جان کری، وزیر امور خارجه در حالی به عربستان سفر می کند که دولت اوباما بابت پشتیبانی از حملات عربستان سعودی به یمن، تحت فشار شدیدی است.

روز شنبه نیز 100 هزار نفر در صنعا، پایتخت یمن جمع شدند تا به حملات مداوم سعودی ها اعتراض و از حوثی ها پشتیبانی کنند. طی دو هفته گذشته، متحد آمریکا یعنی عربستان، بمب های خود را بر دفتر پزشکان بدون مرز انداخت و 19 نفر را کشت، و دو مدرسه در شمال یمن را بمباران کرد و دست کم 14 دانش آموز را کشت.

بعد از این اقدامات، سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد کارکنان خود را از شش بیمارستان شمال یمن خارج خواهد کرد. در حمله هوایی دیگر عربستان نیز در روز سه شنبه، 9 نفر دیگر کشته شدند.

طبق آمار سازمان ملل متحد، از هنگام شروع تهاجم عربستان به یمن در ماه مارس 2015، بیش از 3700 غیرنظامی جان خود را از دست داده اند. آمریکا، پشتیبان اصلی عربستان در این تهاجم بوده است.

اوایل ماه جاری، آمریکا تایید کرد بیش از یک میلیارد دلار سلاح جدید به سعودی ها فروخته است. دولت اوباما از هنگام روی کار آمدن، بیش از 110 میلیارد دلار سلاح به عربستان فروخته است.

در حالی که جان کری به عربستان سفر می کند، بسیاری خواهان قطع حمایت آمریکا از عربستان هستند. لایحه هایی به مجلس و سنای آمریکا ارائه شده اند تا پشتیبانی از سعودی ها قطع شود.

هفته گذشته نیز نیویورک تایمز و گاردین، خواستار قطع حمایت دولت های آمریکا و انگلیس از تهاجم عربستان به یمن شدند. نیویورک تایمز در سرمقاله ای با عنوان «دست آمریکا به خون یمنی ها آلوده است» از منبع ناشناس نقل کرد: «کنگره باید فروش سلاح را به حالت تعلیق درآورد و اوباما باید به آرامی به عربستان اطلاع دهد که از هدف قرار دادن غیرنظامیان دست بکشد و برای مذاکرات صلح آماده شود.»

کریستین بکرل، عضو سازمان دیده بان حقوق بشر که به تازگی از یمن بازگشته است در گفتگو با اینک دموکراسی گفت: «ما در اصل برای گفتگوهای صلح به یمن رفته بودیم. با در گرفتن حملات هوایی، وضعیت آتش بس یا غیر آتش بس نیز نامشخص بود و عملا سعودی ها بودند که آتش بس را نقض می کردند.

وقتی در خصوص حوثی ها یا علی عبدالله صالح صحبت می کردی، مردم فقط سعودی ها و آمریکایی ها را مقصر بمباران یمن می دانستند. به هر جای شهر که می رفتی، دیوار نگاره هایی بود که نوشته بود آمریکایی ها مسوول کشتار شهروندان یمنی هستند. وقتی به آمریکا برگشتم، دولت تایید کرد به عربستان سلاح فروخته است و سعودی ها شروع کردند به بمباران مدرسه، بیمارستان و حتی یک کارخانه تولید چیپس.

یمنی ها در مورد این قراردادها می پرسیدند و می گفتند آمریکا فقط به سعودی ها سلاح نمی فروشد؛ بلکه برای حمله، به آن ها چراغ سبز نشان می دهد. سعودی ها دائم به ما حمله می کنند و شهروندان ما را می کشند.»

بکرل در پاسخ به پرسشی در خصوص علت سفر احتمالی کری گفت: «امیدوارم کری به دنبال انجام کارهای مثبت باشد. با این که سعودی ها قول تغییر رفتار داده اند، رفتارشان عوض نشده است. همین هفته گذشته، خرابی بسیاری به بار آورده اند و این کار را به مدت یک و سال و نیم انجام داده اند.

بعد از این که قول بررسی در خصوص هدف قراردادن تاسیسات غیرنظامی را داده اند، گزارش ها منتشر شده و حالا یک بیمارستان دیگر را بمباران کرده اند. گویا آن ها به قوانین جنگ متعهد نیستند. بهتر است جان کری به سعودی ها بفهماند آمریکا هم در این درگیری نقش دارد.

قرار نیست کری انگشت اتهام را به سوی سعودی ها نشانه برود. بلکه باید در این خصوص صحبت شود که آمریکا در این میان چه نقشی دارد و چرا عربستان دایما مقررات بین المللی را در یمن نقض می کند. باید بدانیم چه طور قرار است این مسئله متوقف شود.»

وی افزود: «هفته گذشته خبر دادند آمریکا مشاوران خود را از ریاضی به بحرین می فرستد. ما کماکان به سعودی ها کمک اطلاعاتی می دهیم و آتش جنگ را شعله ورتر می کنیم. با توجه به اقداماتی که عربستان تا کنون انجام داده است، به نظر من اول این که نباید در شورای حقوق بشر، جایگاهی داشته باشد. دوم این که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید نیروهای بررسی در خصوص نقض حقوق انسانی در خصوص جنگ یمن انجام دهد.»