بازیهای حساس نزدیک شویم، کم و کاستی ها خودشان را نشان می دهد. پرسپولیس هنوز مقابل تراکتور و سپاهان بازی نکرده است و نمیشه گفت پرسپولیس صد در صد آماده است اما همین تیم ها از پرسپولیس می ترسند. ولی شرایط این روزهای لیگ به سود پرسپولیس است. پرسپولیس باید در هفته‌های آینده باید به مصاف تراکتور،استقلال و سپاهان برود. این در حالی است که این روزها سپاهان و استقلال شرایط خوبی ندارند و پرسپولیس می تواند از ضعف آنها استفاده کند. استقلال هم این روزها شرایط خوبی ندارد. گرچه منصوریان از دوستان خوب ما است و امیدوارم از این وضعیت خارج شود و تیمش موفق شود.

دین‌محمدی: بازی های پرسپولیس را دیدم. به نظر من پرسپولیس نیمه دوم مقابل صبا اصلا خوب نبود ولی در نیمه اول بسیار عالی بازی کرد و می توانست نیمه اول را با چهار گل به پایان ببرد. پرسپولیس بازیکنان اصلی خود را حفظ کرده است و اگر بازیکن جدیدی اضافه شده از مهره قبلی بهتر است. در بازی پرسپولیس و صبا در چند صحنه، 5 پرسپولیسی بازیکن صاحب توپ را پرس می کردند. به نظر من این یکی از اصول اولیه فوتبال مدرن است. آنها بازیکن را پرس کردند و توپ را از او گرفتند. پرسپولیس با تمام نفرات دفاع می کند و با اکثر نفرات حمله می کند و این برگ برنده برانکو است.

نظر شما درباره اتفاق هایی که برای رضاییان و طارمی افتاد چیست؟

رافت: به نظر من طارمی و رضاییان شانس آوردند این اتفاق زمانی برایشان افتاد که علی پروین در پرسپولیس نیست. شرایط پرسپولیس و فوتبال جوری است که به طارمی نیازمند است و به همین خاطر با بازگشت او موافقت کردند. اما اگر زمان ما بود علی پروین اصلا قبول نمی کرد. حالا شرایط جوری رقم خورد که طارمی و رضاییان بازگشتند. به نظر من باید این دو بازیکن را حمایت کنند تا موفق شوند. طارمی و رضاییان ملی پوش هستند و در سال جام جهانی هم حضور داریم و این دو می توانند به فوتبال ما کمک کنند.

آقای دین محمدی استقلال امسال شرایط خوبی ندارد. نظر شما چیست؟

دین‌محمدی: به نظر من اول فصل است و نباید زود قضاوت کرد اما اگر تیم فصل گذشته ما بختیار رحمانی را داشت قهرمان می شد. استقلال از نطر بازیکن بسیار تیم خوبی است اما کادرفنی نتوانسته از این بازیکنان بهره ببرد. ما فصل گذشته با کمبود بازیکن مواجه شده بودیم و کم مانده بود کادرفنی داخل زمین برود و بازی کند. من دلیل جذب کنعانی زادگان را نمی دانم. او فصل بدی در ملوان داشت و با این تیم به لیگ دو رفت اما با سر و صدا به استقلال پیوست و از بازی اول هم فیکس بود.

منصوریان سر و صدای زیادی راه انداخت و همین باعث شد تا نتایج بدش بیشتر به چشم بیاید. شرایط استقلال اینجوری نمی ماند اما سر وصدا در جذب بازیکن و شروع لیگ تیم را به حاشیه برد.

استقلال بازیکنان زیادی جذب کرد که هرکدام از آنها می توانند برای خودشان یک تیم باشند با این وضعیت باز چرا استقلال نتیجه نمی گیرد؟

دین‌محمدی: من معتقدم استقلال در ساختار دفاعی اش مشکل دارد.منصوریان تیمی هجومی ساخته که در خط حمله خطرناک است اما در خط دفاع مشکل دارد. به نظر من تیم باید در درجه اول گل نخورد بعد به فکر گل زدن باشد. تیم منصوریان زیاد گل می خورد و این پاشنه آشیل استقلال است. همه تیم ها دوست دارند به پرسپولیس و استقلال گل بزنند و به همین خاطر با انگیزه مقابل این دو تیم قرار می گیرند. استقلال باید ساختار دفاعی‌اش را تغییر دهد و با بازیکنان بیشتری دفاع کند.

