بازگرداندن جایگاه واقعی مساجد به تشکیل جامعه دارای آرمان‌های الهی کمک می‌کند

متن پیام آیت‌الله العظمی علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید به نخستین همایش «محله مسجدمحور» که در حسینیه ارشاد برگزار می‌شود، به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

مسجد از اولین پایگاههای دینی مردمی است که توسط پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات اله علیه و آله در شهر مدینه در ابتدای ورود خود بنا گردید و با این بنا نقش پر رنگ و با اهمیت آن را برای همگان آشکار ساخت.

دین مبین اسلام به اجتماع مردمی به عنوان ابزار مهم برای پیشبرد اهداف اسلامی و به مسجد به عنوان مرکزی برای تنظیم و برنامه ریزی و هدایت افکار مردمی دینی مینگرد. شکی نیست که باز گرداندن جایگاه واقعی مساجد در محله ها می تواند به افزایش معرفت دینی و توسعه محله و شهر و وحدت کلمه امت اسلامی و در انتها مهیا سازی برای داشتن جامعه دارای آرمانهای الهی کمک کند.

در این مسیر توجه به نکاتی چند اهمیت دارد.

1- مردم در هر محله ای باید مساجد را تحت محور روحانیت و امام جماعت زنده نگه داشته و چراغ آنرا روشن کنند و جوانان را به حضور چشمگیر در مساجد و ایفای نقش موثر تشویق نمایند.

2- تصمیم گیریهای مهم از ابتدای اسلام از دل اجتماعات متدینین در مساجد بیرون آمده پس همیشه باید مسجد را قطب فرهنگی هر محله و دارالندوه دانست.                       

3- در انتخاب هیأت امنای هر مسجدی باید از افراد مومن ،مخلص ، تلاشگر ، معتقد به کار جمعی ، متواضع ، خوش اخلاق و مردمی و مورد اعتماد عموم مردم محله استفاده گردد و از راهنمایی ائمه جماعات و بزرگان محله بهره برند.

4- مردم هر محله ای باید مسجد را خانه خود بلکه مهم تر از خانه خود دانسته و نسبت به رفع نیازهای آن در حد توان اهتمام نمایند و مسئولین نیز آنها را کمک کنند.

18 ذی القعده الحرام سنه 1437