بایدن: اظهارات ترامپ درباره ناتو را نباید جدی گرفت

در حالی که تحرکات آمریکا در حوزه دریای بالتیک ادامه دارد، جو بایدن در سفری به لتونی، بر تعهد «مقدس» واشنگتن به ناتو تاکید کرد.

دونالد ترامپ، ماه گذشته در یک گفت‌وگو اعلام کرد که آمریکا تنها باید به آن دسته از شرکای خود در ناتو کمک کند که به تعهداتشان در قبال آمریکا عمل کرده‌اند.

ترامپ به «نیویورک تایمز» گفته بود: ما هزینه سنگینی را در بخش نظامی صرف می‌کنیم و سالانه 800 میلیارد دلار را نیز در این راه از دست می‌دهیم. این امر خیلی عاقلانه به نظر نمی‌رسد. قبل از اینکه ما نگران هر کشور دیگری در جهان باشیم باید در وهله نخست به فکر مراقبت و حفاظت از کشور خودمان باشیم.

بنا بر گزارش این روزنامه، ترامپ این سخنان را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که آیا در صورت کسب پست ریاست‌جمهوری و مشاهده تهدید کشورهای حوزه بالتیک، به آنها کمک نظامی خواهد کرد یا خیر.

این اظهارات در حالی مطرح شده که بر اساس ماده 5 ناتو، کشورهای امضا‌کننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو پیمان را به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی کنند و به مقابله آن برخیزند.

سخنان ترامپ در حالی مطرح شده که دولت آمریکا و متحدانش از قبیل انگلیس در ناتو، چندی است که در مناطق مجاور روسیه از قبیل دریای بالتیک اقدام به تحرکاتی از قبیل مانورهای نظامی دست زده‌اند.

به گزارش رویترز، امروز سه شنبه جو بایدن در لتونی به کشورهای دریای بالتیک اطمینان داده که آمریکا به اجرای تعهدات خود در قبال ناتو ادامه خواهد داد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «می‌خواهم برای همه مردم کشورهای بالتیک این موضوع را کاملا روشن کنم. ما ایالات متحده آمریکا افتخار مقدسمان در قبال معاهده ناتو و بند پنجم آن را حفظ کرده و تعهدمان را نگهداشته‌ایم».

معاون اوباما با اشاره به مواضع ترامپ افزود: «اینکه شما گهگاه چیزی از یک نامزد ریاست جمهوری آمریکا در حزب دیگر می‌شنوید، چیزی نیست که باید جدی گرفته شود».