با مهره هایی که استقلال جذب کرده شما چنین نتایجی را پیش بینی می کردید؟

دین‌محمدی: نه اصلا. استقلال بازیکنان خیلی خوبی جذب کرده اما در بعضی نقاط ضعف دارند. من اول فصل وقتی استقلال با بختیار،کاوه رضایی و آرش افشین قرارداد بست به عنوان یک استقلالی بسیار لذت بردم و این نوید یک فصل خوب را می داد. اما متاسفانه شرایط جور دیگری رقم خورد. اما قبلا هم گفته ام اسم ها بازی نمی کنند. بازیکنان باید انگیزه داشته باشند. برای استقلال افت دارد که در تهران مقابل نفت آبادان شکست می خورد و با پیکان مساوی می کند.

استقلال بازیکنان زیادی از دست داده است و بازیکنان جدید هنوز شرایط و جو استقلال را درک نکرده اند.استقلال پرسپولیس با بقیه تیم ها فرق دارد. میلیون ها هوادارا فقط برد می خواهد. باید خیلی تلاش کرد.بازیکن تیم شهرستانی اگر روزی 4 ساعت تمرین می کند بازیکن استقلال باید 6 ساعت تمرین کند.

یکی از مسائلی که فشار را روی استقلال بشتر می کند،این است که با پرسپولیس مقایسه می شود. پرسپولیس در حال حاضر در صدر جدول قرار دارد و هم خوب بازی می کند.نظر شما چیست؟

دین‌محمدی: خیلی ها می گویند فصل گذشته پرسپولیس چنین شرایطی داشت و بهتر شد و تا لجظات آخر برای قهرمانی جنگید اما من مخالف چنین حرفی هستم. پرسپولیس اگر در پنج هفته ابتدایی بد نتیجه گرفت اما خوب بازی می کرد. به نظر من شرایط هیچگاه تکرار نمی شود. سبک بازی پرسپولیس خبر از خوب شدن این تیم می داد. به جای این حرف ها باید ایده و تاکتیک جدید به تیم تزریق شود. پرسپولیس تغییر تاکتیک داد و نتیجه اش را گرفت. اما اینکه کاری نکنیم و فقط بگوییم پرسپولیس همین شرایط را داشت و خوب شد به جایی نمی رسیم.

رافت: اصلا پرسپولیس و استقلال نباید با هم مقایسه شوند. اینکه این دو تیم را با هم مقایسه کنیم کار درستی نیست. نمی‌شود وقتی استقلال خوب است بگوییم پرسپولیس باید مثل استقلال باشد و برعکس. این طوری اگر هر دو تیم همزمان ضعیف باشند، انگیزه ای برای رقابت وجود ندارد. پرسپولیس و استقلال بدون اینکه توجهی به شرایط رقیب داشته باشند، باید خودشان سعی کنند وضعیت خوبی داشته باشند.

این تعطیلات لیگ می تواند برای استقلال موثر باشد؟

دین‌محمدی: صد در صد.این تعطیلات به پرسپولیس و تراکتور ضربه می زند اما برای تیم هایی که در پیش فصل خوب کار نکردند عالی است. استقلال هم می تواند از این شرایط استفاده کند و کاستی های حود را پوشش دهد. منصوریان باید به بازیکنان انگیزه بدهد. با حضور وزیر ورزش در تمرین ابی پوشان، فکر کنم روحیه استقلالی ها بیشتر شده است و همین می تواند به آنها در ادامه لیگ کمک کند.

رافت: در این تعطیلات ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. تیم‌های ضعیف می توانند مشکلات خود را برطرف کنند و با شرایط بهتری به لیگ برگردند.